کد خبر: ۶۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
بازار مسکن در اردیبهشت ماه با پرش ۸ درصد ماهیانه رکورد بالاترین رشد قیمت خود را طی شش سال اخیر شکست و در این بین برخی مشاوران املاک به عنوان عامل گرانی عمل کردند.
زلزله دوباره در بازار مسکن + قیمت‌ها
بازار مسکن در اردیبهشت ماه با پرش ۸ درصد ماهیانه رکورد بالاترین رشد قیمت خود را طی شش سال اخیر شکست و در این بین برخی مشاوران املاک به عنوان عامل گرانی عمل کردند.

قیمت مسکن شهر تهران با دو آمار متفاوت در اردیبهشت ماه بالاترین میانگین رشد ماهیانه را در شش سال اخیر تجربه کرد. بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، رشد قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ نسبت به فروردین ماه ۱۲ درصد بوده و این در حالی است که آمار بانک مرکزی حکایت از افزایش ۸.۱ درصدی دارد. با این حال بر اساس گزارش بانک مرکزی نیز این رشد ماهیانه طی شش سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

اثرپذیری بازار مسکن از جهش قیمت ارز و طلا در دومین ماه از سال جاری خود را نشان داد. در اردیبهشت ۱۳۹۷ معاملات مسکن شهر تهران ۱۶.۷ درصد و میانگین قیمت‌ها ۳۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت. در منطقه ۵ شاهد رشد ۵۳.۵ درصدی میانگین قیمت بودیم و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۶ با ۱۲.۳ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل تعلق داشت.

مظنه قیمت مسکن شهر تهران بر اساس معاملات خردادماه ۱۳۹۷

محله

متراژ

سن بنا

قیمت (تومان)

افسریه

۶۵ متر

۷ سال

۱۷۵ میلیون

آهنگ

۴۱ متر

۷ سال

۱۷۷ میلیون

آبشار دمار

۵۸ متر

۷ سال

۱۸۲ میلیون

بریانک

۴۳ متر

نوساز

۱۹۲ میلیون

جوادیه

۵۶ متر

۲ سال

۲۲۶ میلیون

بهداشت

۶۵ متر

نوساز

۲۳۴ میلیون

نارمک

۵۸ متر

نوساز

۲۸۰ میلیون

کرمان

۴۵ متر

۱۲ سال

۳۰۰ میلیون

تهرانپارس

۴۵ متر

۷ سال

۳۶۵ میلیون

چوب‌تراش

۸۲ متر

۵ سال

۵۶۷ میلیون

دروس

۸۱ متر

نوساز

یک میلیارد

گاندی

۱۴۰ متر

۱۷ سال

یک میلیارد و ۵۰ میلیون

بلوار فردوس

۱۰۸ متر

۴ سال

یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون

تحولات اخیر بازار مسکن حاکی از آن است که واحدهای واقع در منطقه ۵ با ۱۲.۸ درصد، خانه‌های متری ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان با سهم ۹ درصد، آپارتمان‌های ۶۰ تا ۷۰ متر با ۱۵.۶ درصد و واحدهای مسکونی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با سهم ۲۰ درصد از کل معاملات، بالاترین خرید وفروش را به خود اختصاص دادند.

اما وقتی از میانگین رشد ۵۳ درصد منطقه ۵ صحبت می‌کنیم بدین معناست که دامنه افزایش قیمت قراردادهای قطعی در این منطقه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد بوده است که با گزارش میدانی ایسنا قبل از ارایه آمار رسمی بانک مرکزی تطبیق دارد. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که مشاوران املاک در جهش قیمت‌ها به عنوان عامل سوم، نقش ایفا کرده‌اند. عوامل اصلی رشد یکباره قیمت مسکن به کوچ متقاضیان بازارهای ارز و سکه به سمت مسکن، تورم انتظاری ملک، بروز تدریجی تقاضای مطلق، سررسید تسهیلات بانکی و سودجویی برخی مشاوران املاک مربوط می‌شود که تلاش کردند جدا از کمیسیون، از قیمت‌های قطعی نیز سهم ببرند و به نظر می‌رسد اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران برنامه‌ی خاصی برای مقابله با این رفتارها ندارد.

با این وجود پیش‌بینی می‌شود که این عملکرد بعضی مشاوران املاک در میان‌مدت به ضرر آنها خواهد بود. بنا به اعتقاد کارشناسان، ادامه‌ی رشد قیمت مسکن به رکود معاملات منجر خواهد شد. بررسی تجربه این بازار نشان می‌دهد پس از جهش قیمت‌ها دوره‌ی افت شدیدی در انتظار بازار مسکن است. حتی مشاهده شد برخی کسانی که در انتهای سال ۱۳۹۱ که قیمت مسکن به اوج خود رسیده بود اقدام به خرید مسکن کردند شاهد افت تا ۳۰ درصد قیمت در سال‌های پس از آن بودند.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز معتقد است که افزایش ناگهانی قیمت مسکن تا پایان شهریورماه، تعدیل خواهد شد و رشد قیمت‌ها به مرز ۳۰ درصد برمی‌گردد. حسام عقبایی می‌گوید: زمستان ۱۳۹۶ در شهرهای بزرگ رشد قیمت حدود ۳۰ درصد داشتیم و به یکباره در اردیبهشت ماه تا مرز ۶۰ درصد رسید که حباب‌گونه است و پایدار نخواهد بود. پیش‌بینی این است که با شروع ماه مبارک رمضان تا پایان شهریورماه به همان میزان رشد اسفندماه یعنی ۳۰ درصد سالیانه بازگردیم اما قیمت‌ها از این رقم پایین‌تر نخواهد آمد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار