کد خبر: ۶۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین» تشریح کرد؛
«تجارت آنلاین» : اسدا... قره خاني سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌و نماينده مردم علي‌آباد کتول در خانه ملت در خصوص اقدامات مجلس و دولت در جهت مقابله با خاموشي‌ها اظهار داشت: نخستين کاري که مجلس مي‌تواند انجام دهد پرداختن به زيرساخت‌هاي نرم افزاري و نيز پيگيري قوانين موجود و نيز ديدن آينده کشور در رابطه با نياز و توليد برق است.
تعامل دولت و مردم، راهکار غلبه بر خاموشی‌ها
مجتبي آزاديان: اسدا... قره خاني سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌و نماينده مردم علي‌آباد کتول در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص اقدامات مجلس و دولت در جهت مقابله با خاموشي‌ها اظهار داشت: نخستين کاري که مجلس مي‌تواند انجام دهد پرداختن به زيرساخت‌هاي نرم افزاري و نيز پيگيري قوانين موجود و نيز ديدن آينده کشور در رابطه با نياز و توليد برق است.
وي افزود: در خصوص موضوع برق مجلس در برنامه ششم به آن پرداخته و به دولت تکليف کرده است و قرار است که دولت 25 هزار مگاوات (5 هزار مگاوات تجديدپذير و 20 هزار مگاوات برق‌آبي و برق حرارتي) در طول اين برنامه توليد کند؛ نه اينکه نيروگاه بسازد بلکه فضا را به طريقي آماده کند که بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري ورود کند. متاسفانه دولت به آن شکل نتوانسته براي ايجاد نيروگاه جذب سرمايه داشته باشد و مه فکر مي‌کنيم که اين آمادگي و چابکي در وزارت نيرو در حال حاضر وجود ندارد؛ البته حق هم دارند چراکه اين وزارتخانه به دليل بدهي‌هاي انباشته که از گذشته داشته و نيز به دليل اينکه بودجه آن صرف تامين منابع مالي و پرداخت آن بدهي‌ها ميشود؛ نمي‌تواند براي آينده برنامه‌ريزي دقيق و مناسبي داشته باشد.
سخنگوي کميسيون انرژي مجلس ادامه داد: يکي از مشکلات امسال نيز به افزايش يک يا دو درجه‌اي حرارت برمي‌گردد و مشکل ديگر اينکه هفت تا هشت هزار مگاوات انرژي برق‌آبي داشتيم که با کاهش نزولات جوي متاسفانه از برنامه خارج شده و نياز به برق افزايش يافته و راندمان نيروگاه‌ها نيز به دليل فرسوده بودن پايين آمده است و تجهيزات ما در خطوط انتقال و شبکه‌هاي توزيع فرسوده و کهنه است؛ بنابراين به همه اين دلايلي که گفتم امسال با تنگناي توليد برق مواجه خواهيم بود و در آينده قطعا دچار خاموشي‌ خواهيم بود.
قره‌خاني بيان داشت: از طرفي شدت انرژي هم بالاست و چيزي به نام صرفه‌جويي هم به دليل پايين بودن قيمت و نيز مباحث فرهنگي نداريم. تجهيزات‌مان نيز از استاندارد لازم برخوردار نيستند و اينها بدين معني است که در آينده دچار چالش برقي خواهيم شد.
وي در خصوص پيشنهادات و راهکارها براي مقابله با خاموشي اظهار داشت: نمي‌توان به دولت به دلايلي که عرض کردم و بدهي‌هاي گذشته‌اش خرده گرفت و امکانپذير نيست. بايد به هر روشي بحش خصوصي ورود پيدا کند. بايد در وزارت نيرو اين چابکي وجود داشته باشد تا سرمايه گذاران اطمينان پيدا کنند که وجود برقي که مي‌فروشند با قيمت مناسب در دسترس‌شان خواهد بود و تا اين اطمينان در سرمايه گذاران بخش خصوصي به وجود نيايد، ورود نخواهند کرد و متاسفانه وزارت نيرو نيز در اين بخش کارنامه خوبي ندارد و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي بالاي 10 هزار ميليارد تومان طلب دارند؛ به همين دليل سرمايه‌گذاران جديد هم نمي‌آيند و تا بخش خصوصي ورود نيابد، مشکل برطرف نخواهد شد.
وي با اشاره به اينکه براي حل معضل برق و مقابله با خاموشي‌ها در آينده همکاري جدي دولت و مردم در کنار هم لازم است، در خصوص اقدامات مردم در اين زمينه اظهار داشت: در حال حاضر بر اساس تعرفه جلو مي‌رويم. در حقيقت ما يارانه موقت در اين بخش را داديم و تعرفه‌ها در بخش‌هاي مختلف را نيز کاهش داديم. اگر بتوانيم مردم را به سبب درآمد مالي کمک کنيم و در کنار آن قيمت برق را به قيمت تمام شده برسانيم و طبقات پايين را حمايت کنيم، مشکل مصرف بالا برطرف خواهد شد وگرنه با اين قيمت معضل مصرف همچنان ادامه خواهد داشت. مديريت مان در برنامه‌ريزي توليد خوب است اما در مديريت توزيع و انتقال ضعف بسياري داريم، اگر بتوانيم موضوع قيمت برق را با راهکاري که گفتم حل کنيم و مباحث فرهنگي را جا بياندازيم و در کنار آن بحث فرسودگي تجهيزات و بالا بردن استانداردها را نيز برطرف کنيم، مي‌توان به حل معضل برق و مقابله با خاموشي‌ها خوشبين بود.

تامين برق کشور در ماه‌هاي گرم سال

طبق اعلام شرکت توانير پنجمين روز از خرداد ماه سال جاري درحالي که ميانگين دماي هواي کشور پس از بارندگي‌هاي پراکنده اندکي افزايش را تجربه مي‌کرد پيک مصرف برق کشور ۴۲ هزار و ۵۳۵ مگاوات بود که نسبت به روز جمعه با پيک مصرفي ۳۷ هزار و ۶۵۲ مگاوات، روند صعودي داشته است. ميزان مصرف در پيک مصرف روز يکشنبه، ۶ خرداد ماه نيز به ۴۲ هزار و ۷۶۱ مگاوات رسيد. افزايش پيک مصرف برق در حالي است که فصل بهار امسال را نسبت به پارسال، تقريبا در کل کشور با بارندگي بيشتر و هوايي خنک تر آغاز کرديم.
محمودرضا حقي فام، معاون هماهنگي توزيع توانير در گفتگو با مهر با اشاره به بارندگي‌هاي اخير در کشور، گفت: اين بارندگي‌ها نسبت به سال گذشته موجب شده است تا شرايط سدهاي کشور در استان‌هايي که شاهد بارندگي بوده اند، کمي‌بهتر شود. اين بارندگي‌ها که گرماي هوا را به تاخير انداخت موجب شد تا ۴ ميليون مگاوات ساعت برق در دوماه پيش از منابع نيروگاه‌هاي برقآبي خود مصرف کنيم. به همين ترتيب ذخاير آبي ما در سدهاي نيروگاه‌هاي برقآبي زياد شد.
وي ادامه داد: در پيک مصرف برق مي‌توانيم از ذخير نيروگاه‌هاي برقآبي استفاده کنيم. اين در حالي است که همچنان معتقد به اجراي سياست‌هاي مديريت مصرف در اين زمينه هستيم که امسال تلاش کرديم بر بخش خانگي و اداري تمرکز بيشتري داشته باشيم.
اين مقام مسوول درباره اينکه ذخاير برفي مسوول تامين بخش عمده نياز نيروگاه‌هاي برقآبي هستند، توضيح داد: ميزان بارش برف در سال گذشته و امسال قابل توجه نبوده اما بارش باران توانسته است تا حدي اين کسري را جبران کند.
حقي فام درباره پيش بيني بالاترين پيک مصرف برق در ماه‌هاي گرم سال اظهار داشت: پيک مصرف برق بسته به آب و هوا تفاوت است، اما پيش بيني مي‌کنيم اين پيک از ۵۷.۵ تا ۵۸ هزار مگاوات تجاوز نکند و مي‌توانيم در اين محدوده خدمات‌رساني بدون خاموشي را تامين کنيم. بنابراين نگراني براي تامين برق کشور در پيک مصرف برق نداريم.
طبق گفته معاون هماهنگي توزيع توانير، علاوه بر توان تامين برق مورد نياز بايد به فرسودگي شبکه توزيع نيز توجه داشت که در استان تهران، خوزستان و سيستان و بلوچستان شاهد محدوديت‌هايي در اين زمينه هستيم که با مديريت در مصرف اين استان‌ها مي‌توان به عبور از پيک مصرف برق آنها اميدوار بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: