کد خبر: ۶۳۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰
شمارش معکوس برای تعیین سرنوشت برجام در وین
"بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی مایوس‌کننده است". این انتقاد صریح و روشن روحانی خطاب به انگلا مرکل بود که شامگاه پنجشنبه و پیش از نشست وزیران اروپایی و طرف ایرانی در وین اعلام شد تا نشان دهد ایران این بار برجام را با اما و اگر نمی خواهد.
همیشه پای یک زن در میان است!
"بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی مایوس‌کننده است". این انتقاد صریح و روشن روحانی خطاب به انگلا مرکل بود که شامگاه پنجشنبه و پیش از نشست وزیران اروپایی و طرف ایرانی در وین اعلام شد تا نشان دهد ایران این بار برجام را با اما و اگر نمی خواهد.
از خروج آمریکا از برجام حدود یکماه می گذرد و حالا اروپایی ها تلاش می کنند بدون حضور امریکا ایران را به ماندن در برجام مجاب کنند. تلاشی که به زعم ایران باید با پیشنهادهایی روشن و تضمین کننده منافع ایران همراه باشد وگرنه ایران نیز به برجام پایبند نخواهد ماند.
حسن روحانی عصر پنجشنبه در تماس تلفنی با خانم «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان، با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و فرصت محدودی که در اختیار اروپا قرار گرفت تا مواضع خود را به طور روشن و صریح درباره چگونگی ادامه برجام اعلام کنند، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام مشکلاتی در زمینه اقتصادی، روابط بانکی و نفتی ایجاد شده و شرکت های سرمایه گذار در ایران برای ادامه فعالیتشان دچار تردید شدند.
رئیس جمهور با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی در ارتباط با چگونگی عمل به تعهدات و همکاری هایشان در برجام، آن را مایوس کننده عنوان کرد و گفت: متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود.
روحانی با بیان این که برجام یک تعهد متقابل و دوطرفه بوده و بعد از حدود دو ماه انتظار ارائه یک برنامه روشن از سوی سه کشور اروپایی داشتیم، اظهار امیدواری کرد اجلاس فردای وزرای ۵ کشور اروپایی در وین، پیام صریح، روشن و امیدوار کننده ای برای ادامه برجام به همراه داشته باشد.
صدراعظم آلمان نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به این که در بسته پیشنهادی به ایران موضوعات کلی و اصولی مورد اشاره قرار گرفته و در زمینه جزئیات باید گفتگوها ادامه پیدا کند، گفت: آن چه اهمیت دارد این‌است که می دانیم و یقین داریم می خواهیم در برجام بمانیم و معتقدیم باید با آرامش ادامه روند گفتگوها به انجام برسد.
تماس روحانی با مرکل اما تنها رایزنی برجامی روحانی نبود. رئیس جمهور که چند روزی را در سوئیس و اتریش به مذاکره با اروپایی ها مشغول بود بلافاصله با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز تماس گرفت تا بر ضرورت توجه بیشتر به منافع ایران تاکید کند.
حسن روحانی شامگاه پنجشنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه با وی، تلاش فرانسه در روند حفظ برجام در ماه‌های گذشته را مثبت دانست و اظهار داشت: بسته پیشنهادی اروپا درباره ادامه روند همکاری ها در برجام دربرگیرنده همه خواسته های ما نیست و امیدواریم روند مذاکرات وزرای ۵ کشور در وین، بتواند خواسته های ایران را برای ادامه همکاری در برجام تامین کند.
مذاکره ای که با حضور وزرای امورخارجه قرار است عصر جمعه در وین برگزار شود. نشستی که دوباره نگاه تمام رسانه ها را به وین و تیم مذاکره کننده ای که در راس ان محمدجواد ظریف قرار دارد جلب کرده است. هر چند این در تیم مذاکره کننده این بار در طرف ایرانی هم پای یک زن در میان است و معاون حقوقی رییس‌جمهوری ظریف را در این سفر همراهی می‌کند.
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهور به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران عصر روز پنچ شنبه به همراه وزیر امور خارجه کشورمان عازم وین شد.
 طبق آن چه از پیش اعلام شد، قرار است روز جمعه نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه عضو برجام  در وین برگزار شود و در همین چارچوب عصر روز پنج‌شنبه وزیر امور خارجه به همراه هیات همراه از جمله سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهور عازم اتریش شد.
جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهور چهره‌ای علمی‌ است که در سال ۱۳۶۸ مدرک کارشناسی خود در رشته حقوق را از دانشگاه تهران کسب کرد. او سپس دوره کارشناسی‌ ارشد و دکتری خود را در  رشته حقوق خصوصی و اسلامی در همان دانشگاه به پایان رساند و برای فوق دکتری خود در زمینه حقوق تطبیقی - داوری تجاری بین‌المللی، دانشگاه هاروارد را انتخاب کرد.
او که به سه زبان انگلیسی، فرانسه و عربی مسلط است، راهنمایی چند پایان‌نامه و مشاور پایان‌نامه را در کارنامه دارد و سه کتاب تالیفی و چندین مقاله علمی چاپ شده در نشریات داخلی و خارجی از وی موجود است.
حضور لیلا جنیدی در تیم مذاکره کننده ایرانی توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرده و بعد از اشتون و موگرینی حالا جنیدی هم یکی از زنان نقش آفرین در مذاکرات برجامی است و شاید این بار هم یک زن بتواند گره های کور برجام را باز کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار