کد خبر: ۶۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
بازنگری در صنعت حمل و نقل ضرورت دارد؛
«تجارت آنلاین» : آلودگي هوا و مشکلات ناشي از مصرف سوختهاي فصيلي باعث شده تا جهان از خودروهاي بنزيني و گازوييلي فاصله بگيرد به همين دليل شاهد هستيم که کشورهاي بزرگ توليد کننده خودرو سرمايه گذاري‌هاي سنگيني کرده‌اند تا خودروهاي برقي توليد کنند.
خودرو برقی راهگشا، اما فراموش شده
کورش شرفشاهي : آلودگي هوا و مشکلات ناشي از مصرف سوختهاي فصيلي باعث شده تا جهان از خودروهاي بنزيني و گازوييلي فاصله بگيرد به همين دليل شاهد هستيم که کشورهاي بزرگ توليد کننده خودرو سرمايه گذاري‌هاي سنگيني کرده‌اند تا خودروهاي برقي توليد کنند.

کورش شرفشاهي : آلودگي هوا و مشکلات ناشي از مصرف سوختهاي فصيلي باعث شده تا جهان از خودروهاي بنزيني و گازوييلي فاصله بگيرد به همين دليل شاهد هستيم که کشورهاي بزرگ توليد کننده خودرو سرمايه گذاري‌هاي سنگيني کرده‌اند تا خودروهاي برقي توليد کنند. کشورهاي پيشرفته به اين نتيجه رسيده‌اند که تا سال 2030 هيچ پمپ بنزيني در کشورشان نداشته باشند بنابر اين نه تنها خودشان خودرويي با سوخت فصيلي توليد نمي‌کنند،‌ بلکه خودرويي که مصرف سوخت آن بنزين يا گازوييل باشد، نمي‌توانند به اين کشورها سفر کنند. اين درحالي است که کشور ما همچنان بر توليد خودروهاي بنزيني و گازوييلي اصرار دارد و حاضر نيستيم خط توليد را به ماشينهاي برقي تغيير دهيم. تاسف آورتر اينکه به تازگي زمزمه توليد خودروهاي هيبريدي را مطرح مي‌کنند که آنها نيز بنزين مصرف مي‌کنند و نمي‌توان به آنها دل بست.

فاصله گرفتن از بنزين وگازوييل

در اين رابطه ابوالفضل ابوترابي،عضو کميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي‌با اعلام اينکه کارخانه‌هاي بزرگي مانند هيونداي کره، خودروسازان ژاپني، آلماني، چيني و ديگر کشورها سياست گذاري اصلي خودشان را بر توليد خودروهاي برقي گذاشته‌اند گفت: کشورهايي وارد کننده نفت براي آنکه از بحران خريد نفت و بنزين فاصله بگيرند، چشم انداز سالهاي آينده خود را بر استفاده از سوختهاي تجديد پذير قرار داده اند. وي با اعلام اينکه کشورهاي پيشرفته پيش بيني کرده‌اند تا 12 سال آينده خودرويي که با سوخت فصيلي حرکت مي‌کند، در کشورشان حرکت نخواهد کرد گفت: اين در حالي است که خودروسازان کشورمان در فکر توليد خودروهايي هستند که از نظر مصرف سوخت درصد بسيار بالايي دارند. نماينده نجف آباد گفت:اين ساختار معيوب وزارت صنعت کشورمان است که نتوانسته براي خودروسازان سياست گذاري کند. امروزه همچنان با همان سياستي حرکت مي‌کنيم که 50 سال پيش در صنعت خودرو حرکت کرديم. در حالي که خودروسازان جهان هر سال حداقل يک مدل خودرو جديد توليد مي‌کنند، 30 سال است که درجا مي‌زنيم و نتوانسته‌ايم توليد متفاوتي داشته باشيم. وي افزود: خوشبختانه در کشورمان امکان توليد خودروهاي برقي وجود دارد، اما مشخص نيست به چه دليل بر توليد خودروهاي بنزيني تا بدين اندازه تاکيد مي‌شود. ابوترابي با اعلام اينکه تا امروز بارها از سوي خودروسازان خارجي با کم لطفي رو به رو بوده‌ايم گفت: پژو فرانسه و بنز آلمان در اعمال تحريمها شاهد بوديم که همه چيز را رها کردند و دست ما را در پوست گردو گذاشتند که اکنون نيز اين روند ادامه يافت. وي گفت: اگر امروز به فکر راه اندازي خط توليد خودرو هستيم، ابتدا اينکه در انتخاب شريک تجاري خودمان نهايت دقت را داشته باشيم، دوم اينکه در انجام اين مهم عجله کنيم و سوم به سرعت به سوي بومي‌سازي گام برداريم. عضو کميسيون شوراها گفت:بي شک در توليد خودروي برقي بايد توان توليد باطري‌هاي مربوطه را به دست بياوريم و قطعه سازان را تشويق کنيم که دست به توليد قطعات اين خودروها بزنند.وي با اشاره به اينکه تجربه نشان داده همکاري ما با کره اي‌ها بد نبوده و آنها همکاري بيشتري نسبت به ديگر کشورها با ايران داشته‌اند گفت: بنابر اين مي‌توانيم در توليد خودروي برقي با کره جنوبي فاز جديد همکاري را آغاز کنيم به شرط آنکه سرعت را صدها برابر کنيم.ابوترابي تاکيد کرد: نکته مهمتر آن است که تا زمان توليد خودروي برقي، نسبت به واردات خودروي برقي نهايت انعطاف را داشته باشيم. امروزه خودروهاي برقي ظاهر جذابي دارد، نيازي به هزينه‌هاي سوخت ندارد و مي‌تواند بسيار مقرون به صرفه باشد. بنابر اين بايد ابتدا سايت ثبت سفارش براي اين خودروها همواره باز بماند. دوم اينکه قيمت اين خودروها بالاست و بايد براي آنها تسهيلات در نظر گرفته شود و سوم اينکه براي استفاده از خودروي برقي فرهنگ سازي شود.

    تامين کسري بودجه به قيمت جان مردم

در همين رابطه مهرداد بائوج لاهوتي، عضو فراکسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي‌گفت: آلودگي هوا يکي از چالشهاي جدي براي جهان و البته ايران شده و اين آلودگي‌ها ناشي از سوخت‌هاي فسيلي است که به لايه اوزون نيز آسيب رسانده است. وي افزود: در اين وضعيت بايد شرايطي فراهم کرد تا استفاده از خودروهاي بنزيني و گازوييلي به حداکثر ممکن کاهش يابد. به همين دليل جهان به اين سمت حرکت کرده تا خودروهاي بنزيني و گازوييلي را تا سال2030 ميلادي از چرخه حمل و نقل خارج کند. نماينده لنگرود با تاکيد بر اينکه از آنجا که نياز به وسيله حمل و نقل به صورت جدي وجود دارد، توليد خودروهاي برقي در دستور کار قرار گرفته است گفت: البته براي اين خودروها امتيازهاي ويژه‌اي قايل شده‌اند تا بتوانند مردم را تشويق به تغيير تفکر و باورهاي خود در استفاده از خودروهاي بنزيني کنند. وي با ابراز تاسف از اينکه جمهوري اسلامي‌ايران در اين زمينه از کشورهاي جهان عقب است گفت: هنوز توليد خودروهاي بنزيني در دستور کار کارخانه‌هاي خودروسازي است و به جاي آنکه خط توليد را از بنزيني به برقي تغيير بدهيم، خط جديد خودرو بنزيني راه اندازي مي‌کنيم تا ايجاد آلودگي را همچنان در دستور کار داشته باشيم. لاهوتي افزود:نکته ديگر اينکه در تمامي‌نقاط جهان براي استفاده از خودروهاي برقي مزاياي ويژه قايل مي‌شوند که دادن معافيت‌هاي مالياتي و عوارض از جمله اين مزيتها براي خودروهاي برقي است. وي افزود: اين در حالي است که در کشور ما نه تنها امتياز ويژه‌اي براي اين قبيل خودروها قايل نمي‌شويم، بلکه با تشديد عوارض به دنبال بالا بردن قيمت خودروهاي برقي هستيم تا به صورت غير مستقيم به آلودگي هوا کمک کنيم. عضو فراکسيون محيط زيست مجلس گفت:واقعا جاي تعجب و تاسف دارد که براي خودروهاي برقي افزايش تعرفه سوال برانگيزي را شاهد هستيم و آقايان تعرفه را به 45 درصد افزايش داده اند. گويا مسوولان يادشان رفته که بيش از دو سوم روزهاي سال را در هواي آلوده تنفس مي‌کنيم و ميزان مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا بالا گرفته است. وي گفت: البته اين را قبول داريم که دولت براي تنظيم دخل و خرج خودش، روي تعرفه واردات حساب باز کرده و شايد با اعمال تعرفه به دنبال اين است تا کسري بودجه خودش را جبران کند، اما قرار نيست کسري بودجه دولت به شرط افزايش بيماريهاي لاعلاج و رشد سکته‌هاي قلبي باشد، بلکه بهترين راهکار اين است که تعرفه خودروهاي برقي را تا ميزان صفر کاهش دهد و سهم تعرفه اين خودروها را بر تعرفه ديگر خودروها اعمال کند. لاهوتي گفت: اگر دولتمردان به آمارهاي درماني کشور توجه کنند، مي‌بينند که مبلغ قابل توجهي به بيماري‌هاي خاص اختصاص دارد که ناشي از وجود آلودگي هواست. بنابر اين اگر دولت تمام سعي خود را براي تشويق و ترغيب مردم به استفاده از خودروهاي برقي داشته باشد و به جاي حمايت از خودروهاي آلوده زاي بنزيني و گازوييلي، از خودروهاي برقي حمايت کند، گام بزرگي در راستاي مسووليت حاکميتي خود برداشته است. نماينده لنگرود گفت: دولت توجه داشته باشد که اعمال تعرفه 45 درصدي بر خودروهاي برقي قيمت آنها را تا 90 ميليون تومان گران مي‌کند.

    انعطاف در بستن سايت ثبت سفارش خودرو

از سوي ديگر علي وقفچي، نماينده زنجان در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: امروزه آلودگي هوا جان انسانها را تهديد مي‌کند و اين آلودگي در فصول سرد سال که معضل وارونگي هوا شدت مي‌يابد، بيشتر مي‌شود. وي گفت: بر اساس اعلام مسوولان، خودروها رتبه اول را در آلودگي هوا دارند که البته کيفيت توليد خودرو از همه بيشتر آزار دهنده است. عضو کميسيون کشاورزي مجلس گفت: در اين بين دو معضل بزرگ داريم. اول اينکه مردم ما فرهنگ استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي‌را ندارند وهنوز استفاده از خودرو شخصي حرف اول را مي‌زند و دوم اينکه مسوولان نيز به وظايف خودشان درست عمل نکرده‌اند و سيستم حمل و نقل عمومي‌به اندازه‌اي گسترش نداشته که مردم به سادگي و بدون مشکل از آنها استفاده کنند. وقفچي افزود: بنابر اين هم به فرهنگ سازي نياز داريم و هم بايد زيرساختها را آماده کنيم. نبايد فراموش کنيم که مردم الگوپذيري دارند. يعني اگر ببينند که مسوولان چگونه رفتار مي‌کنند، مردم نيز به تبعيت از آنها اقدام خواهند کرد.

وي با اعلام اينکه نکته اصلي اين است که وقتي مردم ما فرهنگ لازم را در کاهش آلودگي هوا ندارند، از خودرو شخصي استفاده مي‌کنند گفت: متاسفانه مردم اقبالي به حمل ونقل عمومي‌نشان نمي‌دهند، بنابر اين لازم است شرايط را براي آنان به نوعي فراهم کنيم که ناچار به خريد و استفاده از خودروهاي برقي شوند.

نماينده زنجان در مجلس با اعلام اينکه براي خودروهاي بنزيني فناوري‌هاي جديدي تعريف شده است گفت: به عنوان نمونه شرط را بر اين گذاشتند که اگر خودرو متوقف بود، خود به خود خاموش شود. اما حتي اين سيستم هم وارد کشورمان نشد. بنابر اين ناچار هستيم فناوري توليد خودرو را به نوعي تغيير بدهيم که کاهش آلودگي در دستور کار قرار بگيرد.

وي با اعلام اينکه امروزه خودرو درکشور ما دو معضل بزرگ دارد گفت: اول اينکه بنزين مصرف مي‌کنند و دوم اينکه مصرف آنها به اندازه‌اي بالاست که در هيچ جاي جهان پذيرفته نيست.

وقفچي افزود: وقتي در کشورمان خودرويي توليد مي‌کنيم که 12 ليتر در هر 100 کيلومتر بنزين مصرف مي‌کند و اجازه واردات خودروهاي خارجي کم مصرف را نمي‌دهيم و تعرفه بالا براي آنها وضع مي‌کنيم، يعني غير مستقيم از آلودگي حمايت کرده ايم. بنابر اين بايد روش توليد خودمان را از خودرو بنزيني به گازوييلي تغيير بدهيم.

وي افزود: نکته مهم اين است که وقتي فناوري روز دنيا را نداريم و به سوي آن هم حرکت نمي‌کنيم، بايد آن فناوري را تهيه کنيم. متاسفانه نظام مديريتي در کشور ما عکس عمل مي‌کند. در بخشهايي مانند توليد پوشاک، کفش، مواد خوراکي و... که توانمند هستيم، به صورت قانوني و قاچاق، کالا وارد مي‌کنيم اما در بخشهايي مانند خودرو که توانمندي لازم را نداريم، اصرار بر توليد داريم.

نماينده زنجان گفت: نتيجه آن مي‌شود که امروزه جهان در حال خداحافظي با خودروي بنزيني است و تمامي‌کشورها به اين سمت رفته‌اند که تا 12 سال آينده خودرو بنزيني در کشورشان رفت و آمد نکند و ما تازه خط توليد جديد خودرو بنزيني راه اندازي مي‌کنيم.

وي افزود:هيچ کجاي دنيا اين سياست وجود ندارد که يک کشور همه چيز را خودش توليد کند. امروزه خودروي برقي نياز جدي براي کشورمان است اما نه توان توليد آن را داريم و نه اجازه واردات را مي‌دهيم. نتيجه آن مي‌شود که مردم ما بايد آلودگي تنفس کنند و جان بدهند.

نماينده زنجان با اشاره به اينکه امروزه زمزمه توليد خودروي برقي مطرح شده است گفت: دست تمامي‌کساني که به دنبال توليد خودروي برقي در ايران هستند را مي‌بوسيم که يک گام از تولد خودروي بنزيني فاصله گرفته ايم.

وي با تاکيد براينکه بزرگترين معضل امروز، نبود زيرساختهاست گفت: انتظار داريم زيرساختهاي استفاده از خودروي برقي فراهم شود.

وقفچي دادن تسهيلات براي خريد، نياز اوليه رونق خودروهاي برقي است گفت: توليد خودرو برقي در ميان مدت جواب مي‌دهد و امروزه نياز داريم براي فرهنگ سازي و تغيير تفکر استفاده از خودرو بنزيني، واردات خودروي برقي به وفور اتفاق بيفتد. بهترين راهکار اين است که ثبت سفارش براي خودروهاي برقي باز شود اما اعمال محدوديت براي خودروهاي بنزيني را داشته باشيم تا از يک سو مردم خودروي برقي را بيشتر بخرند و از سوي ديگر شاهده جايگزيني خودروي برقي با بنزيني باشيم

نام:
ایمیل:
* نظر: