کد خبر: ۶۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
دکتر تقی نتاج در نشست با معاونین و مدیران ادارات مرکزی و مدیران کل تهران غرب و تهران شرق و مدیران ستادی این دو مدیریت با اعلام مطلب فوق گفت: با انسجام سازمانی می توانیم با قدرت بیشتر به سمت اهداف عالیه ی بانک حرکت کنیم.
مدیرعامل بانک قوامین: در مجموعه های فعالیتی خود انسجام را تقویت کنید

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک قوامین، مدیرعامل این بانک تلاش بیشتر در مسیر رسیدن به این اهداف را لازم دانست و گفت: هر چه تلاش بیشتری داشته باشیم، حضرت حق نیز به تلاش ما برکت خواهد داد و نتیجه ی آن موفقیت هایی است که نصیب بانک، سهامداران شریف و سپرده گذاران محترم و کارکنان صدیق و دلسوز بانک خواهد شد.
تقی نتاج با اشاره به شرایطی که در بیست سال گذشته بر نظام بانکی کشور گذشته است، تلاشهای بانک مرکزی را در استفاده از فرصت های پسابرجام قابل تقدیر دانست و گفت: علیرغم مجموعه ی دستاوردهائی که حاصل شد، چالش های اصل نظام بانکی همچنان پابرجاست.
علت این امر بخاطر بزرگی مشکلاتی است که تدریجاً بوجود آمده است و انصافاً در این بخش کم کاری صورت نگرفته است؛ مخصوصاً در بخش روابط بین الملل که شاهد تلاشهای مفید و موثری نیز بوده ایم.
وی با تشریح شرایط کنونی اقتصاد کشور و بانکداری، نتیجه ی واسطه گری وجوه با جذب سرمایه با نرخ 15% و ارائه تسهیلات با نرخ 18% در شرایط بسیار خوب را کار کردن در نقطه ی سر به سر دانست و گفت: سه درصدی که ما به التفاوت نرخ سود تسهیلات با نرخ سود سپرده است به هیچ وجه پاسخگوی هزینه های بانک نیست؛ وی علت این امر را عدم استفاده از کل منابع جذب شده برای ارائه تسهیلات و سپرده گذاری قانونی 10 الی 13% از سپرده های جذب شده در بانک مرکزی با نرخ بازدهی 1% دانست و گفت: این دلایل باعث افزایش هزینه ها شده و اگر به آن هزینه های اداری و تشکیلاتی یا به قولی هزینه حق الوکاله را اضافه کنیم، نظام بانکی در ایده آل ترین وضعیت در نقطه ی سر به سر قرار می گیرد.
وی گفت: منابعی که توسط بانک ها در گذشته جذب شده نیز به عنوان یک واقعیت و تاریخ و گذشته ی عملیات است که بر عملکرد فعلی بانکها تاثیر می گذارد.
دکتر تقی نتاج نقش بانکها را در برابر نقدینگی به مثابه نقش یک سد در برابر آب دانسته و گفت: این سد اگر از بین برود سیلی به راه می افتد که با ورود به هر محیطی موجب بروز خسارت برای آن می شود. به همین خاطر می گوئیم بازار پول، سرمایه و کالا و خدمات، سدهائی هستند که منابع مالی کشور را مهار می کنند و در این بین بانکها به عنوان اصلی ترین سد، نقش مهار نقدینگی را بر عهده دارند و اگر نرخ سود سپرده ها ناگهان دست کاری شوند، اتفاقاتی می افتد که قبلاً در حوزه ی پولی و مالی تجربه شده است؛ مگر اینکه قبل از آن خود را با برخی ابزارهای پولی و مالی تجهیز کرده باشیم و بتوانیم خروجی ها را در بازارهای متنوعی که در اقتصاد کشور وجود دارد هضم کنیم. فلذا تغییر ناگهانی نرخ ها می تواند نتایج جبران ناپذیری را در اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.
مدیرعامل بانک قوامین به تعریف یک رژیم تدریجی برای اصلاح این اشکال به عنوان یک راه حل اشاره کرد و گفت: یک راهکار اساسی دیگری نیز در این بین وجود دارد که امیدواریم نظام بانکی کشور بتواند آن را عملیاتی کند و آن هم توقف موقت خصوصی سازی بانکها و موکول کردن آن به آینده است که اگر این اتفاق نیفتد بایدمنتظر ضرر و خسارتهای بزرگتری نیز باشیم.
دکتر تقی نتاج ادامه داد: یک شکل از این راهکار اساسی در حال اتفاق افتادن به صورت آزمایشی است که شما نیز کم و بیش از آن اطلاع دارید و آن هم بحث ادغامهائی است که دارد اتفاق می افتد و این یک شکل از این راهکار اساسی است. و در این ارتباط باید فضا را آماده کنیم به همین خاطر تا زمانی که یک راهکار اساسی آماده بشود و زمینه را برای یک کمک اساسی برای اقتصاد کشور فراهم کند، بایستی مسئولین و مدیران هر یک از بانکهای کشور تلاش کنند تا بانکمتبوع خود را به سمت بهبود حرکت دهند.
وی علت این پیشنهاد را وابستگی بانکها به یکدیگر دانست و گفت: اگر خدای ناکرده برای یکی از بانکها مشکلی بوجود بیاید بر عملکرد کل نظام بانکی تاثیر گذار بوده و چالشی بزرگ را بوجود می آورد.
دکتر تقی نتاج نتیجه ی مطالعات فراوان انجام شده در این زمینه را بیانگر این نکته دانست که بروز چنین مشکلاتی ناشی از سیستم بانکداری متصل به نظام سرمایه داری است که پیشگامان این گونه نظام بانکی نیز با این مشکلات و بیماریها دست به گریبانند و سالهاست کشورهایی مثل آمریکا و یونان نمی توانند این مشکلات را هضم کنند.
وی ادامه داد: ما نیز علیرغم اینکه برخی عقود را به این نظام بانکی اضافه کرده ایم، محتوای کار را تغییر اساسی نداده ایم و محتوای نظام بانکی ما نظام بانکی مبتنی بر سرمایه داری است؛ پس ما نیز از این قاعده مستثی نیستیم.
مدیرعامل بانک قوامین در یک جمع بندی گفت: محیط ایران توقع داشت و هنوز هم دارد که بانکها زیر هزینه های تمام شده تسهیلات بدهند؛ اینجاست که باید بانکها به سمت دولتی شدن بروند. لذا هنر ما این است که بخشهای مفید و موثر بانک را تقویت کرده و توسعه دهیم و با اتفاقات مثبتی که در نظام بانکی کشور رقم می خورد همراهی کنیم و هر چه قوی تر و مقتدرتر در این عرصه حاضر شویم.
بنابر این گزارش، در پایان سخنان ایراد شده، مدیرعامل بانک قوامین به سوالات مختلف مطروحه پاسخ داده و در ادامه ی جلسه در خصوص مسائل جاری بانک، بحث و تبادل نظر شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: