کد خبر: ۶۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
موارد عجیب در لیست منتشر شده بانک مرکزی؛
اختصاص ارز دولتی به شرکت های با کاربری متفاوت در فهرست منتشر شده توسط بانک مرکزی ابهامات زیادی را به وجود آورده است. در اولین نگاه به لیست دریافت کنندگان ارزهای دولتی مشخص می‌شود که بسیاری از ثروت‌های ملی صرف واردات نخود، لوبیا، عدس، لپه و جو شده است.
از واردات آیفون توسط دامدار تا دلار دولتی برای قهوه ساز!
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان از جماران؛ با مطالعه لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی که نشان دهنده مبلغ دریافتی 1500 شرکتی است که با ارز دولتی کالا وارد می کنند با موارد قابل تاملی برخورد می کنیم.

برای مثال دوشرکتی که یک ماه قبل از تعیین نرخ ارز دولتی اساسنامه خود را تغییر دادند و واردات دام و خوراک را اضافه کردند، پس از تغییر اساسنامه خود به میزان 120 هزار یورو لوبیا چیتی!!! وارد کرده اند. جالب اینجاست که یکی از این دو شرکت وارد کننده پارچه بوده است و دیگری نیز در عرصه سنجش بتن در حال فعالیت بوده است. این شرکت هم چنین در ردیف دیگری 140 هزار یورو بابت واردات چای و بالغ بر 6 هزار یورو نیز بابت واردات کاغذ ارز دولتی دریافت کرده است.

از واردات لوبیا چیتی توسط شرکت واردکننده پارچه تا خودروسازی که قهوه ساز وارد می کند! +عکس

واردات آیفون توسط وارد کننده دام و طیور!

یکی از شرکت های دانه درشت واردکننده موبایل هم 27 روز قبل از انتشار لیست واردکنندگان موبایل توسط وزیر ارتباطات، واردات این کالاها را به اساسنامه خود اضافه کرد.

از عجایب لیست وارد کنندگان موبایل می توان به تخصیص ارز دولتی به نماینده شرکتی دیگر که وارد کننده سیستم های تهویه است اشاره کرد!

همچنین در این فهرست شرکتی هست که وارد کننده دام و طیور بوده است!

از واردات لوبیا چیتی توسط شرکت واردکننده پارچه تا خودروسازی که قهوه ساز وارد می کند! +عکس

سوال اینجاست که نهاد نظارت کننده بر نحوه تایید صلاحیت این شرکت ها، چگونه از کنار تغییرات ناگهانی اساسنامه این شرکت ها عبور کرده اند؟!

اینکه برخی شرکت های فوق درست یک ماه قبل از تعیین نرخ دولتی برای ارز اقدام به تغییر اساسنامه خود کرده اند نیز سوال برانگیز است و باید نهاد های مربوطه در قبال این مسائل نیز روشن گری کنند.

سایر رسانه ها نیز به واکاوی بخشهایی از این فهرست پرداخته اند که جالب توجه است.

یک خودروساز برای واردات چای‌ساز و قهوه‌ساز ارز دولتی گرفت

لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره شرکتهای دریافت کننده ارز دولتی حاکی از آن است که یک شرکت خودروساز با تعرفه چای ساز و قهوه ساز، ارز دولتی دریافت کرده است.

از واردات لوبیا چیتی توسط شرکت واردکننده پارچه تا خودروسازی که قهوه ساز وارد می کند! +عکس

شرکت خودروسازی «ماموت خودرو» با تعرفه چای ساز و قهوه ساز از بانک مرکزی ۳۶۴۱ یورو ، ارز دولتی دریافت کرده است.

رد پای یک باشگاه ورزشی در دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی

بانک مرکزی سرانجام فهرست آن دسته از دریافت کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهایی که توسط وزارت صنعت مشخص شده است، را منتشر کرد.

نکته جالب توجه و ورزشی این لیست، حضور موسسه ورزشی البدر بندرکنگ است که این موسسه هم دلار ۴۲۰۰ تومانی برای وارد کردن تایر خودرو سواری و تایر کامیون و اتوبوس دریافت کرده است.

این موسسه برای تایر خودرو سواری معادل ۱ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۶۸۹ یورو از بانک مرکزی گرفته است. موسسه البدر همچنین مبلغ ۵۱۰ هزار و ۳۳۶ یورو از بانک مرکزی و ۲۰۶ هزار و ۷۰۴ یورو از سامانه الکترونکی نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) برای تایر اتوبوس و کامیون دریافتی داشته است.

نکته مهم که با انتشار اسامی دریافت کنندگان ارزهای دولتی برای مردم مشخص شد این است که شرکت‌های واردکننده با وجود دریافت ارز دولتی در هفته‌های اخیر قیمت کالاهای خود را دو برابر کرده‌اند.

بین لوازم خانگی نیز با وجود واردات اجناس مختلف از جمله یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، انواع اتو، گاز و فر، هود آشپزخانه و ... ولی گزارش‌های رسیده از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد که فعالان این بازار به‌بهانه نوسانات بازار ارز دست از کار کشیده و از فروش اجناس به مردم خودداری می‌کنند.

در اولین نگاه به لیست دریافت کنندگان ارزهای دولتی مشخص می‌شود که بسیاری از ثروت‌های ملی صرف واردات نخود، لوبیا، عدس، لپه و جو شده است.

نگاهی به شرکت‌های دریافت کننده ارز دولتی از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که 29 شرکت توانسته‌اند با دریافت بیش از 36 میلیون یورو ارز دولتی موز وارد کشور کنند. البته نام یکی از این شرکت‌ها دوبار در لیست بانک مرکزی آورده شده است که نشان می‌دهد این شرکت در دو مرحله موفق به دریافت ارز دولتی شده است!


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار