کد خبر: ۶۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳


سيد حجت‌هاشمي‌يرکي
کارشناس ارشد بازاريابي

شرکت‌هاي بزرگ و کوچک براي موفقيت در فضاي کسب و کار بايد تصويري مناسب از خود ارائه کنند ؛ چرا که ويژگي مهم کسب‌وکار امروز، رقابت شديد بوده و شرکت‌ها براي جذب مشتريان جديد و حفظ مشتريان فعلي، مجبورند خود را از ساير رقبا متمايز کنند. بر همين اساس، بازتاب مناسب از چهره شرکت در اولويت قرار مي‌گيرد. درواقع ، براي جلب اعتماد مصرف‌کننده، شرکت‌ها بر استراتژي‌هاي بازاريابي بسيار تاکيد دارند و اين تاکيد آنها ميسر نمي‌شود مگر با ارتباط مناسب با پيرامون خود.
وظيفه اين ارتباط با پيرامون ، بر عهده مجموعه روابط عمومي‌در بنگاه‌هاي اقتصادي است . به همين دليل ، يک روابط عمومي‌منسجم و پايدار به ايجاد آگاهي عمومي‌از محصول، خدمت يا برند کمک مي‌کند و تکميل‌کننده هرگونه تلاش مستقيم جهت بازاريابي و تبليغات از سوي بخش‌هاي ديگر است.روابط عمومي‌يکي از مهم‌ترين قسمت‌هاي هر مجموعه فعال در عرصه تجارت به شمار مي‌رود. اين در شرايطي است که معمولاً اهميت اين بخش به فراموشي سپرده شده و کمپاني‌ها صرفاً روي رشد اقتصادي خود متمرکز مي‌شوند. حال آنکه صاحبان صنايع و شرکت‌هاي بزرگ به صراحت اذعان مي‌کنند رويکرد نادرست به بخش روابط عمومي‌و تلاش براي تقويت آن، يکي از قاتلان فرصت‌هاي بزرگ کسب و کار آنها محسوب مي‌شود.
امروزه در شرکت‌هاي مدرن جهان همانند گوگل يا اپل مي‌توانيد پوياترين بخش مجموعه را در قسمت روابط عمومي‌آن بيابيد. برنامه‌ريزي دقيق، استفاده از نيروي‌هاي متخصص به ويژه در حوزه روانشناسي و همچنين بهره برداري از دانش روز در حوزه علوم اجتماعي منتج به ايجاد تيم‌هايي قدرتمند در قسمت روابط عمومي‌اين شرکت‌ها شده است.

روابط عمومي‌به مفهوم تبليغات نيست
در رابطه با مزاياي روابط عمومي‌نسبت به تبليغات، مي‌توان بيان کرد که براي چاپ شدن يا نمايش پيام تبليغاتي ، مبلغ قابل توجهي پرداخت مي‌شود ولي اگر از روابط عمومي‌استفاده شود، نياز چنداني به پرداخت هيچ پولي نيست چرا که يک مجموعه روابط عمومي‌حرفه‌اي مي‌تواند با استفاده از نويسنده يا گزارشگر ، به اهداف سازماني دست يابد.
بنابراين امروزه، زمان اثرگذاري و ماندگاري روابط عمومي‌بسيار بيشتر از تبليغات است و مي‌تواند تا مدت‌ها بر ميزان فروش شما تأثير بگذارد. در اين تعريف روابط عمومي‌همان رسانه‌ها در نظر گرفته مي‌شوند.
به عقيده کارشناسان ، قرار نيست که روابط عمومي‌بازاريابي ، بر ترويج محصولات و خدمات شرکت تمرکز تاکيد کند ، بلکه روابط عمومي‌اساسا بر ارتباط با مردم، يعني خريداران بالقوه و رسانه تاکيد دارد. همچنين کارشناسان روابط عمومي‌با انتقال اطلاعات درباره شرکت و البته محصولات/خدمات آن به ترويج کسب‌وکار کمک مي‌کنند. اما بيش از همه تصوير عمومي‌مثبتي را از شرکت ايجاد مي‌کنند و با مخاطبان مورد نظر و رسانه ارتباط برقرار مي‌کنند. با اين روش به‌تدريج اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کرده و بنابراين تاثير مهمي‌بر تصميم‌گيري آنها در انتخاب محصول/خدمت از ميان بسياري از محصولات/خدمات موجود مي‌گذراند.

وظايف روابط عمومي‌در کسب و کارهاي کوچک و متوسط

براي اينکه شرکت‌هاي بزرگ و کوچک بتوانند با استفاده از ابزارهاي روابط عمومي‌موفق باشند بايد چند کار را بور جداگانه انجام دهند .
- اطلاع رساني از طريق ابزارهاي فيزيکي مانند انتشار خبرنامه، بروشورها، کارت ويزيت ، پوستر و غيره .
- ارتباط با رسانه‌هاي کاغذي، تصويري و غيره
- خدمات مشتري و ارتباط با مشتريان از طريق برگزاري سمينار، استفاده از تجهيزات ارتباطي مانند تلفن و غيره
- تبليغات ، تبليغات بايد در اوج فعايت‌هاي تجاري انجام شود و زماني که بتوان به يک يا چند محصول مشتريان را مجاب کنند که شرکت مي‌تواند نيازهاي آنان را مرتفع کند.
وضعيت بنگاه‌هاي متوسط و کوچک در ايران
در ايران، تعداد افراد شاغل در کسب و کار‌هاي خانگي و بنگاه‌هاي خرد زير ده نفر، در بنگاه‌هاي کوچک ميان 10 الي 49 نفر، در بنگاه‌هاي متوسط ميان 50 تا 99 نفر است و بنگاه‌هاي بزرگ بالاي صد نفر شاغل دارند. بر اساس اين تعريف بيش از 25 ميليون نفر در کسب و کارهاي متوسط و کوچک فعال هستند و فعاليت در اين جامعه بزرگ نياز به بازنمايي مناسب است . در واقع ، در فعاليت‌هاي اقتصادي دانستن ظرفيت‌هاي خود از مهمترين عناصر موفقيت است.

روابط کاري و عمومي
در بحث محيط پيراموني افراد چه در بخش عرضه چه در بخش تقاضا بايد حد و اندازه کسب و کارهاي خانگي و خرد را بدانند. توانايي تجاري سازي و پياده سازي ايده‌ها مساله مهمي‌است. چراکه افراد ايده‌هاي بسياري دارند اما آيا اگر تامين مالي انجام شوند، توانايي اجراي ايده‌هاي خود را دارند؟ از معضلات اين کسب و کار‌ها، مساله ماليات‌ها، تامين اجتماعي و شهرداري‌ها است. کسب و کاراي خانگي و خرد در کوتاه مدت توان پرداخت ماليات ندارند. هنگامي‌که وام خرد به اين کسب وکارها مي‌دهيم
شرط مي‌گذاريم که تمام افرادشان را بيمه کنند در حال که سطح مزد پرداختي حداکثر 50 درصد حداقل دستمزد است. بر همين اساس ، يکي از موانع جدي به منظور توسعه کسب و کار‌هاي خرد و خانگي قوانين و مقررات شهري است. روابط کاري که در کشور تعيين شده است اکثرا متعلق به بنگاه‌هاي متوسط و بزرگ است. بسياري از کسب و کار‌هاي خرد و کوچک توان رعايت و لحاظ کردن روابط کار را ندارند. کسب و کار‌هاي خانگي هم در بازار نهاده‌ها و هم در بازار فروش اگر به اصناف متصل نشوند با مشکلات زيادي مواجه مي‌شوند. همچنين نقش انواع صندوق‌هاي ضمانت مي‌تواند بسيار اميد آفرين باشد.

نتيجه گيري
رکن اصلي شرکت‌ها براي ارتباط با دنياي خارج از فضاي کسب و کار ، يعني بخش روابط عمومي‌، قرار نيست مبلغ شرکت بوده و تنها به انتشار بنر دست بزند بلکه کار روبط عمومي‌در بنگاه‌هاي کوچک و متوسط ، ايجاد اعتماد به نفس براي موسسه است و بايد بازتاب دهنده تصويري درست از فضاي کسب و کار اين موسسات باشد ، بنابراين مهمترين اثر ارتباطات بر فضاي کسب و کار خرد و متوسط اين است که چهره‌اي را به نمايش مي‌گذارد که در بلند مدت سبب جذب مشتري ، رابطه مناسب درون گروهي بين رقبا ، ارائه محصول مناسب و در نهايت پيروز باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار