کد خبر: ۶۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
قبر نجومی معرفی کنید، کادو بگیرید!
چندی است در فضای مجازی آگهی فروش قبری به اشتراک گذاشته شده به این مضمون: «قبر سه طبقه در قطعه ۲۳ موقعیت مکانی و دسترسی عالی ۵۰۰ میلیون» و تایید و تکذیب های بسیاری در پی داشته است.
تایید و تکذیب ماجرای قبرهای 400 میلیون تومانی

این روزها در فضای مجازی آگهی فروش قبری به اشتراک گذاشته شده به این مضمون: «قبر سه طبقه در قطعه ۲۳ موقعیت مکانی و دسترسی عالی ۵۰۰ میلیون» که قیمتش باعث حیرت کاربران شد.

در همین راستا مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا به قیمت‌های نجومی قبر واکنش نشون داد و تاکید کرد: اگر شما بتوانید قبری با قیمت نجومی به من معرفی کنید، چهار برابر قیمت آن را به‌عنوان کادو تقدیم می‌کنم!

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) در رابطه با وجود دلالی در خرید و فروش قبر گفت: حداکثر قیمت قبر در سیستم اداری سازمان بهشت زهرا ۱۵ میلیون تومان بیشتر نیست و قبر طبقه‌ای، بالای ۱۵ میلیون تومان تاکنون فروخته نشده است.
سعید خال در واکنش به قیمت‌های نجومی قبر در برخی سایت‌ها گفت: اگر شما بتوانید قبری با قیمت نجومی به من معرفی کنید، چهار برابر قیمت آن را به عنوان کادو به شما می‌دهم. تاکید می‌کنم، اگر قبری را خارج از سیستم اداری من توانستید پیدا کنید که جابه‌جا شده، خودم تعهد کتبی می‌دهم؛ چهار برابر آن را به شما تقدیم می‌کنم.
خال تصریح کرد: از سال ۱۳۴۹ که آرامستان بهشت زهرا (س) تاسیس شد تا امروز سیستم اعطای قبر رایگان وجود داشته است و در سال ۹۶، ۲۲ هزار و ۳۰۰ قبر رایگان به شهروندان اهدا کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد و هر شهروندی که به این سازمان مراجعه کرده و درخواست قبر رایگان بدهد به او قبر تعلق می‌گیرد، گفت: سازمان به هر شهروندی که قبر رایگان بخواهد بدون اینکه سوالی بپرسد، قبر را می‌دهد، اما باید مبلغ ۲۰۰ هزار تومان برای خدمات پرداخت کند.
مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) ادامه داد: تا به حال دیده نشده است، کسی به علت عدم تمکین مالی در بهشت زهرا دفن نشود.
وی در رابطه با دفن اتباع خارجی و اقلیت‌های مذهبی افزود: اتباع خارجی فقط در صورتی که مسلمان باشند، در بهشت زهرا دفن می‌شوند چراکه بهشت زهرا آرامستان مسلمین و به خصوص شیعیان است.
مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) با اشاره به کمبود قبر در آرامستان بهشت زهرا افزود: با تدابیر جدید مدیریت شهری تا پنج سال آینده مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت و این امر از طریق تدابیر مدیریتی در داخل بهشت زهرا و همچنین زمین‌های خودِ آرامستان حل خواهد شد. البته به زودی ساخت آرامستان آینده شهر تهران آغاز می‌شود البته هنوز مکان آن مشخص نشده است.

*قبر‌هایی گران‌تر از پنت‌هاوس!
سخنان این مقام مسئول در حالی منتشر می شود که روزنامه جوان در گزارشی به مساله گرانی قبرها در بهشت زهرا پرداخته و نوشته است: بعضی قبر‌ها در بهشت زهرای تهران از نظر قیمت تفاوتی با زمین‌های مرفه‌ترین مناطق این شهر ندارد. با این حال مسئولان بهشت زهرا این موضوع را تکذیب می‌کنند...
به گزارش تجارت آنلاین از روزنامه جوان: بعضی قبر‌ها در بهشت زهرای تهران از نظر قیمت تفاوتی با زمین‌های مرفه‌ترین مناطق این شهر ندارد. با این حال مسئولان بهشت زهرا این موضوع را تکذیب می‌کنند تا هم متهم به سوءمدیریت نشوند و هم مردم به خاطر تبعیض و اختلاف طبقاتی بیش از این افسوس نخورند.
رفاه‌زدگی عده‌ای از مردم و سوءمدیریت برخی از مسئولان را حتی در اسکان در منزل ابدی هم می‌توان دید. در چند ساله اخیر پر شدن ظرفیت بهشت زهرا به حدی پررنگ شده است که به پدیده قبر فروشی، آن هم به قیمت نجومی دامن زده است. کارشناسان معتقدند هر شهری بزرگ یا کوچک، دست‌کم به چهار گورستان مرکزی نیاز دارد؛ شمال شهر، جنوب شهر، غرب و شرق؛ شهر تهران فاقد این امکان است. هرچند برای تهران با جمعیتی بالای ۱۵ میلیون نفر و تراکم بالای مرگ و میر حتی چهار گورستان هم جوابگو نیست چه برسد به همین قبرستان بهشت زهرا که از سال ۱۳۸۶ اعلام شده بود دیگر برای مردگان ظرفیت ندارد. خرید و فروش قبر در دو دهه اخیر از مشاغل بسیار پرسود به شمار می‌رفت در شرایطی که قبر‌ها هنوز به شکل یک طبقه آماده می‌شدند و هر قبری به عنوان ملک به خریدار فروخته می‌شد.
در این سال‌ها افراد زیادی به این کار روی آورده‌اند، بعضی از این افراد حتی در قبرستان‌ها پرسه می‌زنند و زمانی که از کنار دیگران رد می‌شوند به آرامی آن‌ها را دعوت به خرید قبر‌هایی مرغوب می‌کنند. در طول سال‌های گذشته بسیاری از نزول‌خواران و دلالان هم به این تجارت روی آوردند. آن‌ها در هر کدام از قطعات جدید ۱۰تا ۲۰ قبر خریداری می‌کردند و نگه می‌داشتند و بعد از پر شدن قطعه و به اصطلاح «آباد شدن» آن، قبر‌ها را به متقاضیان می‌فروختند. هر کدام که موقعیت بهتری داشتند و به مرکز بهشت زهرا نزدیک‌تر بود با قیمت گزاف به علاقه‌مندان فروخته می‌شد. برای آگاهی از خرید و فروش قبر در گورستان پایتخت نیاز به هیچ کار سختی نیست. در گام نخست یک جست‌وجوی اینترنتی کار را راحت کرده است؛ چراکه برخی صاحبان قبور در سایت‌هایی که به این منظور خدمات می‌دهند، با ذکر شماره تلفن همراهشان آگهی داده‌اند. در گام بعدی نیز کافی است در بهشت زهرا قدم بزنید. خواهید دید که در اکثر موارد افرادی به شما نزدیک می‌شوند و سؤال می‌کنند اگر جای قبر مرغوب می‌خواهید، سراغ دارند. قیمت‌ها نیز بنا به نوع قبر و ویژگی آن متفاوت است. مثلاً اگر قبر یک طبقه، دو طبقه یا سه طبقه باشد، در محوطه باشد یا داخل مقبره و در کدام قطعه دور یا نزدیک باشد، قیمتش فرق می‌کند. مدت‌هاست که مدیران آرامستان اصلی تهران نسبت به خرید و فروش قبر هشدار می‌دهند و تأیید نهایی سازمان بهشت زهرا را ملاک می‌دانند؛ اما قیمت قبوری که هر سال نجومی‌تر می‌شوند، خبر از بی‌برنامگی و نبود راهکاری مشخص در این باره می‌دهد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار