کد خبر: ۶۱۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
غیبت محمد بن سلمان کمین برای شناسایی پسرعموهای کودتاگر
بالاخره ولیعهد عربستان ریاست نشست شورای امور اقتصادی و توسعه را در کاخ السلام در جده برعهده گرفت و تصاویرش در رسانه ها منتشر شد. با انتشار این تصاویر مجتهد، افشاگر مشهور عربستانی در توییتر نوشت که ...
راز پنهان شدن ولیعهد عربستان فاش شد
محمد‌بن‌سلمان، ولیعهد عربستان حدود یک ماه در انظار عمومی ظاهر نشد و همین مساله به شایعات زیادی دامن زد. آخرین خبر منتشر شده از محمد مربوط به ۴ اردیبهشت بود که او را در یک جلسه اقتصادی دولت نشان می داد. البته خبرگزاری دولتی عربستان برای این خبر از تصویر آرشیوی استفاده کرد. در سفر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا به ریاض که اولین سفر او به منطقه پس از انتصابش محسوب می‌شد، هیچ یک از رسانه‌ها تصویری از ملاقات او با محمد‌بن‌سلمان منتشر نکردند. حتی اقدام رئیس دفتر ویژه بن‌سلمان در انتشار تصویری از محمد در کنار ولیعهد ابوظبی، پادشاه بحرین و رئیس‌جمهوری مصر نیز نتوانست به شایعات پایان دهد؛ چراکه فعالان عربستانی در فضای مجازی معتقد بودند این عکس می‌تواند به هر زمانی مربوط باشد. به همین دلیل ۳ سناریو درباره وضعیت ‌بن‌سلمان مطرح شد: برخی از زخمی شدن محمد در اثر حمله ۲۱ آوریل در منطقه «الخزامی» سخن گفتند. پایگاه اینترنتی «The News» پاکستان همین نظر را تایید کرد. با این حال این پایگاه به نقل از «برخی منابع نزدیک به گروه‌های اپوزیسیون سعودی» فرضیه دیگری را هم عنوان کرد: تیراندازی ماه آوریل باعث ترسیدن و مخفی شدن ‌بن‌سلمان شده است و سناریوی سوم و البته بدبینانه‌تر، مرگ بن‌سلمان بود.
دیروز بالاخره ولیعهد عربستان روز سه‌شنبه ریاست نشست شورای امور اقتصادی و توسعه را در کاخ السلام در جده برعهده گرفت و تصاویرش در رسانه ها منتشر شد.
روز گذشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در تلاشی دیگر برای پایان دادن به شایعه‌ها درباره زخمی شدن یا حتی کشته شدن ولیعهد سعودی در جریان تیراندازی ماه گذشته در کاخ سلطنتی تصاویری را منتشر کرد که مربوط به حضور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در راس نشست شورای امور اقتصادی و توسعه این کشور در روز سه شنبه بود. در این نشست درباره مسائل اقتصادی و مالی صحبت شد.
با انتشار این تصاویر و رد شایعات مربوط به مرگ و زخمی شدن او مجتهد، افشاگر مشهور عربستانی در توییتر نوشت که محمد بن سلمان از زمان ناپدیدشدنش با کشتی در دریای سرخ در رفت و آمد است و برخی مواقع در یکی از کاخ‌های ساحل این دریا اقامت می‌کند و با مسؤولان اسرائیلی دیدار داشته است.
وی گفت: نمی‌توانیم زخمی شدن وی در حادثه الخزامی را تأیید یا تکذیب کنیم. نزدیکان بن سلمان و کسانی که با او در ارتباطند می‌گویند او عمدا بعد از این حادثه مخفی شده تا دیگران این فکر را بکنند که زخمی شده یا مرده و از این طریق بتواند تمامی پسرعموهایش را که قصد کودتا علیه او را دارند شناسایی و نابود کند.
راز پنهان شدن ولیعهد عربستان فاش شد
برخی تحلیلگران امور عربستان معتقدند محمد احتمالا از ترس جان مخفی شده است. نگرانی از حملات انتقام‌جویانه از سوی برخی اعضای خاندان سلطنت که اقدامات محمد آنها را آزرده است، دلیل این ترس برشمرده شده است. وی با به راه انداختن بازی مبارزه با فساد، شماری از شاهزادگان سرشناس و ثروتمند این کشور را بازداشت و تنها در قبال دریافت پول حاضر به آزادی آنها شد. «متعب بن عبدالله»، رئیس سابق گارد ملی و فرزند «ملک عبدالله» پادشاه پیشین که از قدرت زیادی در کشور به‌ویژه در میان نظامیان این گارد برخوردار بود، یکی از این افراد است. نگرانی از اقدامات تلافی‌جویانه متعب و هواداران او در گارد ملی بود که ولیعهد جوان را بر آن داشت تا برای حفاظت از خود یک گردان جدید با نام «سیف الاجرب» ایجاد کند. «محمد بن‌نایف» ولیعهد سابق هم از دیگر کسانی است که شمار زیادی هوادار به‌ویژه در میان نیروهای نظامی و بالاخص نیروهای امنیتی عربستان دارد. او که سال‌ها معاون امنیتی وزارت کشور عربستان بود، سابقه زیادی در برخورد با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده دارد و با شمار زیادی از نیروهای کمتر شناخته شده، اما موثر در سیستم امنیتی عربستان ارتباط ویژه‌ای دارد.
شایعات زمانی قوی‌تر می‌شود که دریابیم یک شاهزاده مخالف سعودی هم از عموهای خود خواسته تا ملک‌سلمان را سرنگون و اداره کشور را به‌دست گیرند. «دیوید هرست» در گزارش ۲۱ مه ‌۲۰۱۸، در «میدل‌ایست‌آی» می‌نویسد شاهزاده خالد بن‌فرهان از شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز خواسته تا آسیب وارد آمده به خاندان سلطنت سعودی به‌واسطه حکومت «احمقانه، بوالهوسانه و دمدمی مزاج» ملک سلمان و پسرش که به نقطه بی‌بازگشت رسیده را متوقف و او را از اریکه قدرت به زیر کشند. خالد بن فرهان که در سال ۲۰۱۳ به آلمان پناهنده شد به «میدل‌ایست‌آی» می‌گوید اگر احمد و مقرن صفوف خاندان سلطنت را متحد سازند «می‌توانند ۹۹ درصد از اعضای خاندان سلطنت، سرویس‌های امنیتی و نیروهای مسلح را کنار خود داشته باشند». این شاهزاده سعودی معتقد است که بیانیه اخیر ممدوح بن عبدالعزیز، یکی از برادران بازمانده و کهنسال ملک سلمان، نشان از خشمی عمیق در درون خاندان سلطنت دارد. خالد به «میدل‌ایست‌آی» می‌گوید: «خشم زیادی در درون خاندان سلطنت از سلمان و پسرش وجود دارد. من این اطلاعات را به عموهایم احمد و مقرن منتقل کرده‌ام. آنها فرزندان عبدالعزیز بوده و بسیار باسواد و محترم هستند و می‌توانند اوضاع را بهبود بخشند.»
خالد می‌گوید احمد عبدالعزیز، معاون سابق وزارت کشور و سپس وزیر کشور، از حمایت زیادی در میان بخش‌های مهمی از نیروهای امنیتی و قبایل برخوردار است. مقرن هم در ابتدا به‌عنوان ولیعهد سلمان انتخاب شده بود اما اندکی بعد در آوریل ۲۰۱۵ محمد بن‌نایف جایگزین او شد و در نهایت در ژوئن ۲۰۱۷ محمد بن‌سلمان هر دو را کنار زد و به‌جای آنها نشست. شاهزاده خالد می‌گوید هزاران ایمیل از درون پلیس و ارتش در حمایت از برکناری سلمان و محمد دریافت کرده است. «دیوید هرست» همچنین در ادامه گزارش خود احتمال کودتا در پی تیراندازی آوریل را محتمل می‌شمارد. مجتهد، کنشگر و وبلاگ‌نویس سعودی نیز می‌نویسد کاخ سلطنت مورد حمله سنگین یک خودروی حامل تیربار قرار گرفت که طی آن ۶ نفر افسر و دو مهاجم کشته شدند. شاهزاده خالد می‌گوید این تیراندازی پوششی بود تا به این وسیله علیه محمد کودتا صورت گیرد و اعتراضات با زبان زور به او منتقل شود. این شاهزاده فراری می‌گوید ممکن است محمد باز به قدرت بازگردد اما شرایط عربستان همچون آتشفشانی است که هر لحظه امکان فوران آن وجود دارد. در صورت فوران هم نه تنها عربستان که منطقه عربی متاثر خواهد شد.
راز پنهان شدن ولیعهد عربستان فاش شد


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار