کد خبر: ۶۳۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
موز هم دلار گرفت هم گران شد!
در حالی که موز بیش از ۳۶ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات دریافت کرده است، قیمت آن بیش از ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به آن پاسخگو باشند. اما نکته جالب در این فهرست درج نام های شرکت های فعال در زمینه پوشاک و ... است که موز وارد کرده اند!
سلطان موز در بازار ایران کیست؟
در حالی که موز بیش از ۳۶ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات دریافت کرده است، قیمت آن بیش از ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به آن پاسخگو باشند.
با انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز رسمی از سوی بانک مرکزی که به دستور رییس‌جمهور صورت گرفت، مشخص شد که ۲۸ شرکت توانسته‌اند ۳۶ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۲۵ یورو ارز دولتی برای واردات موز دریافت کنند که در بین دیگر محصولات رقم بالایی محسوب می‌شود. این در حالی است که این میوه وارداتی با افزایش بی‌سابقه‌ای قیمت مواجه شده است که دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به آن حساس باشند.
چراکه بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به هشتم تیر ماه، هر کیلوگرم موز در سطح شهر تهران به صورت میانگین به قیمت ۶۵۷۱ تومان عرضه شده است که قیمت آن نسبت به هفته مشابه سال قبل ۵۵.۷ افزایش داشته است.
حال سوال اینجاست که چرا واردکنندگان موز با وجود دریافت ارز با نرخ دولتی این میوه پر مشتری را تا این حد گران در بازار عرضه کرده‌اند و در این میان جای ناظران و دستگاه‌های متولی نظارت بر بازار مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات حکومتی خالی است.

با صدرنشین شدن موز در فهرست گرانی های اخیر حالا بسیاری از خود می پرسند با توجه به اینکه موز بیش از ۳۶ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات دریافت کرده اما قیمت آن بیش از ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است  چه کسی پشت ماجرای واردات موز است و سلطان بازار موز در ایران کیست؟
برای پاسخ این سوال شاید نیم نگاهی به لیست واردکنندگان موز در سال جاری بتواند تا حدود بسیاری راهگشا باشد.
بر اساس فهرست منتشر شده مبلغ ۳۶.۲۵۳.۹۱۹ یورو به ۲۸ شرکت و نفر اختصاص داده شده تا موز وارد کنند. با احتساب رقم اعلامی از سوی بانک مرکزی یعنی یورو ۵۲۰۰ تومانی معادل ۱۸۸ میلیارد و ۵۲۰ میلیون و ۳۷۸ هزار و هشتصد تومان به خرید و واردات موز تخصیص داده شده است.
اما نکته جالب در این فهرست درج نام های شرکت های فعال در زمینه پوشاک و ... است که موز وارد کرده اند!
سلطان موز در بازار ایران کیست؟
نام:
ایمیل:
* نظر: