کد خبر: ۶۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
در حال حاضر اگر چه شورای پول و اعتبار ممنوعیت اعطای تسهیلات مسکن توسط سایر بانک ها را لغو کرده اما تنها بانک ملی در این موضوع شرکت کرده است.
مزایای تسهیلات بانک مسکن از محل خرید اوراق

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، از اواخر سال گذشته بانک ملی با راه اندازی یک حساب مشابه حساب ممتاز بانک مسکن، امکان سپرده­ گذاری به قصد تهیه اوراق تسهیلات مسکن را برای مشتریان خود فراهم کرد.
از چند هفته گذشته اوراق مربوط به این تسهیلات در کنار اوراق بانک مسکن در فرابورس عرضه شد. با این حال تفاوت های متعدد بین اوراق تسه و تملی مشخص می­ کند، میزان استفاده از اوراق تسه بانک مسکن توسط متقاضیان خرید مسکن بیشتر است.
بر اساس این گزارش، از سال 89 همزمان با آغاز خرید و فروش اوراق گواهی حق تقدم در فرابورس تا کنون بیش از 840 هزار نفر از تسهیلات اوراق بانک مسکن برای خرید خانه بهره بردند. با این حال بانک مسکن به دلیل تخصصی و توسعه ای بودن امتیازات و ویژگی های بیشتری نسبت به اوراق دیگر در زمینه پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن دارد.
بانک ملی به تازگی طرح اعطای تسهیلات مسکن را با نام طرح ویژه مسکن آغاز کرده است. این طرح در حال حاضر از سوی شعب اجرا شده و حسابی با نام «سپرده سرمایه گذاری خاص گواهی مسکن» برای افرادی که مایل به دریافت سود و اوراق تسهیلات مسکن به صورت همزمان هستند، افتتاح می شود.
در این طرح متقاضی می تواند در دو روش، اوراق گواهی حق تقدم و همچنین تسهیلات مسکن مربوطه را دریافت کند که به این شرح است:
در روش نخست با عنوان «طرح یکم»، متقاضی دریافت تسهیلات مسکن می بایست برای افتتاح حساب حداقل ۱۶ میلیون تومان سپرده گذاری کند اما برای دریافت اوراق گواهی حق تقدم باید در پایان هر ماه ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در حساب داشته باشد که به ازای هر ۱۸.۲ میلیون تومان، ماهانه یک برگه گواهی حق تقدم دریافت خواهد کرد. ضمن اینکه سود سالانه به این حساب نیز تعلق می گیرد که معادل ۱۰ درصد محاسبه خواهد شد.
در روش دوم نیز متقاضی دریافت تسهیلات مسکن در این طرح می تواند با حداقل 50 هزار ریال نسبت به افتتاح حساب اقدام کند و نرخ سود نیز بر اساس میزان سپرده گذاری و نرخ سود بانکی مصوب بانک مرکزی تعیین می شود.
بانک ملی در این طرح تا سقف ۶۰ میلیون تومان برای متقاضی فردی و ۱۰۰ میلیون تومان برای زوجین با نرخ سود 17.5 درصد تسهیلات می دهد؛ ضمن اینکه به هر واحد مسکونی در این طرح به همراه تسهیلات خرید مسکن، ۱۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله داده می شود.
تسهیلات مسکن در شعب بانک ملی قابل دریافت بوده و دارنده اوراق می تواند به جای دریافت تسهیلات، اوراق گواهی حق تقدم را در فرابورس نیز به فروش برساند. امکان خرید و فروش این اوراق برای دارندگان حساب از طریق شعب این بانک امکان پذیر است.

تفاوت و شباهت ها
مهم ترین تفاوت تسهیلات مسکن بانک ملی و بانک مسکن مبلغ تسهیلات جعاله مسکن است که در بانک ملی، ۱۰ میلیون و بانک مسکن، ۲۰ میلیون تومان است. بنابراین کسانی که این روزها قصد خرید مسکن دارند و به دنبال تامین مالی بیشتر از محل تسهیلات بانکی هستند، اوراق تسه را انتخاب می­کنند.
تفاوت دیگر تسهیلات مسکن اوراق تسه و تملی در این است که بانک مسکن علاوه بر تسهیلات های خرید و جعاله مسکن، تسهیلات بدون سپرده نیز پرداخت می کند که برای متقاضی فردی، ۱۰ و برای زوجین، ۲۰ میلیون تومان است. بنابراین فردی که از بانک ملی قصد دریافت تسهیلات مسکن در تهران را دارد، حداکثر ۷۰ و زوجین ۱۱۰ میلیون تومان است اما در بانک مسکن، متقاضی فردی حداکثر ۹۰ و زوجین ۱۴۰ میلیون تومان دریافت می کنند.
یک شباهت تسهیلات مسکن این دو بانک سود تسهیلات است که در هر دو بانک دولتی با سود مصوب شورای پول و اعتبار (۱۷.۵ درصد) پرداخت می شود. این نرخ سود هم برای تسهیلات خرید و هم تسهیلات جعاله در هر دو بانک اعمال می شود. البته تسهیلات از محل اوراق تسه -توسط بانک مسکن- در بافت فرسوده با نرخ سود 16 درصد پرداخت می­شود.
بازپرداخت تسهیلات های هر دو بانک ۱۲ ساله است با این تفاوت که مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات در بافت فرسوده توسط بانک مسکن به 15 سال افزایش یافته است.
همچنین در بانک مسکن زمان بازپرداخت تسهیلات ۲۰ میلیونی جعاله ۵ ساله و در بانک ملی زمان بازپرداخت تسهیلات ۱۰ میلیونی جعاله مسکن، ۳ ساله است. با این حال نوع عقد قرارداد تسهیلات جعاله در هر دو بانک، «فروش اقساطی» است.
امکان خرید و فروش اوراق گواهی حق تقدم در داخل شعب هر دو بانک وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: