کد خبر: ۶۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
بانک مسکن با پیش‌بینی دو راهکار امکان حفظ امتیاز تسهیلات صندوق پس ‌انداز مسکن یکم پس از سررسید زمان دریافت تسهیلات برای خانه ‌اولی‌هایی که به هر دلیل قصد خرید فوری مسکن را ندارند، فراهم کرده است.
دو راهکار برای حفظ امتیاز تسهیلات خانه اولی‌ها

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، در شرایطی که تلاطم قیمتی در بازار مسکن طی چند ماه پیاپی موجب کندی سمت عرضه در تابستان شده و خانه اولی‌ها برای یافتن آپارتمان با متراژ و قیمت متناسب با تقاضای خود دچار مشکل هستند، موعد استفاده از تسهیلات بسیاری از آنها فرارسیده است.
طبیعی است در این وضعیت احتمال یافتن خانه مطلوب برای سپرده‌گذاران صندوق یکم قدری دشوار شده، چرا که از یک سو قیمت مسکن افزایش یافته و از سوی دیگر، احتیاط سمت عرضه بازار موجب شده تعداد فایل‌های دارای امکانات قابل قبول و متناسب با عرف تقاضا در بازار مسکن کاهش یابد. بسیاری از فروشندگان از بابت نگرانی نسبت به احتمال رشد دوباره قیمت مسکن تصمیم گرفته‌اند تا مرداد ماه صبر کنند و در آن زمان پس از اطمینان از ثبات نسبی قیمتی در بازار، واحدهای خود را فایل کنند تا به خاطر «معامله قبل از سپری شدن دوره آتی رشد قیمت احتمالی» دچار ضرر و زیان نشوند.
طبیعی است فروشندگان بازار مسکن تمایل دارند ملک خود را به بالاترین قیمت ممکن بفروشند و در شرایطی که همچنان بیم رشد قیمت شتابان را داشته باشند، این نگرانی برای آنها وجود دارد که در فاصله زمانی فروش آپارتمان قبلی و خرید واحد مسکونی جدید، هم پای سرعت رشد قیمت نتوانند ملک مطلوب خود را برای تبدیل به احسن پیدا کنند.
هر چند دیدگاه اغلب کارشناسان بازار مسکن این است که کشش افزایش قیمت بیش از این در بازار وجود ندارد، اما نمی‌توان حق عمل محتاطانه را از طرفین بازار سلب کرد.
اما در همین روزها و هفته‌ها که طرف عرضه مردد است برای فروش پا پیش بگذارد یا نه و عرضه‌کنندگان حاضر در بازار نیز قیمت‌های بالاتر از آخرین معاملات را پیشنهاد می‌کنند تا به این ترتیب سود و منفعتی بیش از آنچه حتی بر اساس آخرین قیمت‌های قطعی معاملات متصور است را کسب کنند، موعد دریافت تسهیلات عده‌ای از خانه اولی‌ها نیز فرا رسیده و یا در روزهای آتی فرا خواهد رسید.
طبیعی است یافتن مناسب‌ترین گزینه در چنین بازاری قدری دشوار است و در نتیجه ممکن است عده‌ای از خانه اولی‌ها، برای مدت نامشخصی فاز جست ‌و جو را متوقف و قدری صبر کنند تا از ثبات نسبی قیمت‌ها اطمینان حاصل و سپس خرید کنند. اما در چنین شرایطی تکلیف تسهیلات آنها چه می‌شود؟
بانک مسکن با پیش‌بینی دو راهکار برای خانه اولی‌ها، راه جست ‌و جوی مفصل و زمان‌بر تا هر زمان که بخواهند را برای آنها باز گذاشته و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
راهکار اول این است که با وجود فرارسیدن موعد دریافت تسهیلات، بخشی از سپرده تا زمانی که سپرده‌گذار قصد خرید مسکن می‌کند، در صندوق پس ‌انداز یکم باقی بماند. این رقم معادل یک‌ ششم سقف امتیاز تسهیلات قابل پرداخت از طریق این صندوق است.
در حال حاضر سقف تسهیلات انفرادی این حساب در شهر تهران 80 میلیون تومان، در شهر‌های بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری معادل 40 میلیون تومان با نرخ سود 6 درصد در بافت فرسوده و 8 درصد در سایر مناطق شهری است. میزان سپرده‌گذاری برای استفاده از تسهیلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن در این صندوق نیز معادل نصف ارقام مذکور است، به این معنا که هر نفر در تهران باید برای اینکه پس از یک سال سپرده‌گذاری واجد امتیاز کامل دریافت تسهیلات خرید مسکن شود، 40 میلیون تومان در این صندوق سپرده‌گذاری کند. این رقم برای شهرهای بزرگ 30 میلیون و برای سایر مناطق شهری 20 میلیون تومان است.
اما سپرده‌گذارانی که در موعد دریافت تسهیلات خود، به هر دلیل قصد یا امکان خرید مسکن را ندارند و می‌خواهند دیرتر از این امتیاز استفاده کنند، می‌توانند در تهران 13 میلیون و 500 هزار، در شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت 10 میلیون و در سایر مناطق شهری 6 میلیون و 700 هزار تومان را در صندوق حفظ کرده و به اصطلاح در حساب صندوق یکم رسوب کنند. تا هر زمانی که این رقم در حساب آنها باقی بماند، امتیاز تسهیلات آنها نیز باقی است.
البته با توجه به اینکه به سپرده‌های صندوق یکم هیچ سودی تعلق نمی‌گیرد، طبیعی است که تمایل به نگهداری بلندمدت بخشی از نقدینگی در چنین سپرده‌ای جز در صورت ناگزیری، تصمیم اقتصادی و عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. با این حال شرایط حفظ امتیاز وام تا هر زمان در آتیه، به این ترتیب وجود دارد.
در عین حال راهکار دیگری نیز وجود دارد که امتیاز تسهیلات برای مدت کوتاه‌تری حفظ شود. افرادی که موعد دریافت تسهیلات آنها فرارسیده و قصد دارند سپرده خود را از صندوق خارج کنند، در صورتی که در مدت کوتاهی (حدود دو یا سه ماه بر اساس نظر شعبه) قصد استفاده از تسهیلات را داشته باشند، می‌توانند بخش بیشتری از سپرده خود را از صندوق خارج کرده و تنها رقم اندکی که بر اساس نظر شعبه تعیین می‌شود، حساب سپرده صندوق یکم خود را همچنان مفتوح نگه دارند تا ملک مورد نظر را یافته و خرید خود را انجام دهند. این روش محدودیت زمانی دارد .

نام:
ایمیل:
* نظر: