کد خبر: ۶۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
بررسي «تجارت آنلاین» از صادرات نفت ايران در دو دوره پيش از اعمال تحريم‌هاي يک‌جانبه؛
«تجارت آنلاین»: بررسي اين دوره از تحريم‌ها با دوره قبل خواهد داشت و نشان مي‌دهد که تحريم‌هاي اين دوره آمريکا، بر خلاف هفت سال پيش اثرگذاري زيادي بر صادرات نفت ايران حتي با همراهي اروپايي‌ها با ايالات متحده نخواهد داشت.
نقش آسيايي‌ها در کاهش اثربخشي تحريم نفتي
مجتبي آزاديان: بررسي اين دوره از تحريم‌ها با دوره قبل خواهد داشت و نشان مي‌دهد که تحريم‌هاي اين دوره آمريکا، بر خلاف هفت سال پيش اثرگذاري زيادي بر صادرات نفت ايران حتي با همراهي اروپايي‌ها با ايالات متحده نخواهد داشت.
پيش از تحريم‌هاي ايران در سال 2011 يعني آخرين سال پيش از اعمال تحريم‌ها و در دولت دهم؛ صادرات نفت ايران 2 ميليون و 537 هزار بشکه يا به طور دقيق‌تر 403 ميليون و 383 هزار ليتر بود و ميزان صادرات در ماه آپريل 2018 ميلادي 2 ميليون و 695 هزار بشکه در روز يا 428 ميليون و 505 هزار ليتر بود.
طبق آمار ارائه شده صادرات نفت ايران در سال ۲۰۱۱ و آخرين سال قبل از اعمال تحريم‌ها به کشورهاي چين، ترکيه، ايتاليا، و کره جنوبي به ترتيب ۵۵۷، ۱۸۶، ۱۸۲ و ۲۳۹ هزار بشکه در روز بوده است. همچنين کشورهاي هند، امارات متحده عربي و يونان به ترتيب ۳۵۰، ۹۵ و ۱۲۲ هزار بشکه در روز نفت ايران را در سال ۲۰۱۱ خريدند.
صادرات نفت ايران در فوريه ۲۰۱۸ به هر کدام از کشورهاي ايتاليا و ترکيه ۱۸۳ هزار در روز به کشور چين ۷۰۴ هزار بشکه در روز و به کشورهاي کره جنوبي، هند، امارات متحده عربي و يونان به ترتيب ۳۴۹، ۶۲۸، ۱۳۸ و ۷۴ هزار بشکه در روز بود. ايران در ماه مارس امسال ۶۹۹ هزار بشکه در روز به چين، ۲۲۶ هزار بشکه در روز به ترکيه، ۱۸۹ هزار بشکه در روز به ايتاليا، ۲۷۹ هزار بشکه در روز به کره جنوبي، ۴۲۲ هزار بشکه در روز به هند، ۱۶۰هزار بشکه در روز به امارات و ۹۳ هزار بشکه در روز به يونان نفت فروخت.
همچنين طبق آمار ارائه شده، صادرات نفت ايران در آوريل ۲۰۱۸ به چين ۷۱۴ هزار بشکه در روز، به ترکيه ۲۰۱ هزار بشکه در روز، به ايتاليا ۱۶۶ هزار بشکه در روز، به کره جنوبي ۲۴۵ هزار بشکه در روز، به هند ۶۷۰ هزار بشکه در روز، به امارات متحده ۱۲۷ هزار بشکه و به يونان ۹۶ هزار بشکه بوده است.
بر اساس اين گزارش جمع صادرات نفت ايران در سال ۲۰۱۱ (پيش از تحريم‌ها) دو ميليون و ۵۳۷ هزار بشکه بوده است. همچنين جمع صادرات نفت ايران در فوريه ۲۰۱۸، دو ميليون و ۵۶۶ هزار بشکه، در مارس ۲۰۱۸، 2 ميليون و ۳۲۱ هزار بشکه و در آوريل دو ميليون و ۶۹۵ هزار بشکه در روز بوده است.
از آمار ارائه شده چند نکته را مي‌توان استنتاج کرد؛ ابتدا اينکه ميانگين صادرات نفت ايران در سه ماه فوريه، مارس و آپريل 2018 ميلادي برابر با 2 ميليون 527 هزار و 333.3 بشکه بوده که به طور دقيق برابر با 401 ميليون و 846 هزار ليتر خواهد شد که دقيقا نشان مي‌دهد برجام موجب شد که ايران به 99.62 درصد صادرات پيش از اعمال تحريم‌ها در سال 2011 بازگردد و اين يعني برجام توانسته بود صادرات نفت ايران را به روال سابق و پيش از اعمال تحريم‌ها بازگرداند.
از طرف ديگر نکته قابل توجه ديگر در اين آمار، افزايش صادرات ايران به چين طي اين هفت سال بوده که از 577 هزار بشکه در روز در سال 2011 به 714 هزار بشکه در روز در آپريل 2018 رسيده است يا به طور دقيق‌تر ايران در سه ماه فوريه، مارس و آپريل 2018 به طور ميانگين 705 هزار و 666.6 بشکه در روز بوده که بدين معني است که صادرات نفت کشورمان به چين طي هفت سال، افزايش 22.3 درصدي داشته است.
همچنين صادرات نفت ايران طي اين هفت سال به کشورهاي هند و کره جنوبي نيز افرايش قابل توجهي داشته که نشان مي‌دهد بازارهاي آسيايي به ويژه آسياي شرقي به خوبي توانسته‌اند ميزان صادرات نفت ايران را در حد قابل قبول براي ايران نگاه دارند و وابستگي نفتي ايران به غرب طي اين هفت سال کمتر شده است. امري که به خوبي نشان دهنده تفاوت اين دوره از تحريم‌ها با دوره قبل خواهد داشت و نشان مي‌دهد که تحريم‌هاي اين دوره آمريکا، بر خلاف هفت سال پيش اثرگذاري زيادي بر صادرات نفت ايران حتي با همراهي اروپايي‌ها با ايالات متحده نخواهد داشت.

 بهارات پتروليوم هند خواستار خريد نفت بيشتر از ايران شد
پالايشگاه دولتي بهارات پتروليوم هند در آستانه بازگشت تحريم‌هاي آمريکا عليه تهران، خواستار خريد يک ميليون بشکه نفت اضافي از شرکت ملي نفت ايران براي ژوئن شد. به نقل از رويترز، اين اقدام پالايشگاه دولتي بهارات پتروليوم نشان مي‌دهد که پالايشگاه‌ها تلاش مي‌کنند پيش از مهلت نوامبر که از سوي آمريکا براي اعمال تحريم‌ها عليه بخش نفتي ايران داده شده است، خريدشان را جلو بيندازند.
پس از اين‌که دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا، از توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ با ايران خارج شد و دستور بازگشت تحريم‌ها را صادر کرد، ابهاماتي نسبت به صادرات نفت ايران ايجاد شده است.
برخي تحريم‌ها پس از مهلت ۹۰ روزه که در ششم ماه اوت به پايان مي‌رسد و باقي تحريم‌ها به خصوص تحريم‌ها عليه صنعت نفت، پس از مهلت ۱۸۰ روزه که در چهارم ماه نوامبر به پايان مي‌رسد، به اجرا گذاشته خواهند شد.
يکي از منابع آگاه به رويترز گفت: در مقطع فعلي نفت ايران جذاب بوده و بسيار بهتر از محموله‌هاي تکي و ساير گريدهاي نفتي است. ايران موافقت کرده تقريبا نفت را به رايگان براي پالايشگاه‌هاي هندي در سال مالي ۲۰۱۸-۲۰۱۹ تامين کند و چنين مشوقي هزينه خريد نفت ايران را در مقايسه با ساير گريدهاي منطقه‌اي کاهش مي‌دهد.
به گفته اين منابع آگاه، زماني که شرايط خوب است شرکت بهارات پتروليوم تصور مي‌کند که بايد از آن استفاده کنند.
هند بزرگترين مشتري نفتي ايران پس از چين بوده و يکي از معدود کشورهايي است که در دوران تحريم‌هاي غربي قبلي به خريد نفت از ايران ادامه داد. واردات نفت هند از ايران و مکانيسم پرداخت از تهديد تحريم آمريکا متاثر نشده است.

 نايارا انرژي هند: به خريد نفت از ايران در آينده نزديک ادامه مي‌دهيم
همچنين به نقل از پايگاه خبري پلاتس، بي آناند، مديرعامل شرکت نايارا انرژي هند (اسار اويل سابق) گفت، اين شرکت انتظار دارد در آينده نزديک خريد نفت از ايران را ادامه دهد، اما در حال بررسي استراتژي‌هاي تامين نفت از منابع ديگر است تا در صورتي که شرکت به دليل تحريم‌ها ناگزير به کاهش خريد از ايران بود، به سراغ تامين کنندگان ديگر برود.
شرکت نايارا در حال حاضر سالانه 17 تا 18 ميليون تن (340 تا 360 هزار بشکه در روز) نفت وارد مي‌کند که از اين رقم 6 تا 6.5 ميليون تن، يعني يک سوم آن از ايران تامين مي‌شود. نايارا يکي از خريداران عمده نفت ايران در هند به شمار مي‌رود. آناند افزود، نفت خام عراق، عربستان، مکزيک، برزيل و روسيه گزينه‌هايي هستند که در صورتي که شرکت ناگزير به کاهش خريد از ايران شد، مي‌توانند جايگزين نفت ايران شوند. وي در ادامه گفت: «تا زمان آغاز اجراي تحريم‌ها، خريد از ايران طبق روال قبلي ادامه خواهد داشت.» بر اساس اعلام دولت آمريکا، مشتريان بين المللي نفت ايران تا 4 نوامبر فرصت دارند خريد نفت خود از اين کشور را کاهش دهند.


نام:
ایمیل:
* نظر: