کد خبر: ۶۱۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
«تجارت آنلاین» در راستای طرح رونق تولید بررسي کرد؛
«تجارت آنلاین»: از ابتداي سال 96 تا پنجمين روز از خردادماه سال جاري، رقمي‌معادل 20 هزار ميليارد تومان به عنوان تسهيلات در جهت اجراي طرح رونق توليد به واحدهاي توليدي تزريق شده است.
شارژ ۲۰ هزار ميلياردي بخش تولید
گروه صنعت، معدن و تجارت: از ابتداي سال 96 تا پنجمين روز از خردادماه سال جاري، رقمي‌معادل 20 هزار ميليارد تومان به عنوان تسهيلات در جهت اجراي طرح رونق توليد به واحدهاي توليدي تزريق شده است. سال 97 سومين سالي است که اجراي طرح رونق توليد در دستور کار مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. هدف‌گذاري اصلي اين طرح، تسهيل شرايط براي تزريق منابع به واحدهاي توليدي بود که با مشکل تامين نقدينگي براي بهبود وضعيت توليدي خود مواجه بودند. براي اين منظور از همان ابتدا قرار بود تا واحدهاي توليدي که به دنبال تسهيلات بانکي هستند پس از ثبت نام در سامانه بهين‌ياب، توسط کارگروه‌هاي شهرستاني و استاني مورد ارزيابي قرار گرفته و سپس به بانک‌هاي عامل معرفي شوند. هرچند هنوز گزارش جامع و کاملي از تاثيرپذيري مستقيم وضعيت توليد در واحدهاي صنعتي و توليدي از اجراي اين طرح ارائه نشده، اما بررسي آمارهاي منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت تاييد کننده موفقيت اجراي آن طي دو سال گذشته است. تا پايان سال ۱۳۹۶ و در قالب طرح رونق توليد ۴۲ هزار و ۴۰۵ بنگاه توليدي ثبت‌نام کردند که از اين تعداد در زمان مذکور به ۲۷ هزار و ۹۳۸ واحد توليدي مبلغي معادل ۱۸ هزار ميليارد و ۸۶۴ ميليون تومان پرداخت شد؛ طرحي که جهت اجرا در سال جاري نيز از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ارسال شده و در انتظار تصويب توسط اين ستاد و ابلاغ آن از سوي معاون اول رييس جمهوري است. بنابر اطلاعاتي که از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده، با توجه به اينکه طرح رونق توليد در سال جاري به صورت مجزا از طرح سال گذشته کليد نخورده و همچنان به‌عنوان دنباله طرح قبلي در حال اجراست، تاکنون ۲۸ هزار و ۸۳۹ واحد توليدي و صنعتي رقمي‌معادل ۲۰ هزار و ۴۳۱ ميليون تومان دريافت کرده‌اند. با تفکيک رقم پرداختي در طرح رونق توليد طي سال گذشته و دو ماهه سال جاري مي‌توان دريافت که طي حدود دو ماهه اخير رقمي‌معادل هزار و ۵۷۹ ميليارد تومان به ۹۰۱ واحد توليدي و صنعتي پرداخت شده است.
گفتني است، سال ۱۳۹۶ دومين سالي بود که شبکه بانکي براي حمايت از بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و تامين مالي ويژه براي توليد ورود کرد تا در کنار تسهيلات عمومي‌که به بخش مختلف اقتصادي در طول سال پرداخت مي‌شود، اين بخش‌ها نيز مورد توجه قرار گيرد و از سهم مشخصي برخوردار شوند؛ بنابراين قرار بر اين شد تا اعتباري معادل ۲۰ هزار ميليارد تومان جهت پرداخت ۱۰ هزار واحد صنعتي در نظر گرفته شود که تا پايان سال گذشته در مجموع به ۲۷ هزار و ۹۳۸ واحد توليدي مبلغي معادل ۱۸ هزار ميليارد و ۸۶۴ ميليون تومان پرداخت شد. حال اين رقم تا پايان پنجمين روز از خردادماه سال ۱۳۹۷ به رقمي‌معادل ۲۰ هزار و ۴۴۳ ميليون تومان رسيده است.

کارنامه اجراي طرح رونق در استان‌ها
براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت 20 هزار و 443 ميليارد و 171 ميليون تومان تسهيلات طرح رونق توليد به 28 هزار و 839 واحد صنعتي و توليدي در قالب طرح رونق توليد تا پنجم خرداد امسال در سراسر کشور پرداخت شده است. 8 هزار و 864 ميليارد و 285 ميليون تومان از مجموع تسهيلات در فرآيند رونق توليد و 11 هزار و 578 ميليارد و 942 ميليون تومان تسهيلات پرداختي مستقيم بانک‌ها به واحدهاي صنعتي توليدي بوده است. براساس اين گزارش استان تهران با دريافت 2 هزار و 767 ميليارد و 433 ميليون تومان رتبه اول، استان اصفهان با يک هزار و 835 ميليارد و 723 ميليون تومان در جايگاه دوم و البرز با يک هزار و 221 ميليارد و 818 ميليون تومان تسهيلات دريافتي در رتبه سوم دريافت تسهيلات رونق توليد قرار دارند. همچنين کمترين تسهيلات دريافتي اين طرح به مناطق آزاد با 43 ميليارد و 784 ميليون تومان تعلق گرفت. براساس اين گزارش بيشترين تعداد واحدهاي دريافت‌کننده تسهيلات رونق توليد به ترتيب در استان‌هاي گيلان، اصفهان و همدان قرار دارند. بيشترين متقاضيان استفاده از تسهيلات اين طرح به ترتيب در استان‌هاي مازندران با 3622 واحد، آذربايجان شرقي با 3383 واحد و اصفهان با 3024 واحد قرار داشتند. همچنين در اين طرح و براي بازسازي و نوسازي صنايع و واحدها تا 5 خردادماه جاري 706 ميليارد و 173 ميليون تومان در مجموع پرداخت شده است. گفتني است اين تسهيلات به 236 واحد صنعتي و توليدي پرداخت شده و استان‌هاي البرز با 51 درخواست و گلستان با 22 درخواست بيشترين متقاضيان دريافت تسهيلات بازسازي و نوسازي را دارند. استان هرمزگان با دريافت 229 ميليارد و 382 ميليون تومان و البرز با 131 ميليارد و 161 ميليون تومان در جايگاه اول و دوم دريافت اين تسهيلات قرار دارند. استان مازندران در اين طرح از هيچگونه تسهيلاتي بهره‌مند نشد و استان چهار محال و بختياري با 50 ميليون تومان کمترين ميزان تسهيلات دريافتي در طرح بازسازي و نوسازي را به خود اختصاص داد.
گام به گام با اجراي طرح رونق
طرح رونق توليد از سال ۹۵ و در راستاي رفع موانع توليد در دستور کار قرار گرفت و در اولين فاز، پرداخت ۱۶۰هزار ميليارد ريال تسهيلات براي ۷۵۰۰ واحد توليدي نيمه تعطيل پيش‌بيني شد؛ اما با اتمام دوره پرداخت تسهيلات رونق توليد سال ۹۵ مشخص شد که تسهيلات به بيش از ۱۵ هزار متقاضي پرداخت شد تا شاهد دو برابر شدن دريافت‌کنندگان تسهيلات در اولين فاز طرح رونق توليد باشيم. اما در فاز دوم طرح رونق توليد و در سال ۹۶ پرداخت ۳۰۰ هزار ميليارد ريال تسهيلات در راستاي «استمرار رونق توليد، حفظ اشتغال فعلي، ‌ايجاد اشتغال جديد و افزايش رشد اقتصادي کشور» در قالب سه نوع وام در دستور کار قرار‌ گرفت. نحوه توزيع اين وام‌‌ها براي تامين سرمايه در گردش مورد نياز براي ۱۰ هزار بنگاه‌ اقتصادي به ميزان ۱۰۰ هزار ميليارد ريال، تامين منابع مالي مورد نياز ۶ هزار طرح‌ نيمه‌تمام با پيشرفت فيزيکي ۶۰ درصد به ميزان ۱۰۰ هزار ميليارد ريال و تامين مالي مورد نياز براي بازسازي و نوسازي ۵ هزار واحد اقتصادي به ميزان ۱۰۰ هزار ميليارد ريال است. اما با توجه به اينکه طرح رونق سال ۹۶ از اول تيرماه سال گذشته آغاز شده بوده روند پرداخت تسهيلات همچنان ادامه دارد و آخرين آمار اعلام شده حکايت از آن دارد که از اول تير تا ۲۷ فروردين ۹۷ در مجموع ۷۴ هزار ميليارد ريال از تسهيلات پيش‌بيني شده در قالب تامين سرمايه در گردش بنگاه‌ها به ۸ هزار و ۷۸۲ متقاضي پرداخت شده که با اين شرايط مي‌توان گفت ۷۵ درصد از متقاضيان دريافت تسهيلات در اين مدت توانستند به تسهيلات مورد نياز دسترسي پيدا کنند.
براي سال گذشته متوليان بخش صنعت براي شارژ مالي بنگاه‌ها دو شرط جديد نيز در نظر گرفتند. براساس شرط اول، کارخانه‌ها با دريافت تسهيلات بايد توليد خود را ۱۰ درصد افزايش دهند و براساس شرط دوم بنگاه‌ها افزايش ۱۰ درصدي اشتغال را نيز در دستور کار قرار دهند. از سوي ديگر، در سال‌‌جاري تسهيلات پيش‌بيني شده مشمول بنگاه‌هايي مي‌شود که از سوي کارگروه استاني مشروط به احراز توجيه فني، ‌مالي و اقتصادي مناسب به بانک‌هاي عامل معرفي شوند. همچنين محصولاتي که در بازار فروش قابل ‌قبول باشند و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند. حال با توجه به اينکه طرح رونق سال جاري در حال نهايي شدن است بايد ديد که براي بسته جديد آيا شروط پيش‌بيني شده در بسته قبلي تمديد خواهد شد يا اينکه توليدکنندگان براي رسيدن به تسهيلات طرح رونق توليد بايد شروط جديدي را پاس کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: