کد خبر: ۶۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
مدیرعامل بوئینگ:
مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفت: این شرکت از لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران ۲۰ میلیارد دلار ضرر می کند. نیویورک تایمز در پایان همین خبر اعلام کرد: مقامات رسمی آمریکا می گویند به زودی مجوز اوفک ایرباس رقیب بوئینگ نیز باطل خواهد شد.
مجوز ایرباس لغو می‌شود
مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفت: این شرکت از لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران ۲۰ میلیارد دلار ضرر می کند.
به گزارش مهر، نیویورک تایمز نوشت: موریس مولیِنبرگ مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ در نشست باشگاه اقتصادی واشنگتن اعلام کرد این شرکت به دلیل لزوم تبعیت از دستور رئیس جمهور آمریکا برای فسخ قرارداد با ایران، ۲۰ میلیارد دلار ضرر می کند.
وی با این حال تأکید کرد: ما (بوئینگ) در هر حال از دستور دولت آمریکا تبعیت خواهیم کرد.
مدیرعامل بوئینگ افزود: این شرکت به هیچ کدام از تک تک تولیدات هواپیما برای ایران متعهد نیست و حتی یک فروند از هواپیماهایی که برای ایران طراحی کرده ایم هم به این کشور تحویل نمی دهیم.
نیویورک تایمز در پایان همین خبر اعلام کرد: مقامات رسمی آمریکا می گویند به زودی مجوز اوفک ایرباس رقیب بوئینگ نیز باطل خواهد شد.
این خبر در حالی اعلام شده است که ایران 100 هواپیما به شرکت ایرباس سفارش داده است و لغو این قرارداد صدمه بزرگی به ایرباس می زند.
تحلیلگران می‌گویند تصمیم آمریکا برای لغو مجوز صادرات جت‌های فروخته شده به ایران، پس از خروج این کشور از برجام، می‌تواند نگرانی‌های ایرباس در مورد ادامه ساخت هواپیماهای پهن‌پیکر را نیز عمیق‌تر کند، چراکه ۲۸ هواپیما از صد فروند هواپیمای سفارش داده شده با ایران‌ایر، هواپیمای پهن پیکر ای۳۳۰نئو می‌باشد.
مدیر ارشد تجارت ایرباس، اریک اسکولز، در حاشیه اجلاس شرکت‌های هواپیمایی در سیدنی، به رویترز گفت: ایرباس فورا تاثیر فروپاشی توافق ایران را در دفتر سفارشات خود، نشان نمی‌دهد چراکه این شرکت در نظر دارد از دوره زمانی داده شده به مجوزها  (قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها)، برای مطالعه وضعیت سیاسی استفاده کند.
در همین راستا مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تحویل ۱۱ فروند هواپیمای ایرباس و ATR تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به ایران‌ایر خبر داد.
فرزانه شرفبافی در حاشیه نشست انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) در سیدنی استرالیا درباره تحویل هواپیما‌های جدید به ایران ایر پس از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: انتظار داریم تا پایان سال جاری میلادی ۸ فروند هواپیمای ATR و ۳ فروند ایرباس تحویل ایران‌ایر شود.
پیش‌تر فخریه کاشان، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قرارداد‌های بین‌المللی نیز از توافق کمپانی ATR با ایران‌ایر برای تحویل هواپیما به این شرکت پیش از آغاز مجدد تحریم‌ها خبر داده بود. به گفته وی، مکاتباتی نیز با دو شرکت ایرباس و بویینگ انجام شده، اما جزییاتی از این مکاتبات منتشر نشده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار