کد خبر: ۶۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان اینکه هنوز به سیستم سوئیفت وصل نیستیم، گفت: بانک صادرات ایران به سیستم «تارگت۲» متصل شده و چندین معامله و انتقال پول با استفاده از این سیستم انجام داده است.
بانک صادرات به سیستم تارگت۲ متصل شد

حجت الله صیدی در گفت و گو با ایبِنا درباره آخرین وضعیت فعالیت شعب بانک صادرات در خارج از کشور به ویژه اروپا، افزود: مهم ترین مشکلی که شعب ما در خارج از کشور با آن روبه رو هستند، مربوط به سوئیفت است؛ زیرا بانک صادرات از سال ۲۰۱۱ به سوئیفت و به سیستم «تارگت۲» که سیستم سوئیفت اروپاست، دسترسی نداشت.
مدیرعامل بانک صادرات ایران در عین حال خاطرنشان کرد: با وجودی که جواب نقل و انتقالات ما در سیستم تارگت۲ مثبت بود ولی هنوز سوئیفت برای بانک صادرات برقرار نشده است.
وی سیستم سوئیفت را انحصاری و تنها پیام رسان مالی برای نقل و انتقالات مالی بین تمامی بانک های دنیا توصیف کرد و افزود: قوانین تحریم مربوط به حالتی است که شما یک گزینه دیگر نیز داشته باشید؛ به عنوان نمونه وقتی فروش هواپیما تحریم می شود، می توانیم از کشور دیگری هواپیما را تهیه کنیم یا نفت را به کشور دیگری بفروشیم اما سوئیفت تنها نظام نقل و انتقال پول است و نباید تحریم شود.
صیدی ابراز امیدواری کرد که با اقدامات حقوقی آغاز شده هیچ بانک ایرانی در استفاده از سوئیفت و ارائه سایر خدمات تحریم نباشد.
مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: کار ما در برقراری سوئیفت پیش رفته است و امیدوار هستم برنده پرونده حقوقی در این زمینه شویم.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که سوئیفت باز شود، مهم ترین مشکل بانک صادرات برای عملیات ارزی خود از بین خواهد رفت.
تارگت(target) یکی از سیستم‌های ‌پرداخت است که «سیستم‌های ‌زمان واقعی پرداخت ناخالص »کشورهای شرکت کننده در بازار را از طریق «سیستم اتصال داخلی » با یکدیگر مرتبط می‌کند.در سیستم جدید، پرداخت‌های ‌با مبلغ بالا به سرعت ودر زمان واقعی و همچنین با قطعی بودن فوری انجام می گیرند. مقام های بانک مرکزی اروپا معتقدند که سیستم تارگت باید به وسیله شرکت کنندگان در بازار تا حدّاکثر امکان برای پرداخت‌های ‌با مبلغ بالا در معاملات بازار پولی وارزی مورد استفاده قرار گیرند.
 تارگت به عنوان یک سیستم سریع، بدون ریسک و با قیمت مناسب(با تفاوت زیاد از دیگر سیستم ها) به بزرگترین و مهمترین سیستم پرداختی یورو تبدیل است.

نام:
ایمیل:
* نظر: