کد خبر: ۶۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
تابستان داغ در بازار خرید و فروش ملک
طبق آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران سهم واحدهای کمتر از ۵ سال ساخت از ۴۶.۸ درصد در خردادماه ۱۳۹۶ به ۴۳.۷ درصد در خردادماه ۱۳۹۷ کاهش یافته و از سوی دیگر سهم واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال از ۱۱.۵ درصد در سال قبل به ۱۴.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
مسکن طی دو ماه متری یک میلیون گران شد!
بازار مسکن شهر تهران تلاطم وحشتناکی را طی دو ماه گذشته تجربه کرد. بعد از آن‌که قیمت آپارتمان در فروردین ماه مقدار اندکی نسبت به اسفندماه ۱۳۹۶ با کاهش مواجه شد و ۴.۱ درصد افت را تجربه کرد که علت این نزول قیمتی در آمار، پایین بودن تعداد معاملات بوده است، در اردیبهشت و خردادماه به یکباره شاهد رشد قیمت‌ها بودیم. به طوری که میانگین قیمت مسکن شهر تهران از ۵ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان در فروردین ماه ۱۳۹۷ به ۶ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان در خردادماه رسیده است.

بیشترین رشد قیمت را در مناطق ۵، ۱، ۲، ۳ و ۴ شاهد بوده‌ایم. در منطقه ۵ میانگین قیمت‌ها از ۷ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان در فروردین ماه به ۸ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان در خردادماه رسیده است. در منطقه ۱ متوسط قیمت در فروردین ماه ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بوده که در خردادماه به ۱۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافته است. در منطقه ۲ قیمت هر متر مربع مسکن در فروردین ماه ۸ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان بوده که در خردادماه به ۱۰ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسید. متوسط قیمت هر متر مربع خانه در منطقه ۳ نیز از ۱۰ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان در فروردین ماه به ۱۱ میلیون و ۱۷۳ هزار تومان رسیده و در منطقه ۴ این ارقام ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و ۷ میلیون و ۱۶۱ هزارتومان به ترتیب در فروردین و خردادماه بوده است.

برخی دفاتر مشاور املاک عنوان می‌کنند در خردادماه قیمت‌ها روزانه تعیین می‌شد و مالکانی که خانه‌های خود را برای فروش گذاشته بودند مرتبا قیمت‌های پیشنهادی را بالا می‌بردند. همین موضوع باعث شد تا در هفته‌ی پایانی خردادماه به تدریج تعداد معاملات دچار افت شود. طبق آمار رسمی در خردادماه معاملات ۲۲ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۳.۱ درصد نسبت به خردادماه سال قبل کاهش یافت.

مظنه خانه‌های ۱۰ سال به بالای شهر تهران بر اساس معاملات خردادماه ۱۳۹۷

محله

متراژ

سن بنا

قیمت (تومان)

آپادانا

۶۳ متر

۱۲ سال

۶۰۰ میلیون

سیدخندان

۶۶ متر

۱۱ سال

۶۲۰ میلیون

بلوار فردوس

۶۲ متر

۱۹ سال

۴۵۵ میلیون

قاسم‌آباد

۶۳ متر

۱۲ سال

۲۶۴ میلیون

پرواز

۱۳۶ متر

۱۵ سال

۹۶۲ میلیون

وحیدیه

۶۷ متر

۱۶ سال

۱۸۰ میلیون

تهرانپارس

۶۹ متر

۱۲ سال

۲۵۳ میلیون

آلستوم

۸۵ متر

۱۲ سال

۶۴۵ میلیون

افسریه

۷۲ متر

۱۳ سال

۲۳۰ میلیون

آرژانتین

۱۱۳ متر

۱۲ سال

یک میلیارد و ۳۰ میلیون

جنت‌آباد

۶۰ متر

۱۴ سال

۴۸۶ میلیون

آهنگ

۵۱ متر

۱۷ سال

۲۱۲ میلیون

امیرآباد

۱۲۰ متر

۱۲ سال

۸۵۰ میلیون

مسعودیه

۵۳ متر

۱۸ سال

۱۴۰ میلیون

صادقیه

۵۳ متر

۱۴ سال

۴۶۶ میلیون

بررسی آماری معاملات شهر تهران به دنبال رشد قیمت مسکن، حکایت از افزایش سهم معاملات واحدهای قدیمی‌ساز دارد. علاوه بر کاهش ۱۰ درصدی فروش آپارتمان‌های نوساز، معاملات واحدهای مسکونی ۱۱ تا ۱۵ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال به ترتیب ۱۳ و ۲۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

طرف عرضه در بازار مسکن تلاش کرد با جهش ۸.۲ و ۸.۹ درصد ماهیانه به ترتیب در اردیبهشت و خردادماه ارزش این کالا را با بازار سکه و ارز هماهنگ کند اما به نظر می‌رسد به دلیل نبود ظرفیت در این حوزه دچار اشتباه محاسباتی شده است.

بررسی رشد دو بازار مسکن و سکه حاکی از آن است که قیمت سکه از اوایل سال گذشته تا کنون ۱۴۲ درصد رشد کرده، در حالی که رشد بازار مسکن ۴۵.۸ درصد بوده و این در حالی است که شاهد شیفت متقاضیان از واحدهای نوساز به سمت قدیمی‌سازها هستیم. از سوی دیگر قیمت مسکن به طور دائم افزایش یافته و با جهش ۴۵.۸ درصد نقطه به نقطه همراه شده اما معاملات روند نزولی به خود گرفته و در خردادماه ۲۱ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۳.۱ درصد نسبت به خردادماه سال قبل کاهش یافته است. شرایط کنونی بازار مسکن را به سمت رکود تورمی پیش می‌برد.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران سهم واحدهای کمتر از ۵ سال ساخت از ۴۶.۸ درصد در خردادماه ۱۳۹۶ به ۴۳.۷ درصد در خردادماه ۱۳۹۷ کاهش یافته و از سوی دیگر سهم واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال از ۱۱.۵ درصد در سال قبل به ۱۴.۶ درصد افزایش پیدا کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده که طبق گزارش‌های میدانی شاهد افزایش چشمگیر معاملات و قیمت در مناطق ۱ تا ۵ بوده‌ایم که عمده این واحدها نوساز هستند. این دو نمایه حاکی از آن است که تقاضای اصلی در بازار فعلی مسکن را سرمایه‌گذاری شکل می‌دهد و به همین دلیل متوسط قیمت مسکن شهر تهران با رشد ۸.۹ درصد ماهیانه به رقم بی‌سابقه‌ی ۶.۵ میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۵.۸ درصد افزایش یافته است.

با توجه به انحراف بازار مسکن از ماهیت مصرفی به سمت سرمایه‌گذاری که متاثر از رشد بازارهای موازی بوده است، شرایط فعلی این بازار دور از ذهن نبود؛ چرا که مالکان سعی می‌کنند ارزش دارایی خود را با انتظارات تورمی تطبیق دهند.

اگرچه قیمت‌ها روز به روز بالا می‌رود اما در دو حوزه‌ی معاملات و تولید مسکن رکود ادامه دارد و حتی شاهد روند کاهشی در این دو حوزه هستیم. این یعنی تعادل در بازار مسکن به شدت به هم خورده است. هم‌اکنون نیز بخش تقاضا از طریق ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی شهر تهران تغذیه می‌شود، با این حال شاهد رشد قیمت‌ها هستیم. شرایط فعلی حاکی از آن است که به دلیل حذف مشتریان موثر در بازار مسکن، بازده سرمایه در این بخش دچار آسیب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در خردادماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران به ۱۴.۹ هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۲.۱ و ۳.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این ماه قیمت یک متر مربع واحد مسکونی ۶.۵۱ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۹ و ۴۵.۸ درصد افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: