کد خبر: ۶۳۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
محمد اسدي جوزاني
رييس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر


مدتهاست که از فساد و رانت در صنعت طلا وجواهر خبر مي‌دهيم، مدتهاست مي‌گوييم عده‌اي به صورت کلان دست به احتکار سکه و طلا زده‌اند تا بازار را آشفته کنند، مدتهاست از وجود پولهايي خبر داده‌ايم که عليه وضعيت اقتصاد کشور و نظام جمهوري اسلامي‌ايران دست به کار شده و تنها به جيب خودشان فکر مي‌کنند، مدتهاست از واردات و قاچاق طلا ابراز نگراني کرده ايم، بارها گفته‌ايم که عده‌اي در گاوصندوق‌هايشانصدهها هزار سکه انبار کرده‌اند و خلاصه اينکه بارها گفته‌ايم دستهايي در کار است تا وضعيت کشورمان را بحراني نشان دهد. اما با کمال تاسف حتي يک بار مسوولان از ما دعوت نکردند تا بپرسند که اين اطلاعات را از کجا آورده ايم، مدتهاست کسي از ما نمي‌پرسد منظور شما از وجود رانت و فساد چيست و خلاصه اينکه گويا گوش شنوايي براي شنيدن واقعيتها وجود ندارد. تا آنکه يک باره نيروي انتظامي‌اعلام مي‌کند که يک نفر دو تن سکه انبار کرده و همه دست و پا مي‌زنند که اين آدم تاکنون کجا بوده است. نيروي انتظامي‌اعلام مي‌کند که مدتها اين فرد را زير نظر داشته تا توانسته او را به دام بيندازد در حالي که اگر به سراغ ما مي‌آمدند اسامي‌اين قبيل افراد را با شفافيت اعلام مي‌کرديم. اکنون از نمايندگان مجلس تا فعالان سياسي و کسبه بازار و مردم عادي گمان مي‌کنند که کشف بزرگي صورت گرفته است. اما واقعيت اين است که يکي از اين آقايان را گرفته‌اند و عده بسياري همچنان دست به کار هستند. کافي است تعداد سکه‌هاي موجود بازار را آمارگيري کنيد و از مردم عادي سوال کنيد که چند نفر آنان در خانه‌هايشان سکه انبار کرده اند. به راستي اين همه سکه طلا کجاست؟ پاسخ روشن است. اين سکه‌ها در گاوصندوق‌هاي ديگري نگهداري مي‌شود که لازم به شفاف سازي است.
اکنون سوال اينجاست که آيا يک نفر بازار سکه را به اين روز انداخته و آيا نيروي انتظامي‌مي‌تواند تضمين بدهد که بقيه مافياي طلا را شناسايي و دستگير مي‌کند؟ پاسخ روشن است. شايد ماهها و سالها طول بکشد تا فرد ديگري دستگير شود. اما علت کجاست. علت در اين است که با روزهاي اول انقلاب فاصله گرفته‌ايم و به مردم اعتماد نمي‌کنيم. چرا براي شناسايي و دستگيري تکفيري‌ها به مردم اعتماد مي‌کنيم و از آنان مي‌خواهيم تا با مشاهده کوچکترين حرکتي، به دستگاههاي امنيتي اطلاع بدهند اما از مردم نمي‌خواهيم که اگر کسي را ديديد که سکه به صورت انبوه مي‌خرد يا بازار طلا را آشفته مي‌کند يا در بازار ارز اخلال ايجاد مي‌کند به ماموران امنيتي خبر بدهيد.
جايگاه مهمتر و البته تاثيرگذار تر، تشکلها هستند. متاسفانه مسوولان با تشکلها بيگانه شده اند. اگر مسوولان با اعضاي صنف طلا وجواهر ارتباط داشته باشند، به سادگي مي‌توانند چنين افرادي را شناسايي کنند. اما بيگانگي باعث شده تا از ظرفيت بسيار خوب تشکلها براي شناسايي عده‌اي دلال که به مافيا تبديل شده اند، بي خبر بمانيم.
نکته پاياني اين است که در هر بخشي مافيايي وجود دارد. مافياي سيگار، مافياي ميوه، مافياي خودرو و خلاصه اينکه همه جا مافيا داريم و همين مافياها باعث شده‌اند تا اقتصاد کشور آشفته شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار