کد خبر: ۶۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
عضو کمیسیون تولید ملی مجلس مطرح کرد:
عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس اظهار کرد: براساس قانون واردات تمامی کالا‌هایی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد یا برای تولید آن ظرفیت ایجاد شده است نباید به کشور وارد شود و پوشاک نیز از جمله کالا‌هایی است که امکان تولید آن متناسب با نیاز کشور وجود دارد و طی سال‌های گذشته نیز ظرفیت مناسبی برای تولید این کالا‌ها در کشور ایجاد شده است.

 مهرداد لاهوتی درگفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، در خصوص کیفیت کالاهای تولید شده در داخل کشور گفت: کیفیت برند‌های پوشاک داخلی با برند‌های خارجی قابل رقابت است بنابراین ضرورتی ندارد تا این کالا‌ها به کشور وارد شود. البته براساس قانون به دولت اجازه داده شده است تا واردات کالایی که قرار است مجوز واردات را اخذ کند با شرط تولید در داخل باشد.
 لاهوتی عنوان کرد: ۳۰ درصد از کالا‌های تولیدی توسط کشور‌هایی که مجوز واردات به آن‌ها داده شده است باید به کشور‌های هدفی که خود بازار آن‌ها را به دست می‌اورند صادر شود، اما متاسفانه ضعف نظارت موجب شده است تا این قرارداد‌ها یا تفاهم‌نامه‌ها به درستی اجرا نشود.
 تلاش کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس برای حمایت از تولیدات داخلی
 وی با اشاره به تلاش کمیسیون حمایت از تولید ملی برای حمایت از تولیدات داخلی اظهار کرد: در جلسه‌هایی که با حضور وزارت صنعت برگزار می‌شود تمامی کالا‌های صنعتی که به کشور وارد می‌شود مورد به مورد بحث می‌شود تا مشخص شود واردات آن‌ها تا چه میزان ضروری است.
 حضور ترک‌ها در بازار ایران محدود می‌شود
 عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون حمایت از تولید ملی تلاش می‌کند تا حضور ترک‌ها در بازار عرضه پوشاک ایران را محدود کند و تفاهم‌نامه‌ای که به منظور سرمایه‌گذاری مشترک منعقد شده است، جنبه اجرایی به خود بگیرد و آنگونه نباشد که ترک‌ها تنها بازار ایران را در اختیار داشته باشند.
 وی اضافه کرد: پوشاک ترک باید در ایران و با مواد اولیه ایرانی تولید شود و ۳۰ درصد صادرات ان از مبداء ایران صادر شود و ازسوی دیگر عرضه این پوشاک نیز به صورت محدود باشد.
 لاهوتی با بیان اینکه امکان فسخ چنین قرارداد یا تفاهم‌نامه‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: وزارت صنعت مکلف است این قرارداد را فسخ کند و کمیسیون حمایت از تولید ملی همه تلاش خود را از تولیدکنندگان پوشاک کشور انجام خواهد داد.
 نیاز صنایع کشور به سرمایه‌گذاری ۵۷۰ هزار میلیارد تومانی سالانه
 عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری خارجی را به کشور جذب کرد بی‌انکه موجب تضیعع حقوق تولیدکنندگان داخلی شود، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مکمل و زمینه لازم برای رشد و توسعه اقتصادی در کشور هستند و سالانه ۵۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشور صورت گیرد که بخشی از آن سرمایه‌گذاری خارجی است.
 وی با تاکید براینکه سرمایه‌گذاری خارجی اجتناب ناپذیر است، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری خارجی باید منوط به تولید و انتقال دانش فنی باشد همانند همان قراردادی که با خودروسازی رنو منعقد شده است.
 لاهوتی خاطرنشان کرد: رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی سالانه میسر نمی‌شود مگر آنکه سرمایه‌های خارجی و داخلی به سمت تولید هدایت شود.
 وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان پوشاک ترک از حمایت‌های دولتی زیادی برخوردار هستند، تصریح کرد: طبیعی است که شرایط رقابتی در صورتی فراهم می‌شود که قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی قابلیت رقابت با کالا‌های مشابه خارجی را داشته باشند.
 واقعی شدن نرخ ارز نگاه اقتصاد به واردات را تغییر می‌دهد
 عضو کمیسیون تولید ملی مجلس عنوان کرد: بالا رفتن قیمت ارز نگاه اقتصاد به تولید را عوض می‌کند و ضمن کم‌صرفه‌تر شدن واردات، مشوق صادرات خواهد بود.
 وی با بیان اینکه در بودجه سال جاری مشوق‌های صادراتی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: دولت بالاترین مصرف‌کننده است و یکی از اقدام‌های کمیسیون حمایت از تولید ملی این است که تک تک وزارتخانه‌ها مورد ارزیابی واقع شوند تا مشخص شود چه کالا‌هایی برای چه وزارتخانه‌هایی وارد میشود و آیا امکان تولید داخلی آن و استفاده از تولیدات مشابه خارجی وجود دارد یا خیر.
 راستی‌آزمایی ادعای وزارتخانه‌ها مبنی برحمایت از تولیدات داخلی
 لاهوتی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی نیز در این جلسات حضور دارند و ادعای وزارتخانه‌ها در کمیسیون تولید ملی مجلس توسط تولیدکنندگان داخلی راستی آزمایی می‌شود و فرصت خوبی فراهم شده است و بخش خصوصی نیز باید ضمن افزایش کیفیت اعتمادسازی کنند تا تقاضای بازار داخل به استفاده از محصول‌های داخلی ترغیب شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: