کد خبر: ۶۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
کمپین «خودرو نخرید» شکست خورد؟
«بعد از این که وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور به پیش‌فروش ٣٠٠ هزار خودرو از سوی دو خودروساز داخلی را داد کمی از تب داغ بازار خودرو کاسته شد اما مشخص نیست که این آرامش پشت توفان تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و تقاضا در بازار خودرو در هفته‌ها و شاید ماه آینده از عرضه پیش گیرد.»
بازار خرید و فروش خودروهای صفر داغ است
«بعد از این که وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور به پیش‌فروش ٣٠٠ هزار خودرو از سوی دو خودروساز داخلی را داد کمی از تب داغ بازار خودرو کاسته شد اما مشخص نیست که این آرامش پشت توفان تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و تقاضا در بازار خودرو در هفته‌ها و شاید ماه آینده از عرضه پیش گیرد.»
«بازار خودرو پس از یک دوره میان‌مدت رکود و پیش گرفتن عرضه از تقاضا وارد فاز معکوس شده است. دیگر از آن هیجان خرید و فروش با قیمت‌های غیر قابل باور خبری نیست و بازار با وجود پیش‌فروش خودروهای داخلی‌سازها به رکود فرو رفته است؛ رکودی که خاص فروشندگان سنتی بازار است و حالا باید رونق را تنها در نمایندگی‌های رسمی خودرو‌سازان داخلی جست‌وجو کرد. بعد از این که وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور به پیش‌فروش ٣٠٠ هزار خودرو از سوی دو خودروساز داخلی را داد کمی از تب داغ بازار خودرو کاسته شد اما مشخص نیست که این آرامش پشت توفان تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و تقاضا در بازار خودرو در هفته‌ها و شاید ماه آینده از عرضه پیش گیرد.
راسته پل چوبی- امام حسین - شهدا؛ مهم‌ترین بازار خودروهای صفر کیلومتر در ایران بازاری که روزی به دلیل شلوغی و ازدحام خودروهای پارک شده در مقابل فروشگاه‌های آن صدای اعتراض شهرداری تهران را به هوا بلند کرد و خواهان تغییر کاربری فروشگاه‌های آن شد؛ بازاری قدیمی اما تاثیرگذار؛ بازاری که به دلیل تغییر مسیر خودروها از میدان امام حسین تا میدان شهدا پیش از این که بازار خودرو به رکود برود هم تحت همین تغییر کاربری دستخوش تحولات خاص شده بود این روزها هم حال خوشی ندارد. فروشندگان این راسته که نه همانند فروشندگان خودروهای لوکس در خیابان عباس‌آباد که تنها وارداتی فروش هستند و نه همانند نمایندگی‌ها صرفا داخلی فروش این روزها با تغییرات قیمت ارز و افزایش تقاضا رکود خاصی را تجربه می‌کنند. روالی که محمدی یکی از فروشندگان محدوده میدان شهدا تا امام حسین درباره آن به «اعتماد» می‌گوید: «بازار خودرو این روزها به قدری غیر قابل پیش‌بینی شده است که حتی خود فروشندگان هم نمی‌دانند باید خودروهای‌شان را بفروشند یا خیر؟ در برخی مواقع حتی از این که خودرویی را نمی‌فروشیم ناراحت نیستیم؛ چرا که ممکن است با کمی تغییر در روز دیگر با سود بیشتر بتوانیم بفروشیم.»
او ادامه می‌دهد: «بعد از تغییر کاربری حد فاصل شهدا تا امام حسین بیشتر نمایشگاه‌های خودرو تقریبا به تعطیلی رسیدند؛ چرا که گردش مالی که پیش از این تغییر وجود دارد بعد از آن تقریبا به صفر رسید و صاحبان این فروشگاه‌ها مجبور شدند تا در انبارهای خود به خرید و فروش بپردازند و رسما نمایشگاه‌های خودرو نیمه‌تعطیل هستند.»
بازار خرید و فروش خودروهای صفر داغ است
این روال البته در محدوده میدان امام حسین تا پل چوبی کمی متفاوت است؛ اگرچه رکود بازار در محدوده بازار سنتی شهدا تا امام حسین در این محدوده هم تکرار می‌شود اما برخی از نمایشگاه‌داران که نمایندگی داخلی‌سازها را دارند، رونق بیشتری دارند. گویا پیش‌فروش دو خودروساز بزرگ داخلی چراغ این بنگاه‌ها را به خوبی روشن کرده است. به گونه‌ای که سعیدی یکی از اپراتورهای نمایندگی ایران خودرو در پاسخ به این که بازار این روزها بعد از اعلام پیش‌فروش‌ها چقدر رونق دارد، می‌گوید: «نمایندگی‌های خودرویی همیشه پر سر و صدا هستند و حتی در دوره‌ای که خبری از پیش‌فروش نبود به دلیل تقاضای بازار و افزایش یک‌باره قیمت‌ها برخی از مشتریان با التماس خواهان خرید خودرو بودند.»
او ادامه می‌دهد: «بعد از پیش‌فروش خودروهای ایران‌خودرو و سایپا هر چند که بازار کمی از نظر قیمتی متعادل‌تر شد اما هنوز به تثبیت نرسیده و همچنان هم هستند کسانی که خواهان خرید حواله‌های فروش هستند که البته در نمایندگی‌ها چنین امکانی وجود ندارد.»
سعیدی در مورد این که چقدر در این شرایط بازار فروش حواله‌های جدید داغ است نیز می‌گوید: «با توجه به محدودیت‌هایی که فروش حواله دارد و از سوی شرکت‌ها هم اعلام شده است، بحث فروش حواله در نمایندگی‌ها مطرح نمی‌شود و متقاضیان که مراجعه می‌کنند نیز بیشتر به سمت بازار سیاه این حواله‌ها یا سایت‌های فروش خودرو می‌روند.»

*بی‌توجهی به قیمت‌ها
یکی دیگر از نکات جالبی که در مورد بازار خودرو از سوی یکی از فروشندگان محدوده پل چوبی عنوان می‌شود بحث تقاضا برای خرید از سوی کسانی است که بدون توجه به تغییرات قیمتی خواهان خرید هستند. امامی با تاکید بر این که ما (نمایشگاه‌داران) معمولا مشتری‌های ثابتی داریم که هر سال برای خرید خودروی صفر مراجعه می‌کنند، می‌افزاید: «برخی افراد در همان روزهایی که بازار خودرو بسیار پرتنش بود نیز خواهان خرید خودرو بودند و اصلا توجهی به قیمت‌ها نداشتند. اینها تقریبا گروه‌های ثابتی هستند که عاشق خرید ماشین صفر هستند و هر سال در بهار خودروی خود را صفر می‌کنند.»
او ادامه می‌دهد: «برای این گروه صفر بودن خودرو مهم‌تر از قیمت آن است و با توجه به افزایش قیمت خودرو‌های داخلی و وارداتی آنها با پرداخت هزینه‌ای خواهان خرید خودروی جدید می‌شوند این گروه را حتی نمی‌توان در زمره عده‌ای قرار داد که در حال سرمایه‌گذاری هستند.» امامی همچنین از گروه دیگری صحبت می‌کند که رسما با خرید تعداد بالای خودرو بازار را مدیریت می‌کنند: «عده‌ای نیز با خرید تعداد زیادی خودرو در ماه پایانی سال یا نهایتا اوایل بهار توانستند به سودهای خوبی برسند. برای مثال فردی اوائل بهار با خرید تعداد زیادی از نوعی خاص خودرو در رنج قیمتی تقریبا بالا توانست در زمانی که قیمت ساعتی تغییر می‌کرد سود خوبی کند. برای مثال این گروه با خرید ١٠ خودرو، خودروی نخست را با سود ٥٠٠ هزار تومانی می‌فروختند و بعد برای خودروهای بعدی هر بار افزایش قیمتی خودخواسته را می‌افزودند؛ به گونه‌ای که با افزایش تقاضا برای این خودروها، آنها نیز قیمت خود را بالاتر می‌بردند.»
طبق گفته‌های او، با افزایش قیمت‌ها طمع برای افزایش سود موجب شد تا بازار داغ‌تر از همیشه شود و متقاضیان بیشتری به این بازار وارد شوند.
بازار خرید و فروش خودروهای صفر داغ است
*پرمتقاضیان بازار
هر چند که به نظر می‌رسید خودروهای زیر ٥٠ میلیون تومان به دلیل پرمتقاضی بودن همیشگی‌شان در این بازه زمانی نیز از میزان درخواست بیشتری برخوردار باشند اما طبق گفته فعالان خودرویی راسته پل چوبی تا میدان امام حسین، پر متقاضی‌ترین خودروهای ماه‌های اخیر بازار خودرو به خودروهای گرانقیمت داخلی‌ها و وارداتی‌ها بازمی‌گشت؛ به گونه‌ای که خودروهای بالای ٢٠٠ میلیون تومان در راس افزایش فروش در این بازه بوده‌اند. جالب اینجاست که یکی از صاحبان نمایشگاه خودرو در نزدیکی پل چوبی از افزایش تقاضا برای خودروهایی پسابرجامی صحبت می‌کند و می‌گوید: «در این بازار حتی خودروهای گران‌قیمت داخلی‌ها هم تقاضای زیادی را به خود جلب کرده بودند و کار به جایی رسید که در برهه‌ای مجبور بودیم برای پاسخ به تقاضای بازار خودروهایی مثل ٢٠٠٨، داستر، سراتو و... را با ٢٠ تا ٥٠ میلیون تومان گران‌تر از قیمت فروش‌مان از فروشندگانی که زمانی خودمان به آنها فروخته بودیم، بخریم.»
او تقاضای این روزهای بازار را مجددا خودروهای پسابرجامی می‌خواند و تاکید می‌کند: «٢٠٠٨، سراتو و مزدا همچنان از پرمتقاضیان بازار هستند.»
خلج از دیگر فروشندگان راسته پل چوبی است که اصطلاح جالبی برای پرمتقاضیان بازار به کار می‌برد و می‌گوید: «هر چند میزان داخلی‌سازی کمتر تقاضا برای خرید بیشتر، در حالی که خودروهای تولید داخل از حاشیه امنیت بالاتری برخوردار هستند اما در ماه‌های اخیر اغلب خودروهایی که احتمال توقف تولید آنها با تحریم‌های جدید بیشتر به گوش می‌رسید بیشتر در لیست تقاضای بازار قرار می‌گرفتند این تقاضا هم از ٢٠٧ آغاز می‌شود و به ٢٠٠٨ و سراتو و مزدا و... می‌رسد.»
او تاکید می‌کند: «برای نمایشگاه‌دار به عنوان فعال بازار اصلا صرف ندارد خودرو را به عنوان سرمایه‌گذاری در دست خود نگه دارد و نفع ما در معامله خودرو است به این جهت نمایشگاه‌داران اغلب به فکر خرید و فروش هستند و کسانی در این بازار به سودهای کلان رسیدند که خودروها را به تعداد بالا خریدند و به صورت تک‌تک در بازار در فواصل زمانی فروختند.»
صفایی از دیگر نمایشگاه‌دارانی است که به موضوع فروش اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر چند که نمی‌شد برای بازار خودرو آینده‌ای را پیش‌بینی کرد اما به نظر می‌رسد هر چند که بازار داخلی‌ها با پیش فروش‌های جدید ممکن است به آرامش برسد اما وارداتی‌ها با توجه به ممنوعیت واردات آرامشی را حداقل در بازه نزدیک نخواهند دید.»
منبع: اعتماد

نام:
ایمیل:
* نظر: