کد خبر: ۶۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
تسهیلات گیرندگان بانک مسکن می توانند بدون مراجعه به شعب بانک مسکن از میزان جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط خود مطلع شده و میزان بخشودگی جرایم در صورت تادیه بدهی را محاسبه کنند.
راه محاسبه بخشودگی جرایم بدهی معوق در بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  بانک مسکن - هیبنا، بانک مسکن با توجه به تجربه موفق اجرای طرح ویژه بخشودگی بخشی از جرایم تاخیر در تادیه بدهی تسهیلات گیرندگان بانک مسکن موسوم به طرح همت که در دو مرحله در سال گذشته اجرا شد، اجرای طرح موسوم به «چاوش» را در روزهای پایانی بهار امسال کلید زد.
در قالب این طرح که به مدت دو ماه تا پایان مرداد 97 اجرا خواهد شد، در وهله اول جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط تسهیلات روستایی و اقشار خاص همچون مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، ایثارگران و نیز زلزله‌زدگان را تحت شرایطی می‌بخشد. 
البته افزون بر این گروه از تسهیلات گیرندگان، مدیریت شعب مناطق با تشخیص خود می توانند در همین مدت نسبت به اجرای طرح جدید بخشودگی جرایم (چاوش) برای سایر سرفصل های تسهیلاتی نیز اقدام کند.
بر اساس این طرح بخشودگی 6 تا 8 درصدی جرایم برای کسانی که از تسهیلات اقشار خاص بانک مسکن استفاده کرده‌اند، بر اساس میزان پرداخت بدهی معوق (تمام یا بخشی از بدهی) اعمال خواهد شد. زلزله‌زدگان کرمانشاه نیز می‌توانند از بخشودگی 6 تا 14 درصدی در این مدت برخوردار شوند.
در حال حاضر جرایم دیرکرد اغلب انواع تسهیلات بانک مسکن به ازای هر روز دیرکرد، معادل ۶ درصد مبلغ قسط است. بر این اساس ممکن است فردی که تسهیلات دریافت کرده، با به تعویق انداختن پرداخت قسط چند ماه خود، مشمول جریمه چند 10 تا چند 100 هزار تومانی شده باشد. بنابراین فرصت خوبی برای استفاده از امتیاز بخشودگی بخشی از جرایم دیرکرد در ازای پرداخت تمام یا بخشی از بدهی معوق رخ داده که مشمولان جریمه در بانک مسکن می توانند از آن استفاده کنند.
مشمولان جرایم دیرکرد تادیه اقساط تسهیلات می توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن از میزان جریمه و اقساط خود مطلع شوند و درخواست استفاده از طرح بخشودگی جرایم در ازای پرداخت بدهی خود را تسلیم کنند.
در عین حال با اطلاع از فرمول محاسبه بخشودگی جرایم، می‌توان شخصا از میزان انتفاع در صورت بازپرداخت اصل بدهی مربوط به اقساط معوق در مدت اجرای طرح چاوش مطلع شد.
شیوه محاسبه مبلغ تخفیف به این ترتیب است که مبلغ جریمه (فقط جریمه و نه اصل و سود تسهیلات) در کسری ضرب خواهد شد که صورت آن کسر نرخ تخفیف (6 تا 14) و مخرج آن نرخ جریمه است.
به عنوان مثال اگر فردی تسهیلات مسکن روستایی با نرخ سود 4 درصد (کارمزد بانکی) دریافت کرده باشد و مشمول 100 هزار تومان جریمه شده باشد، در صورتی که در مدت اجرای این طرح اقساط معوق خود را پرداخت کرده و از این مسیر از دست‌کم 6 درصد بخشودگی جرایم برخوردار شود، تنها باید 60 هزار تومان از جرایم خود را بپردازد.
به بیان دیگر، عدد 100 هزار در کسری ضرب می‌شود که صورت آن 6 (نرخ بخشودگی جرایم) و مخرج آن نرخ جریمه (شامل 4 درصد سود تسهیلات و 6 درصد نرخ جریمه دیرکرد بازپرداخت) است. حاصل این محاسبه در مثال فوق 60 هزار خواهد بود که رقم پرداختی فرد است. در واقع 40 هزار تومان از جرایم دیرکرد فرد بخشیده خواهد شد.
تمام تسهیلات گیرندگان بانک مسکن می‌توانند از طریق سامانه اینترنتی «https://epayment.bank-maskan.ir» کل اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت بازپرداخت اقساط خود اعم از مبلغ کل تسهیلات، مبلغ کل اقساط، مانده بدهی، مانده جریمه، مانده معوقه، تعداد کل اقساط، مانده کارمزد، کسری از قسط و تعداد اقساط پرداخت شده را مشاهده کنند و با اطلاع از میزان جرایم، نسبت به محاسبه نرخ بخشودگی خود اقدام کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: