کد خبر: ۶۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
استارت دوباره گرانی در بازار خودروهای داخلی
معاملات امروز بازار خرید و فروش خودرو همانند روزهای گذشته رونقی ندارد و همچنان مردم در انتظار ثبات بازار و حتی ارزانی خودرو هستند این در حالی است که فعالان بازار خودرو معتقدند خودروسازان عرضه محصولات خود را در بازار افزایش نداده و همین موضوع خود یک مانع اساسی برای کاهش قیمت خودرو است.
آیا خودروسازان پشت پرده گرانی خودرو قرار دارند؟
معاملات امروز بازار خرید و فروش خودرو همانند روزهای گذشته رونقی ندارد و همچنان مردم در انتظار ثبات بازار و حتی ارزانی خودرو هستند این امر در حالی است که فعالان بازار خودرو معتقدند خودروسازان عرضه محصولات خود را در بازار افزایش نداده و همین موضوع خود یک مانع اساسی برای کاهش قیمت خودرو است.
این ادعا در حالی مطرح می شود که با ورود سازمان بازرسی به ماجرای گرانی خودروها و بررسی مساله احتکار خودرو، خودروسازان در چند مورد با پیش فروش خودرو تلاش کردند عرضه خودرو را در بازار بالا ببرند.
البته نیم نگاهی به وضعیت بازار و انتقاد برخی از خریداران از شرایط و یکساله بودن تحویل برخی از خودروها سبب شده است تا این کار تاثیر چندانی در کاهش قیمت خودرو نداشته باشد و بازار خوردرو بعد از چند هفته ثبات دوباره برای افزایش قیمت ها استارت بزند.
در همین رابطه نماینده سابق شبستر در مجلس شورای اسلامی ضعف مدیریت دولت، افزایش نرخ ارز و سوءاستفاده خودروسازان را سه عامل مهم در افزایش قیمت خودروها دانست.
علی علیلو در گفت‌وگو با آناج با اشاره به گرانی برخی محصولات در طول ماه‌های اخیر در تشریح علت افزایش قیمت نامعقول خودروهای داخلی، اظهار داشت: عوامل متعددی شرایط موجود را به وجود آورده که یکی از آن‌ها سیاست‌گذاری غلط دولت در این صنعت است.
وی خاطرنشان ساخت: خودروسازان همواره شترمرغی حرکت کرده‌اند و در برهه‌ای گفته‌اند شترند و در مقطعی دیگر خود را شترمرغ نامیده‌اند.
رئیس سابق کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه تمامی مسئولان بر حمایت از تولید ملی تاکید دارند، تصریح کرد: هرچند عده‌ای اصرار دارند خودرویی که به مردم تحویل می‌دهند ملی است اما برخلاف ادعای آنان، ما برند ملی داریم و همچنان در تولید خودروهای داخلی به واردات برخی اقلام نیازمندیم.
وی متذکر شد: اگر خودرو ملی باشد نباید افزایش نرخ ارز تاثیر زیادی بر قیمت آن داشته باشد اما از آنجایی که واردات صورت می‌گیرد، افزایش نرخ قطعات وارداتی منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو نیز می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با اعلام اینکه قیمت برخی خودروهای داخلی تا 35 میلیون تومان افزایش داشته است، اذعان داشت: این رویه به هیچ وجه معقول نیست و باید به عوامل افزایش نرخ ارز و سوءمدیریت دولتی، سوءاستفاده خودروسازان و ماهیگیری از آب گل آلود را اضافه کرد.
وی تاکید کرد: تنها دولت‌مردان و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند در این آشفته‌بازار اقتصادی از گران‌فروشی و فشار مضاعف بر مردم جلوگیری نمایند و باید منتظر ماند و دید این دستگاه‌ها چه رویکردی در پیش می‌گیرند.
نماینده سابق شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ادعای برخی مسئولان مبنی بر اینکه قیمت تمام شده پراید 62 میلیون تومان است صحت دارد، اظهار داشت: بنده این اظهارنظر را نشنیده‌ام اما اگر مسئولی چنین حرفی زده باشد یا اشتباه در گفتار است و یا واقعاً از صنعت خودرو بی‌اطلاع می‌باشد و تحت تاثیر افراد ذی‌نفع و بر پایه اطلاعات غلط صحبت می‌کند.
وی اضافه کرد: در شأن یک مقام مسئول نیست که بدون اطلاع و تحقیق، موضع‌گیری اشتباه کند و قیمتی را بر زبان آورد که با نرخ اصلی آن تفاوت فاحشی داشته باشد.
بر اساس آخرین گزارش ها از بازار در حال حاضر قیمت پژو207 اتوماتیک به رشد یک میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت ٧٢ میلیون و 500 هزار تومان، پژو405جی‌ال‌ایکس با رشد 800 هزار تومانی با قیمت ٣٥ میلیون و 500 هزار تومان و پژو206 صندوق‌دار با افزایش 200 هزار تومانی با قیمت ٤٦ میلیون و 300 هزار تومان به‌فروش می‌رسد.پژو206 تیپ ٢ هم با کاهش 400 هزار تومانی با قیمت 40 میلیون و 200 هزار تومان و پراید ١١١ با کاهش 100هزار تومانی با قیمت ٢٥ میلیون و 500هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
آخرین قیمت خودروهای داخلی را در جدول زیر می بینید:
آیا خودروسازان پشت پرده گرانی خودرو قرار دارند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار