کد خبر: ۶۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
مدیرکل دفتر راهبری سیستم های سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه رویکرد و راهبرد اصلی این سازمان، مبتنی بر ارائه خدمات الکترونیکی است، گفت: علاوه بر مکانیزه نمودن بالای ٨٠ درصد این خدمات، اکنون در حال طراحی، پیاده‌سازی و عملیاتی نمودن سرویس‌های نوین به منظور افزایش رضایتمندی و کاهش حضور مخاطبین به مراکز ارائه خدمات، هستیم.
ارائه خدمات غیرحضوری، رویکرد اصلی سازمان تامین اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مهندس علی معیری اظهار داشت: این سرویس‌ها بر اساس بهره‌گیری و سفارش‌سازی روندها و فن‌آوری های نوین مطرح در عصر دیجیتال، طراحی و پیاده سازی شده اند.
وی افزود: هدف اصلی سازمان تامین اجتماعی علاوه بر ارائه خدمات الکترونیکی، ارائه آنها از طریق کانال‌های متنوع و تحقق پیاده سازی آنها بصورت کانال های متنوع یکپارچه برای کسب "تجربه-مشتری-محور" است.
معیری تصریح کرد: ارسال غیر حضوری لیست حق بیمه کارفرمایان، درخواست و صدور برگ پرداخت بیمه‌شدگان خاص و حرف مشاغل آزاد، استعلام و نمایش سابقه بیمه‌شدگان، نمایش فیش حقوقی مستمری بگیران، ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی کارفرمایان و نمایش پروفایل بدهی های کارفرمایان به عنوان بخشی از پرتال ویژه آنان، از سرویس های غیر حضوری و مبتنی بر اینترنت هستند که در حال حاضر عملیاتی شده اند.
وی ادامه داد: همچنین سرویس های اصلی کسب و کار بیمه ای سازمان تامین اجتماعی مانند نامنویسی متمرکز بیمه‌شدگان، خدمات کوتاه مدت مشتمل بر محاسبه و پرداخت متمرکز بیمه بیکاری، کمک هزینه کفن و دفن، سفر، اروتز و پروتز، ایام بیماری، ایام بارداری، کمک هزینه ازدواج و سرویس محاسبه و پرداخت متمرکز مستمری بگیران، سامانه متمرکز ایرانیان خارج از کشور و بازرسی الکترونیک و هوشمند بر اساس اطلاعات مکان-محور کارگاه ها، از دیگر خدمات الکترونیکی هستند که در حال پیاده سازی هستند.
معیری گفت: در ارائه سرویس‌های الکترونیک مبتنی بر پیاده سازی روند یکپارچه‌سازی سرویس‌ها، تبادل داده ها و اطلاعات و اتصال سرویس ها با سایر سازمان ها و نهادها و وزارتخانه های بیرونی انجام شده است که حاکی از پیاده سازی معماری سرویس-گرا و انعطاف پذیر است و کاهش هزینه‌های عملیاتی را به همراه داشته است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی در این راستا به عنوان پیشگام در عرصه تولید و پیاده سازی دولت الکترونیک، گام های موثری در راستای کاهش و حذف استعلام های کاغذی و اعمال کنترل های مکانیزه برداشته است.
وی افزود: توسعه و پیاده سازی اپلیکیشن تلفن همراه سرویس گرای سازمان با نام «تأمین اجتماعی من» در دو نسخه  iOS و اندروید که با استقبال خوب مخاطبین همراه بود، از دیگر اقدامات اخیر بخش فن آوری اطلاعات این سازمان است که تاکنون هزاران نفرنسبت به نصب این اپلیکیشن اقدام نموده اند.
وی ادامه داد: این اپلیکیشن شامل سرویس های استعلام و نمایش نمایه ساز توصیفی از اطلاعات هویتی بیمه شده و سایراطلاعات بیمه ای مشتمل بر مشاهده آخرین روز کارکرد سابقه، آخرین دستمزد، استحقاق درمان، وضعیت بیمه پرداز، نوع بیمه، مشخصات شعبه و کارگاه، استعلام بخش مستمری بگیران با امکان مشاهده آخرین فیش مستمری، استعلام و نمایش میزان بدهی های کارفرمایان به صورت برآوردی و قطعی برای تمامی کارگاه ها و پیمان های تحت پوشش است.
مدیرکل دفتر راهبری سیستم های تامین اجتماعی گفت: نمایش اطلاعات مکان محور مراکز خدمات بیمه ای و درمانی، امکان جستجوی اطلاعات مراکز ارائه خدمات بیمه ای و درمانی در نقشه، پرسش و پاسخ های متداول حوزه بیمه ای (FAQ)، ارائه پویای اخبار و اطلاع رسانی های سازمان تأمین  اجتماعی به تفکیک آخرین خبر و پربیننده ترین و همچنین امکان دسترسی به فرم های سازمانی و راهنمای مراکز ستادی نیز، از دیگر سرویس های این اپلیکیشن است.
معیری گفت: در این پیاده سازی روند نوین «اینترنت-برای-من» که از روندهای مطرح شده در گزارشات شرکت مشاور بیمه ای اکسنچر است، انجام شده است و با مراجعه به سایت سازمان و یا از طریق شماره گیری کد دستوری #١٤٢* می توان آنرا در تلفن همراه نصب کرد.
وی تصریح کرد: از تابستان ۹۶ تاکنون، بیش از ٦میلیون و ٥٠٠ هزار بار از مخاطبین سازمان، اقدام به استعلام خدمات غیر حضوری بیمه‌ای و نوبت دهی مراکز درمانی از طریق شماره گیری کد دستوری #١٤٢* نموده‌اند.
وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی پیشتاز در حوزه تولید نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های درمانی است، گفت: طی سال ٩٥ در تمامی مراکز ملکی سازمان و مبتنی بر نرم افزار HIS، استفاده از دفترچه های کاغذی محدود و کارت ملی در هنگام پذیرش مطالبه می شود.
وی افزود: همچنین از سال ٩٦، توسعه پروژه در مراکز درمانی غیرملکی آغاز شد و هم اکنون در ٣استان یزد، اصفهان و گیلان، نسخ توسط پزشکان طرف قرارداد سازمان بصورت الکترونیکی صادر می شود. همچنین برنامه ریزی برای تعمیم پروژه به استا ن های قزوین، همدان، سمنان، خراسان جنوبی و اردبیل در حال انجام است و به زودی تحت این سامانه قرار خواهند گرفت.
معیری ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته با سازمان بیمه سلامت ایرانیان، این سرویس تا شهریورماه سال جاری، در ١٠٠٠ مرکز درمانی سراسر کشور صورت می پذیرد و عملا نیاز به تمدید اعتبار فیزیکی دفترچه از بین خواهد رفت.
مدیرکل دفتر راهبری سیستم های تامین اجتماعی اظهار داشت: تا حذف کامل بهره برداری از فیزیک دفترچه در کل کشور، سرویس صدور غیر حضوری دفترچه خدمات درمانی بصورت کاملاً متمرکز و غیر حضوری با طراحی و توسعه اکوسیستم استارت آپی برای اولین بار در سازمان تامین اجتماعی و در راستای حمایت از کالا و خدمات ملی، پیاده سازی شده و در ١٠کارگزاری در سطح تهران عملیاتی شده است.
وی افزود: در این خصوص،  تمامی شهروندان مناطق ٢٢گانه تهران می توانند دفترچه خود را از راه دور سفارش داده و آنرا در محل خود تحویل بگیرند.
معیری افزود: اکنون درحال طراحی و پیاده سازی پروژه بیمه متمرکز هستیم و ارتباط آنرا با سایر سرویس‌های دیگر در بخش درمان و سلامت نظیر کمیسیون پزشکی و اسناد پزشکی متمرکز بر قرار خواهیم کرد. همچنین به زودی، سرویس های درمانی همچون امکان اخذ نوبت از مراکز درمانی سازمان، امکان مشاهده سوابق نسخ درمانی و مشاهده نتایج آزمایشات، به قابلیت های اپلیکیشن تلفن همراه «تأمین اجتماعی من» اضافه می شوند.
وی با بیان اینکه تبادل تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که ایجاد مرکز نوآوری دیجیتال در سازمان تامین اجتماعی از نتایج آن است، از جمله اقدامات مهم در دست انجام است، گفت: امیدواریم با توسعه بستر و پیاده سازی آن گامی اثربخش در جهت ایجاد مرکز شتابدهنده سازمان تأمین اجتماعی در حمایت از استارت آپ های حوزه بیمه و درمان دیجیتال و همچنین توسعه خدمات نوین در کشور برداریم.
نام:
ایمیل:
* نظر: