کد خبر: ۶۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۹
چند راه کار ساده برای نصف کردن مصرف برق
قبض‌های نجومی تیر و مرداد هر سال پای مشترکان زیادی را به ادارات برق می‌کشاند. کولر‌ها بزرگترین متهم این ماجرا شناخته شده‌اند. اما به راستی چگونه پول کمتری برای قبض برق در تابستان پرداخت کنیم؟
چگونه پول کمتری برای قبض برق در تابستان پرداخت کنیم؟
قبض‌های نجومی تیر و مرداد هر سال پای مشترکان زیادی را به ادارات برق می‌کشاند. کولر‌ها بزرگترین متهم این ماجرا شناخته شده‌اند.

 وزارت نیرو اعلام کرده است که ٧٠‌درصد ایرانی‌ها در تابستان از کولر استفاده می‌کنند و کولر‌ها حدود ٣٠‌درصد برق تابستانه را مصرف می‌کنند. براساس این گزارش‌ها، هر درجه افزایش دما مصرف برق در ایران را بین ٥٠٠ تا ٧٠٠ مگاوات افزایش می‌دهد و این وضع به اندازه‌ای حاد می‌شود که گاهی شبکه برق را با خاموشی و قطع برق مواجه می‌کند.


این شرایط در حالی رخ می‌دهد که اگر بخواهیم براساس استاندارد‌های جهانی رفتار کنیم، اقلیم ایران به جز مردمی که در استان‌های ساحلی زندگی می‌کنند، نیازی به استفاده از کولر‌های گازی ندارند و کولر‌های کم‌مصرف آبی جوابگو است. علاوه بر این ایرانی‌ها دمای رفاه را رعایت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با مصرف برق زیاد زمستان را به خانه‌هایشان بیاورند! در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چگونه می‌شود با چند رفتار ساده مبلغ قبض برقتان را تا نصف برسانید.

چند راه ساده برای نصف کردن مبلغ قبض برق

چند نکته ساده می‌تواند بشدت میزان مصرف برقتان را کاهش دهد. رقمی بین ٣٠ تا ٥٠ درصد کاهش مبلغ برق با اقداماتی انجام می‌شود که شاید هرگز به آن‌ها فکر نکرده‌اید. برای این‌که از این ترفند‌ها آگاه شوید، کافی است توصیه معاونت فروش شرکت برق منطقه‌ای تهران را بخوانید:

در ساعات اوج مصرف، دور وسایل برقی پرمصرف را خط بکشید. معاونت فروش و خدمات مشترکان شرکت برق منطقه‌ای تهران توضیح می‌دهد که ساعات اوج مصرف برق در تابستان ١٩ تا ٢٣ شب و در روز بین ١٢ تا ١٦ است. اگر در این ساعات از وسایل پرمصرف برق استفاده نکنید به‌راحتی می‌توانید تا ٣٦ درصد از مبلغ قبض برقتان کم کنید.

در ساعات ١٢ تا ١٦ تابستان، بیشترین مصرف برق رخ می‌دهد. نرخ تعرفه برق در این ساعات بیشتر از ساعات دیگر است. برای این‌که مبلغ قبض برقتان را به‌صورت قابل توجهی کم کنید، دارندگان کولر‌های گازی دمای کولرهایشان را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد تنظیم کنند و دارندگان کولر‌های آبی با استفاده از دور کُند این نوع وسایل می‌توانند از مصرف برق خود به میزان بسیاری بکاهند.

اگر در منطقه زندگی شما وزش باد کم است، کاهش مصرف برق کولر گازی با تنظیم دمای مناسب آغاز می‌شود. دمای اتاق را روی ۲۷ تنظیم کنید. به‌ازای هر درجه افزایش دمای اتاق یا خانه، بین ۳ تا ۵ درصد از میزان قبض برق مصرفی کاهش پیدا خواهد کرد. می‌توانید ترموستات را برای تنظیم دما برنامه‌ریزی یا به صورت دستی آن را تنظیم کنید.

جالب است بدانید لامپ‌های پرمصرف به دلیل این‌که محیط را گرم‌تر می‌کند، باعث نیاز بیشتر شما به کولر می‌شود. اگر می‌خواهید ۱۰ درصد هزینه برقتان را کاهش دهید بهتر است لامپ‌هایی با وات کمتر استفاده کنید. برای محیط‌های خارج از خانه هم بهتر است از لامپ‌های قدیمی یا فلورسنت استفاده کنید.

٥ درصد تهرانی‌ها بدمصرفند

پنج درصد مشترکان برق تهران بدمصرف هستند. این آماری است که شرکت برق منطقه‌ای تهران اعلام کرده و البته توضیح داده که مشترکان پرمصرف‌تر خانگی‌ها نیستند و ادارات دولتی بیشترین مصرف برق را دارند. در مجموع در حالی که تنها ٥ درصد مشترکان خانگی تهران پرمصرف هستند، بیشتر از ٢٢ درصد مشترکان تجاری تهران بدمصرف به‌شمار می‌آیند. البته گویا مصرف‌کنندگان برق در ایران رشد فرهنگی داشته‌اند و تعداد ۸۰ هزار مشترک پرمصرف خانگی و حدود ۱۰ هزار مشترک پرمصرف تجاری کمتر شده‌اند.

در حال حاضر چهار میلیون و ۳۷۰ هزار مشترک در تهران وجود دارند که در این بین مشترکان صنعتی بزرگ ولتاژ اولیه ۴۰۱ اشتراک، مشترکان اداری - تجاری ولتاژ اولیه ۲۰۸۶ اشتراک و مشترکان منابع آب شرب ولتاژ اولیه ۱۰۲ اشتراک را شامل می‌شوند.

همچنین سهم مشترکان خانگی و کسبه سه میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۶۳ اشتراک است و سایر مشترکان نیز ۲۵۴ هزار و ۴۷۷ اشتراک را شامل می‌شوند.

تفاوت ٧٥ هزار تومانی هزینه برق کولرآبی و گازی

کولر‌های گازی حدود ٤ برابر کولر‌های آبی برق مصرف می‌کنند. جالب است بدانید میزان مصرف برق کولر‌های گازی دست دوم بین ۳ تا ۴ برابر بیشتر از کولر‌هایی است که به‌صورت نو خریداری و نصب می‌شود. به همین دلیل مشترکان در صورت استفاده از کولر‌های گازی دست دوم، مبلغ قبض برقشان بسیار بیشتر خواهد بود.

وزارت نیرو اعلام کرده است هزینه برق کولر‌های گازی نسبت به آبی در هر ماه حداقل ٧٥ هزار تومان است. به این‌ترتیب، نوع تجهیزاتی که هر مشترک استفاده می‌کند تأثیر قابل توجهی در میزان مصرف و هزینه برق هر خانوار دارد. با توجه به این‌که قیمت برق در پله اول و آخر ٧ برابر تفاوت دارد، با افزایش مصرف برق مشترکان و ورود به پله‌های بالاتر هزینه برق نیز چند برابر می‌شود.

کولر‌های گازی برق را می‌بلعد!

به‌کارگیری سیستم‌های سرمایشی در ماه‌های گرم سال بشدت مصرف برق را افزایش می‌دهد. براساس توضیحی که مدیران وزارت نیرو می‌دهند، مشترکی که در نیمه دوم سال به طور متوسط ٢٠٠ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کند با راه‌اندازی یک کولر آبی در ماه‌های گرم مصرف این مشترک به ٥٠٠ کیلووات ساعت می‌رسد که حکایت از افزایش ٥/٢ برابری در مصرف و ٤ برابری در هزینه برق مشترکان دارد. 

این در حالی است که اگر مشترکی به جای کولر آبی از کولر گازی استفاده کند مصرف او از ٢٠٠ به هزار و ٢٠٠ کیلووات ساعت می‌رسد، یعنی میزان مصرف این مشترک ٧ برابر و هزینه او ١٠ برابر می‌شود. یک کولر آبی با مصرف ٥٠٠ وات اگر روزانه ١٠ ساعت کار کند، در مدت دو ماه ٣٠٠ کیلووات مصرف می‌کند که با اضافه شدن این عدد به مصرف ثابت، مشترک به‌یکباره شاهد افزایش چندبرابری میزان مصرف و در نتیجه هزینه برق خواهد بود. 

همچنین از آنجا که تعرفه برق به‌صورت پلکانی تعریف شده است با افزایش مصرف، قیمت برق به پله‌های بالاتر می‌رود و هزینه را افزایش می‌دهد. در حالی که طبق جدول تعرفه‌ها که روی قبوض برق نیز درج شده است، مشترک با مصرف ٣٠٠ کیلووات باید به ازای هر کیلووات ساعت ٧٥‌تومان بپردازد و با افزایش مصرف به ٦٠٠ کیلووات باید به ازای هر کیلووات ١٩٥ تومان بپردازد. 

ولی با فرض این‌که یک مشترک از کولر گازی استفاده کند، با مصرف روزانه ١٠ ساعت طی دو ماه یک‌هزار و ٢٠٠ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که در مجموع با مصرف ثابت وی (٣٠٠ کیلووات) به یک‌هزار و ٥٠٠ کیلووات می‌رسد. بر این اساس، مشترک مورد نظر باید به ازای هر کیلووات ساعت مازاد بر ٦٠٠ کیلووات ٢١٥ تومان پرداخت کند.

از دمای رفاه چه می‌دانید؟

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که کولر را روشن می‌کنید و روی خود پتو می‌کشید یا در زمستان شوفاژ‌های روشن مجبورتان می‌کند لباس تابستانی بپوشید، احتمالا چیزی درباره دمای رفاه نمی‌دانید. 

انجمن مهندسی گرمایش، سرمایش و تهویه هوای آمریکا (ASHRAE) دمای مناسب برای خانه را در تابستان‌ها ٢٣ تا ٢٦ درجه سانتیگراد می‌داند و البته برای افراد پیر دمای ٢١ درجه سانتیگراد را پیشنهاد می‌کند. اگر شما دمای خانه را به کمتر از این عدد می‌رسانید باید بدانید در مصرف انرژی اسراف می‌کنید و باید الگوی مصرف‌تان را تغییر دهید. 

به‌ازای هر درجه اضافه‌ای که با آن دمای خانه‌تان را کاهش می‌دهید باید بین ٣ تا ٥ درصد پول بیشتری پرداخت کنید؛ به عنوان مثال اگر شما دمای کولر را روی ١٨ درجه تنظیم می‌کنید حداقل باید ٢٥ درصد پول بیشتری پرداخت کنید.


به کمتر از رتبه A. رضایت ندهیم

مدیران وزارت نیرو به مردم توصیه می‌کنند اگر نگران هزینه مصرف برقشان هستند به کمتر از رتبه مصرف انرژی A. رضایت ندهند. هم‌اکنون اکثر وسایل برقی موجود در بازار دارای برچسب انرژی است که از رتبه A. تا G. طبقه‌بندی شده است. در چند سال اخیر تجهیزاتی روانه بازار شده است که رتبه انرژی آن‌ها از A. نیز فراتر رفته که با نشان A. پلاس و++‌A شناخته می‌شود. بنابراین اطلاعات، احمدی یزدی به مشترکان پیشنهاد می‌کند که حتی سراغ تجهیزات با رتبه B. هم نروند و تنها تجهیزاتی را خریداری کنند که دارای رتبه A. و بالاتر است. گفتنی است تفاوت مصرف رتبه A. و F. حدود ٥٠‌درصد است که این تفاوت در هزینه برق بیشتر هم می‌شود.

کنتور‌های هوشمند نصب کنیم

معاون شرکت توانیر راه دیگر مدیریت مصرف را بهره‌گیری از کنتور‌های ٣ تعرفه می‌داند. برخلاف کنتور‌های قدیمی که در تمام مدت شبانه‌روز بنابر یک تعرفه کار می‌کند، کنتور‌های ٣ تعرفه به ساعات کم‌باری، میان‌باری و اوج بار تقسیم‌بندی شده است که به مشترک این قابلیت را می‌دهد که استفاده از تجهیزات پرمصرف خود را به زمان کم‌باری انتقال دهد. 

در صورتی که مشترکان مصرف خود را از ساعات اوج بار به کم‌باری منتقل کنند به‌ازای هر کیلووات ساعت ١٥ تومان تشویقی می‌گیرند. این در حالی است که بر عکس این حالت به‌ازای هر کیلووات ساعت ٣٠‌تومان جریمه دارد. بنابر سیاست‌های وزارت نیرو، تعویض کنتور‌های قدیمی هم‌اکنون در دستور کار شرکت‌های توزیع برق قرار دارد، اما این امکان نیز وجود دارد که مشترکان درخواست خود را برای تعویض کنتور قدیمی به شرکت‌های توزیع برق ارایه کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار