کد خبر: ۶۳۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳
واکنش رئیس دفتر روحانی به درخواست‌ موسویان برای استعفای رئیس‌جمهور
استعفای روحانی این روزها کلمه ای است که زیاد شنیده می شود. این کلمه که حالا به کلید واژه خبرهای سیاسی برخی نشریات و خبرگزاریها تبدیل شده است به نظر می رسد ادامه همان خطی باشد که درخواست استیضاح روحانی را مطرح کرده است.
حاشیه سازی با کلمه رمز
استعفای روحانی این روزها کلمه ای است که زیاد شنیده می شود. این کلمه که حالا به کلید واژه خبرهای سیاسی برخی نشریات و خبرگزاریها تبدیل شده است به نظر می رسد ادامه همان خطی باشد که درخواست استیضاح روحانی را مطرح کرده است.
استعفای روحانی نخستین بار شش ماه قبل در دی ماه سال گذشته در نامه گروهی از دانشجویان برای اولین بار مطرح شد و برخی از طرفداران دولت سر نخ آن را به مشهد و اتفاقات دی ماه متصل کردند. ایسنا دیماه سال گذشته به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: «برنامه ریخته بودند تا علیه روحانی تجمع برگزار شود. هدف‌شان وادار کردن حسن روحانی به استعفا بود تا اگر انتخابات اردیبهشت ماه را باخته‌اند شاید بتوانند پنج ماه پس از شروع به کار دولت، به پیروزی دیرهنگام برسند. حالا دولت سه بر هیچ از مخالفانش جلو افتاده است. مخالفانی که برای بیان اعتراض‌هایشان هزینه سنگینی پرداخت کرده‌اند و شاید به این زودی‌ها خیال جلو بردن چنین پروژه‌هایی به سرشان نزند. با این همه، روز گذشته محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهور اشاره‌ای تلویحی به آنان که هدفشان استعفای رییس‌جمهور بود داشت. او در صحبتی کوتاه و در واکنش به نامه برخی افراد که دانشجو خوانده می‌شدند، برای استعفای رییس‌جمهور گفت: «من چنین چیزی را نشنیده‌ام. کسانی که این‌ گونه اظهار نظر می‌کنند باید جای پایشان را در خود شروع حرکات اخیر در مشهد هم ببینید.»
این روزنامه ادعا کرده بود شواهد نشان می‌دهد که آن چه مخالفان دولت در یک روز ابتدایی تجمع خودشان در شهرهای مشهد و نیشابور دنبال می‌کردند «استعفای رییس‌جمهور» بوده است؛ هدفی که البته با تغییر فاز تجمعات نه‌تنها فراموش شد بلکه وارد فازی شد که معترضان حتی مخالفت با دولت را هم فراموش کردند. اشاره تلویحی رییس دفتر رییس‌جمهور هم نشان می‌دهد که خود دولتی‌ها هم از هدف مخالفان دولت با خبر بودند و می‌دانستند پروژه‌ای که علیه دولت آغاز کرده‌اند، قرار نیست تنها با یکی، دو تجمع پایان بپذیرد بلکه آنها هدف بزرگ‌تری را در سر می‌پروراندند که به مقصود هم نرسیدند.
حاشیه سازی با کلمه رمز
آن روزها خبرگزاری‌های اصولگرای منتقد دولت و همین‌طور سایت دولت بهار متعلق به محمود احمدی‌نژاد از جمله رسانه‌هایی بودند که ساز استعفای حسن روحانی را کوک کرده بودند. نامه‌هایی که ادعا می‌شد، از سوی دانشجویان نوشته شده است و خواهان استعفای رییس‌جمهور هستند که پنج ماه بیشتر از روی‌ کار آمدن دولتش نمی‌گذرد و آنها معتقد بودند وعده‌هایش را عملیاتی نکرده است.
البته پروژه دیگری که مخالفان دولت پیش‌ از این دنبال می‌کردند تلاش برای ایجاد اختلاف میان اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و حسن روحانی بود تا جهانگیری را وادار به استعفا و کنار رفتن از دولت کنند تا شاید آینده ریاست‌جمهوری را از رقبا بگیرند. کار تا اینجا پیش رفت که شایعه کردند، در جلسه حسن روحانی با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس این پیشنهاد به حسن روحانی داده شده است؛ موضوعی که عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس آن را رد کرد و گفت: «هرگز چنین بحثی مطرح نشده و بنده قویا آن را تکذیب می‌کنم.» هر چند خبر درخواست دانشجویان برای استعفای روحانی از نشریه دانشگاه امام صادق(ع) آغاز شد اما رییس‌ دفتر رییس‌جمهور معتقد است این قضایا از مشهد آغاز شده است.
حالا دوباره بعد از پر رنگ تر شدن مشکلات اقتصادی کلمه استعفای روحانی کم کم دوباره به تیتر خبرها برگشته است. چند روز پس از انتشار طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور توسط شماری از اصلاح‌طلبان مجلس که تسنیم آن را منتشر کرد حالا خبرگزاری رسمی دولت هم به نقل از حسین موسویان از نزدیکان روحانی خواستار استعفای او شد.
یک هفته پس از مصاحبه سیدحسین موسویان با "روزنامه همشهری" که گفته بود رئیس‌جمهور استعفا دهد، این بار خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) نیز به سراغ وی رفته و از زبان موسویان خواستار استعفای روحانی شده است.
سید حسین موسویان از نزدیکان سابق روحانی در رابطه با وضعیت کشور به خصوص اوضاع اقتصادی گفته بود: بزرگان نظام باید قبل از هرچیز دراین مورد چاره‌اندیشی کنند؛ حتی به قیمت یک خانه‌تکانی اساسی در دولت یا حتی استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس، زیرا استمرار وضع فعلی تا 2 سال دیگر، ممکن است موجب لطمات غیرقابل جبران شود.
سید حسین موسویان عضو پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای  در آغاز دهۀ 80 و در دوران مسئولیت حسن روحانی بود.
این عنصر سیاسی نزدیک به روحانی در دهه 80 منظور خود را درباره بحث استعفای رئیس‌جمهور را این‌گونه تشریح می‌کند: اگر قرار است در سه سال آینده چنین وضعیتی داشته باشیم، بهتر است که آقای روحانی فداکاری کرده و برای حفظ کشور، انتخابات زودرس برگزار کند؛ این گزینه نامطلوب و بقول طلبه ها از باب "اکل میت" است.
حالا به نظر می‌رسد که کلید واژه استعفای رئیس‌جمهور به رسانه‌های دولتی نیز سرایت کرده است. البته این مسئله نخستین بار به صورت رسمی از سوی اصلاح‌طلبان مجلس دنبال شد. در همین زمینه جلال محمود‌زاده عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی دو روز پیش از طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور توسط خود و تعدادی دیگر از نمایندگان فراکسیون امید  خبر داده بود.
انتشار این سخنان سبب شد تا امروز رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات اخیر موسویان که خواستار استعفای روحانی شده بود گفت: آقای موسویان که ایران نیست چنین اظهاراتی را می‌کنند!
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص اظهارات اخیر سیدحسین موسویان مبنی بر استعفای حسن روحانی و برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: اظهارات ایشان به هیچ وجه ارتباطی با دولت ندارد، آقای موسویان یک شخص است نه جریان.
وی افزود: برخی مصاحبه‌های وی خوب بوده و برخی هم مناسب نبوده است؛ این مصاحبه اخیرش هم بسیار بد بوده و نمی‌دانم ایشان بر اساس چه مبنایی این حرف را زده است؟ آقای موسویان که ایران نیست چنین اظهاراتی را می‌کنند! آن کسانی هم که در ایران زندگی می‌کنند و شرایط را می‌دانند چنین حرفی نمی‌زنند و مطمئنا صحبت ایشان هیچ ارتباطی با دولت ندارد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم 24 میلیون رای به آقای دکتر روحانی رای دادند و در این یک سالی هم که از عمر دولت دوزادهم می‌گذرد همواره پشتیبان دولت بوده‌اند، تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور متعهد به مردم است پای حل مشکلات تا آخر ایستاده، این دولت،‌دولت روزهای خوب و خوش نیست و به همین دلیل زمانی که بر سرکار آمد بدترین شرایط را داشتیم اما بسیاری از مشکلات را همان مقطع حل کرد.
واعظی خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم دولت روزهای سخت است، پای مشکلات مردم می‌ایستد و همراه مردم است و با کمک مردم همه مسائل حل خواهد شد.
حالا و با تکرار بیشتر واژه هایی مثل استعفا و استیضاح روحانی آن هم در شرایط ویژه کنونی برخی معتقدند پشت پرده انتشار این خبرها گروه های سیاسی رقیب روحانی و جریان اعتدالگرا هستند که می خواهند از نقش و تاثیرگذاری روحانی در انتخابات 1400 و ادامه احتمالی روند دولت وی توسط جریان های نزدیک به او که اصلاح طلبان هستند جلوگیری کنند.
طرفداران روحانی هم البته معتقدند روحانی باید بماند و قدرت تصمم گیری و اعتماد مردم به خود را با درست کردن اوضاع و گذراندن ایران از این شرایط سخت نشان دهد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار