کد خبر: ۶۲۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
کتاب «شروع به کار استندآپ کمدی» نوشته لوگان مورای با ترجمه معین محب‌علیان از سوی نشر نودا راهی بازار نشر شد.


 
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  (ایبنا)،‌ این روزها بحث استندآپ کمدی در ایران بسیار داغ است و شاهد استعداد‌های مختلفی در این حوزه هستیم. در این راستا نشر نودا به تازگی دست به انتشار کتابی برای علاقه‌مندان به این حوزه به نام «شروع به کار استندآپ کمدی» زده است که این کتاب از سوی نشر نودا راهی بازار نشر شده است.
 
ایستخند یا کمدی ایستاده یا کمدی استندآپ یا استندآپ کمدی نوعی از کمدی است که در آن، اجراکننده بدون وجود دیوار چهارم و به‌صورت مستقیم با شنوندگان صحبت می‌کند. این کمدی معمولاً توسط یک نفر اجرا می‌شود. در این نمایش، کمدین با اجرای سریعی از داستان‌گویی، لطیفه و شوخی‌های کوتاه و گذرا و بداهه‌سازی‌هایی که جمع تماشاگران پذیرای آنها باشند، به انتقال مضامین می‌پردازد. اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که به‌طور بسیار مهم و جدی اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش می‌کشد،  به این امید که باعث شگفتی و خنده تماشاگران شود و مشکلات اجتماع را با لبخند تبدیل به آرامش کند.
 
این کتاب از چهارده فصل به نام‌های «جک‌ها از کجا می‌آیند؟»، «ساختن جک»، «قوانین اصلی کمدی»، «شما چطور کمدینی هستید؟»، «رمزگشایی از خلاقیت»، «گزافه‌گویی احساسی»، «ساخت ماده»، «ابراز صحنه»، «تکنیک میکروفون»،‌ «مزه‌پران‌های مختلف و کنترل جمعیت»، «دیگر کمدین‌ها چه فکرهایی دارند؟»، «تجارت»، «اولین اجرا» و «آینده» دارد.
 
در مقدمه این کتاب آمده است: «پيش از آنكه فضاي اصلي استندآپ كمدي را معرفي كنيم، بهتر است ادبيات عامه، ادبيات در معناي كلي و هنر استندآپ را به طور ساده و تقريبا شفاف با يكديگر مقايسه كنيم تا با ورودي‌هاي اطلاعاتي استندآپ بيشتر آشنا شويم؛ زيرا هنر توليدی نيز به نوبه خود می‌تواند خروجی ساير اطلاعات محسوب شود كه پيش‌تر از فضاهای ديگر گرفته شده‌اند. به بيانی ساده‌تر، هنرمند ايده توليد اثر هنری يا اثر اجرايی را از جاهای ديگر الهام می‌گيرد. در واقع، می‌توان ادبيات را سرچشمه خوبی برای هنرمند استندآپ كمدی دانست. استندآپ كمدی هنر جوانی است كه پراكندگی آمروزش را می‌توان در رهگذر ادبيات معنا كرد. شايد بتوان قضيه را چنين مطرح كرد: ادبيات در وجه شفاهی كار نمود پيدا می‌كند، صدايی كه به شیء يا مكانی متصل نيست،گسترده می‌شود، تاثير می‌گذارد و محيط را به خود وابسته و پيوسته می‌گرداند.»

کتاب «شروع به کار استندآپ کمدی» نوشته لوگان مورای با ترجمه معین محب‌علیان در 384 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به‌‌بهای 30 هزار تومان از سوی نشر نودا راهی بازار نشر شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار