کد خبر: ۶۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
تغییر در ترکیب تیم ملی ایران برای بازی با ماتادورها
تیم ملی فوتبال ایران در ادامه ماجراجویی‌اش در جام جهانی فردا به مصاف قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ می‌رود. سرمربی تیم ملی درآخرین نشست خصوصی با مردانش این جمله را به زبان می آورد: می خواهیم دنیا را شگفت زده کنیم. ما باید ازاین گروه صعود کنیم.
نقشه
تیم ملی فوتبال ایران در ادامه ماجراجویی‌اش در جام جهانی فردا به مصاف قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ می‌رود.
هنوز در کوچه پس‌کوچه‌های ایران صحبت از برد تاریخی تیم ملی فوتبال مقابل مراکش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به گوش می‌رسد. این دیدار موجی از امید را به ملت ایران تزریق کرد تا در روزگاری که بیشتر اقشار مردم درگیر گرانی و مشکلات روزمره زندگی هستند، قلبشان برای یک موضوع، یعنی موفقیت تیم‌ملی بتپد.
ملی‌پوشان ایران که مقابل مراکش با تمام جان بازی کردند و توانستند در آخرین دقیقه بازی با اشتباه مدافع حریف سه امتیاز ارزشمند را بگیرند، خودشان را برای دیدار سخت مقابل اسپانیا قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ آماده می‌کنند. آن‌ها در ادامه رقابت‌های جام‌جهانی، فردا (چهارشنبه) ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه کازان آره‌نا به مصاف لاروخا خواهند رفت.
تیم ملی پس از پیروزی مقابل مراکش تمرین‌های خودش را دنبال کرد تا با آمادگی هرچه بیشتر مقابل لاروخا قرار بگیرد. کادر فنی تیم ملی در چند روز اخیر همواره اعلام کرده که برنامه ویژه‌ای برای اسپانیا در نظر دارد و همین مساله فوتبال دوستان ایران را امیدوار کرده است که اسپانیا هم مانند مراکش در تله کی‌روش گیر بیفتد.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از پیروزی مقابل مراکش تعریف و تمجید زیادی از تیمش کرد و در گفت‌وگو با AFC عنوان کرد که ایران همچنان می‌خواهد صدرنشین گروه مرگ بماند و این رتبه نه فروشی است و نه اجاره داده می‌شود. او همچنین اعضای تیمش را قادر به انجام "ابرکارها" دانسته است.
با این حال دیروز خبر بدی از اردوی تیم ملی مخابره شد؛ روزبه چشمی مدافع تیم ملی فوتبال ایران که مقابل مراکش بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت با مصدومیت، ادامه رقابت‌های جام جهانی را از دست داد تا کی‌روش دوباره به دنبال زوج جدید برای پورعلی گنجی در خط دفاعی بگردد.
البته این خبر ناخوشایند در مقابل اتفاقاتی که در اردوی اسپانیا پیش از جام جهانی رخ داد، هیچ قلمداد می‌شود. اسپانیایی‌ها دو روز پیش از جام جهانی، لوپتگی سرمربی خودشان را اخراج کردند تا هیرو جانشین او شود. هیرو در روزهای اخیر تمجید فراوانی از خط دفاعی ایران کرده است.
اسپانیایی‌ها در نخستین بازی‌شان در دیداری دشوار مقابل پرتغال متوقف شدند. در این بازی رونالدو مرد اول زمین بود و توانست مقابل دخئا که در فصل اخیر بهترین دروازه‌بان دنیا بود، هت‌تریک کند.
تزلزل دخئا درون دروازه تیم ملی اسپانیا طرفداران این تیم را نگران کرد که در ادامه جام دوباره شاهد اشتباهات این دروازه‌بان مطرح باشند. البته این اشتباه‌ها امیدواری تیم ملی ایران را هم بالا می‌برد تا بتواند مقابل این دخئا نا آماده دست پر از زمین خارج شود.
با تمامی این اوصاف، همه فوتبال‌دوستان ایران می‌دانند که نه تنها پیروزی بلکه گرفتن یک امتیاز از تیم ملی اسپانیا که یکی از شانس‌های قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است کار آسانی نیست و نباید توقعات از ملی‌پوشان ایران بالا برد.
در نهایت باید به حس جنگندگی که در تیم ملی فوتبال ایران وجود دارد امیدوار بود تا شاید آن‌ها بتوانند در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تاریخ‌سازی کنند و ضمن گرفتن امتیاز از اسپانیا، مقدمات صعود از گروه B مسابقه‌ها که گروه مرگ این رقابت‌ها لقب دارد، به مرحله حذفی جام جهانی صعود کنیم.

*رونمایی از ترکیب احتمالی ایران برابر اسپانیا
 سایت footballexpert از ترکیب احتمالی ایران و اسپانیا رونمایی کرد.
سایت footballexpert از ترکیب احتمالی ایران و اسپانیا رونمایی کرد. این سایت ترکیب ایران را مشابه بازی برابر مراکش پیش بینی کرده است. در این ترکیب که سایت footballexpert پیش بینی کرده علیرضا بیرانوند در درون دروازه قرار دارد. رامین رضاییان، روزبه چشمی، پورعلی گنجی و حاج صفی در خط دفاع، علیرضا جهانبخش، مسعود شجاعی، کریم انصاری فرد، امید ابراهیمی و وحید امیری در خط میانی و سردار آزمون در راس خط حمله قرار دارد. البته به نظر می رسد با توجه به اینکه سعید عزت اللهی محرومیتش تمام می شود؛ کی روش از او به عنوان هافبک دفاعی در کنار امید ابراهیمی استفاده کند.
هرچند حالا و با مصدومیت روزبه چشمی احتمالا این ترکیب تغییراتی خواهد داشت و ممکن است کی روش با یک سورپرایز و نقشه تازه به سراغ اسپانیایی برود.
کی‌روش در بازی اول از ترکیب بیرانوند، پورعلی گنجی، چشمی، رضاییان، حاج صفی، ابراهیمی، شجاعی، انصاری فرد، جهانبخش، امیری و آزمون استفاده کرد اما احتمالا این ترکیب برای بازی بعدی با تغییراتی همراه خواهد شد.
دروازه بان اصلی ایران و دو مدافع میانی همان نفرات بازی با مراکش خواهند بود اما در خصوص دو دفاع کناری احتمال تغییر وجود دارد چراکه کی روش در این بازی بیشتر به فکر دفاع است و احتمالا میلاد محمدی به ترکیب اصلی باز خواهد گشت و احتمال استفاده از منتظری به جای رضاییان نیز کم نیست.
با اتمام محرومیت عزت الهی شاهد حضور وی در مرکز میدان خواهیم بود و با توجه به مصدومیت ابراهیمی ممکن است بار دیگر حاج صفی به عنوان هافبک دفاعی به کار گرفته شود.
مسعود شجاعی به عنوان کاپیتان ایران به احتمال زیاد یکی دیگر از هافبک های میانی ایران خواهد بود که در سمت راست خود جهانبخش را خواهد دید اما در خصوص وینگر چپ مشخص نیست که از بین نفراتی مثل انصاری فرد، امیری و طارمی شانس به کدام یک خواهد رسید.
کی روش نشان داده که به استفاده از انصاری فرد و طارمی در ترکیب اصلی علاقمند است و از سوی دیگر امیری در بازی با مراکش بیشترین دوندگی را داشت و کنار گذاشتن او نیز کار سختی است!
مهاجم هدف ایران نیز کماکان سردار آزمون خواهد بود که روز پرفروغی برابر مراکش نداشت اما شاید برابر اسپانیا پایش به گل باز شود.

*نقشه کی‌روش: تاکتیک ما عوض می‌شود
"شما تیم سفت و محکمی هستید و هیچ کس نمی داند تیم شما به چه تاکتیکی بازی می کنید؟" این اعتراف یک کلمبیایی به خبرنگار ایران ورزشی است که نشان می دهد پیروزی برمراکش به طرز مشهودی نگاه ها را نسبت به ایرانی های حاضردرجام جهانی تغییرداده به گونه ای که حتی تماشاگران آرژانتینی، کلمبیایی، مکزیکی و حتی آلمانی ایران را شانس اصلی صعود ازاین گروه می دانند. این تماشاگر کلمبیایی حتی از لفظ مرموز استفاده می کند. ایران تیم مرموزی است.  ویکدفعه زهرش را خالی می کند. تماشاگرکلمبیایی راست می گوید. ایران به طرز شگفت آوری تیم ناشناخته ای است. حرف های رنارد، سرمربی تیم ملی مراکش نیز براین وضعیت صحه گذاشت. ایران همه را گیج می کند. همان تاکتیک پرنده درقفس خودمان که برای حریف دان می پاشد و به یکباره آن را در تله می اندازد. ایران به معمای بزرگ جام جهانی بدل شده و هرجا درباره ایران صحبتی به میان می آید این واقعیت به طرز مشهودی نقل می شود. یک تماشاگرآرژانتینی در میدان سرخ شهرمسکو با من روبه رو شد و مشت هایش را گره کرد. از او پرسیدم نتیچه ایران و اسپانیا را چه طورپیش بینی می کنی که او گفت شما بازی گیج کننده ای دارید. بعد به بازی ۴سال پیش تیم ملی کشورش با ایران اشاره کرد که به سختی پیروزشدند. سپس با چهره ای کاملا جدی گفت ایران شانس رسیدن به فینال دارد!
حتی خودمان هم باورنداریم که چنین اتفاق بزرگی برای فوتبال ایران بیفتد اما این شرح نگاه های بیرونی نسبت به تیم ملی ایران است. آن ها ازما حساب می برند. یک ترس پنهان دروجودشان رخنه کرده و وقتی می بینند قهرمان آفریقا مقابل ایران زانو می زندنگاه های شان به ایران دگرگون می شود.
این نگاه آمیخته با احترام وقتی ملموس تر جلوه می کند که خارجی های حاضردرروسیه به محض دیدن پرچم ایران لبخند به لب می آورند و توی چشم هایت خیره می شوند و می گویند؛ پرشین؟!
ووقتی سرتکان می دهی و تایید می کنی انگشت شست شان را مقابلت می گیرن؛ یعنی بسیارعالی.
این روزها کارلوس کی روش دقیقا درهمان افکاری غوطه وراست که اززبان کلمبیایی شنیدیم. او نیز به صعود ازاین گروه می اندیشد. کی روش اصل روحیه سازی برای بازیکنانش را در اولویت قرارداده و می کشد با تدابیرویژه ای مردانش را شاد و سرحال و البته امیدوارنگه دارد. باورش کمی دشواراست که وقتی می شنویم سرمربی تیم ملی درآخرین نشست خصوصی با مردانش این جمله را به زبان می آورد: می خواهیم دنیا را شگفت زده کنیم. ما باید ازاین گروه صعود کنیم.
کی روش نقشه را چیده است. او به کسب دو مساوی مقایل اسپانیا و پرتغال می اندیشد. کی روش باوردارد که تیمش با این استحکام دفاعی می تواند ازگروه صعود کند. او به شاگردانش نقشه راه را گفته است و تاکید دارد  که نمایش متفاوتی مقابل اسپانیا و پرتغال انجام می شود.
درکمپ تیم ملی اتفاقی با مرد محبوب تیم ملی روبه رو می شویم. یک سلام و احوال پرسی سریع و این سوال؛ مقابل اسپانیا و پرتغال چه تاکتیکی خواهیم داشت؟
لبخند می زند و یک جمله می گوید: مثل بازی با مراکش با آن ها بازی نمی کنیم. تاکتیک‌ها عوض می شود.
بعد لبخند دوباره ای می زند و رد می شود و می رود.
کی روش چه درسر دارد؟ بازی متفاوت تیم ملی چه سبک وسیاقی دارد؟ ما با رقبای مان چه خواهیم کرد؟ آیا رویای دو مساوی از اسپانیا و پرتغال محقق خواهد شد؟ شاید هم بردی درمیان این دو بازی نهفته باشد، کسی چه می داند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار