کد خبر: ۶۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
«تجارت آنلاین» اهداف همکاري‌هاي ايران با سازمان‌هاي منطقه‌اي را بررسي کرد؛
«تجارت آنلاین»: رويکرد متفاوت ايران در مواجهه با سازمان‌هاي منطقه‌اي مثل شانگهاي و اوراسيا، تحريم‌هاي به اصطلاح هوشمند آزار دهنده آمريکا را تحت الشعاع خود قرار دهد.
همکاری های منطقه ای؛ پادزهر تحریم
ایلیا پیرولی: رويکرد متفاوت ايران در مواجهه با سازمان‌هاي منطقه‌اي مثل شانگهاي و اوراسيا، تحريم‌هاي به اصطلاح هوشمند آزار دهنده آمريکا را تحت الشعاع خود قرار دهد.
ايران سال‌هاست که همواره در تلاش است خود را به اين‌گونه سازمان‌ها نزديک کرده و از مزاياي آنها استفاده بهينه کند، اما هربار به دلايل متفاوت آنچه که بايد انجام مي‌گرفت، محقق نمي‌شد. به عبارتي ايران همواره اين فرصت را مي‌سوزاند. حالا پس از خروج آمريکا از برجام، ايران بار ديگر ديپلماسي خود را در اين حوزه فعال کرده است.
اظهارات رئيس جمهوري
اظهارات رئيس جمهور ايران در اجلاس اخير سازمان شانگهاي اين موضوع را به خوبي اثبات مي‌کند.
حسن روحاني در سخنراني خود در اين اجلاس گفت: ايران به نقش خود در برقراري صلح و ثبات و توسعه منطقه‌اي واقف بوده و با توجه به ظرفيت‌هاي قابل توجه خود آماده گسترش همکاري‌هاي اقتصادي منطقه‌اي و بين‌المللي است.
ايران حالا نمي‌خواهد برگ برنده خود را مثل دفعات پيشين بسوزاند، پس به خوبي مي‌خواهد اين فرصت استفاده کند تا به اهرمي‌قوي براي مقابله با تحريم‌هاي اقتصادي تبديل شود.
به هين خاطر است که وي در سخنراني خود اين موضوع را يادآور شد. بر اساس آنچه که ايرنا، خبرگزاري رسمي‌ايران مخابره کرده بود، روحاني در ادامه سخنراني خود گفته بود: موقعيت راهبردي ايران در پيوند شرق و غرب از يک سو و شمال و جنوب از سوي ديگر، موقعيت مناسبي را به وجود مي‌آورد تا با بهره گيري از امکانات بندري در خليج فارس و درياي عمان و شبکه حمل و نقل ريلي در کشور، زمينه اتصال شرق آسيا به آسياي ميانه و اروپا از طريق کريدور شمال- جنوب و جنوب - غرب فراهم آيد. ايران به نقش خود در برقراري صلح و ثبات و توسعه منطقه‌اي واقف بوده و با توجه به ظرفيت‌هاي قابل توجه خود همچون جمعيت جوان و تحصيل کرده، منابع غني انرژي، معادن بي شمار و موقعيت سوق الجيشي، به عنوان شريکي مستقل و مطمئن آماده گسترش همکاري‌هاي اقتصادي منطقه‌اي و بين المللي است.
وي براي اينکه حسن نيت ايران را به اعضاي سازمان همکارهاي شانگهاي نشان دهد به موضوع برجام پرداخت و از عمل به تعهدات اين توافقنامه سخن گفت: جمهوري اسلامي‌ايران تاکنون به تمامي‌تعهدات خود وفق برجام عمل نموده و سازمان بين‌المللي انرژي اتمي‌تاکنون 11 مرتبه پايبندي کشورم به تعهدات برجامي‌را تأييد نموده است.

سازمان‌هاي منطقه‌اي و ناکارآمدي تحريم‌ها
حالا دولت ايران در آستانه يک فرآيند جديد همکاري قرار گرفته است. موضوعي که مي‌تواند در صورت عملياتي شدن آن، ناکارآمدي تحريم‌ها را به ارمغان بياورد.
کارشناسان اقتصادي بر اين عقيده هستند درصورتي که ايران بتواند در ديپلماسي خود در حوزه آسياي ميانه و ديگر کشورهايي که در اين سازمان‌ها همکاري دارند بازنگري کرده و راه‌هاي اشتباه گذشته را اصلاح کند؛ مي‌تواند اقتصاد خود را با اعضاي مجمع اوراسيا و سازمان‌هايي مثل شانگهاي همگن سازد. اين يعني مقابله کارآمد با تحريم‌ها.
کارشناسان اقتصادي بر اين باور هستند که همکاري ايران با اعضاي يک سازمان موجب همکاري سلسله‌وار با ديگر سازمان‌هاي منطقه‌اي خواهد شد. به طور مثال درصورتي که ايران بتواند اهداف خود را در سازمان شانگهاي به دست آورد به طور اتومات مي‌تواند با اعضاي مجمع اوراسيا نيز همکاري توأمان داشته باشد. از آنجا که برخي از کشورهاي عضو سازمان شانگهاي در مجمع اورسيا نيز عضويت دارند، اين فرصت طلايي را براي ايران به وجود آورده است که همکاري خود را براي مقابله با تحريم‌ها با اين دو سازمان افزايش دهد. به خصوص آنکه ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه بر پيوستن اعضاي سازمان شانگهاي در مجمع اقتصادي اوراسيا تأکيد کرده است. بر پايه خبر اينتر فاکس که خبرگزاري ايسنا آن را به فارسي ترجمه کرده، رئيس‌جمهوري روسيه از سران کشورهاي عضو سازمان شانگهاي خواسته تا مانند چين به عنوان شريک وارد بازار بزرگ اقتصادي اوراسيا شوند.
پوتين،گفته است: ما و چين آماده قرارداد همکاري دوجانبه براي ورود به بازار منطقه در چارچوپ مجمع اقتصادي اوراسيا هستيم و اين راه براي پيوستن تمامي‌کشورهاي عضو سازمان همکاري اقتصادي شانگهاي باز است.
وي همچنين از نمايندگان کشورهاي عضو سازمان همکاري اقتصادي شانگهاي درخواست کرده تا در نخستين نشست کسب‌وکارهاي کوچک که با همکاري اين سازمان و گروه اقتصادي بريکس در روسيه برگزار مي‌شود، حضور فعالي داشته باشند. مجمع اقتصادي اوراسيا نهادي اقتصادي است که از سال ۲۰۰۰ ميلادي شروع به کار کرده و کشورهاي روسيه، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان و ازبکستان در آن عضويت دارند. حالا با توجه به همکاري دو کشور روسيه و چين با ايران اين امر مي‌تواند تسهيل شود.

فرصت‌سازي در مقابل فرصت‌سوزي
آنطور که يک کارشناس روابط بين‌الملل درباره آينده همکاري ايران با سازمان‌هاي منطقه‌اي از جمله شانگهاي گفته است: ظرفيت شانگهاي قابل مقايسه با گروه هفت نيست و اين سازمان داراي ظرفيت فوق العاده‌اي است که مي‌تواند اقتصاد جهان و منطقه را تحت الشعاع خود قرار دهد.
ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با «تجارت آنلاین»گفته است: از آنجا که ايران داراي يک موقعيت ژئوپلتيک بوده، لذا همه کشورهاي منطقه به اين موضوع اهميت داده و اين ايران است که ديگر نبايد مثل گذشته فرصت سوزي کند. اعضاي سازمان شانگهاي کاملا به اين مولفه واقف هستند. کشور چين به عنوان يکي از اعضاي اين سازمان و به عنوان يک کشور بسيار قدرتمند اقتصادي در جهان اکنون با سرمايه‌گذاري عظيمي‌که در پروژه يک جاده- يک کمربند، در قالب راه ابريشم جديد از ظرفيت ژئوپلتيک را به خوبي درحال استفاده است، از اين رو ايران بايد از اين فرصت استثنايي به خوبي بهره‌برداري کند.

به گفته ظهره‌وند، حضور ايران در اينگونه سازمانها، کشور را در موقعيت‌هاي مختلف اقتصادي مناسبي قرار مي‌دهد.
وي با بيان اينکه اکنون موضوع پيوستن ايران به سازمان شانگهاي تا با برجام حل شده، گفته است: ايران تا قبل از برجام به دليل تحريم‌هاي سازمان ملل و مخالفت چين نمي‌توانست به اين سازمان بپيوندد اما اکنون که برجام شفافيت سياسي و اقتصادي ايران را آشکار کرده و دولت به تعهدات خو د پايبند بوده، بايد همه تلاشش را براي عضويت دراين سازمان بکار ببندد. ظهروند گفته است: اين موضوع مي‌تواند تحريمهاي به اصطلاح هوشمند آمريکا عليه ايران را تا حدود زيادي ناکارآمد کند. به گفته وي، با اينکه فرصت‌هاي زيادي ر از دست داده‌ايم اما شروع دوباره نيز مي‌تواند براي اقتصاد کشور کارآمد شود. حالا اين دولت اگر مي‌خواهد به سرنوشت دولت‌هاي گذشته در مواجهه با فرصت‌سوزي در همکاري منطقه‌اي دچار نشود، راهکار مناسبي را در اين زمينه بيابيد. زمان مي‌تواند در قضاوت ما درباره اين دولت مثل دولت‌هاي گذشته کمک کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: