کد خبر: ۶۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
چند و چون راه‌اندازی یک کسب و کار لوکس با درآمد بالا
در مطلب زیر تلاش کرده‌ایم با توجه به درآمد زایی بالای کافی شاپ داری و استقبال روزافزون مردم از این مکان‌ها به چگونگی تاسیس کافی شاپ بپردازیم. اگر شما هم دنبال شغلی لوکس و پردرآمد هستید این گزارش را بخوانید:
شاید اگر تا همین 10-20 سال پیش کسی ادعا می‌کرد که کسب و کاری مانند کافی شاپ‌داری در سال‌های آینده رونق زیادی پیدا می‌کند، دور از باور می‌نمود.

چند و، چون یک کسب و کار لوکس جوانان! / راه ندازی کافی شاپ چقدر آب میخورد؟

اما امروزه چنان این حرفه در میان مردم جا باز کرده است که کمتر کافی شاپی پیدا می‌شود که از کمبود درآمد بنالد! همیشه افرادی که کمی خلاقیت و ایده‌های نو را چاشنی کار خود می‌کنند از موفقیت بیشتری برخوردارند.

در این بین به جرئت می‌توان گفت بهترین شغل از لحاظ پیاده‌ کردن ایده‌های ناب و کارآفرینانه، همین کافی شاپ داری است. بیشتر کسانی که کافی شاپ را به خانه ترجیح می‌دهند، دو علت عمده دارند؛ یکی نوشیدنی و خوردنی‌جات هوس انگیزی است که با اسامی عجیب و غریب، میل به خوردنشان حداقل برای یک بار، حس تجربه‌ای جدید را در آدمی ایجاد می‌کند. دومین دلیل که شاید مهم تر از دلیل قبل باشد، دست یافتن به تجربه‌های مهیج است. بیشتر کافی شاپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که از طراحی‌های متعارف خارج هستند.

همین عامل وسوسه بیشتری برای رفتن به کافی شاپ را به وجود می‌آورد. شاید به همین بهانه بتوان با فرهنگ‌های مختلف نیز آشنا شد. در صورتی که با توجه به همین دو مورد گفته شده‌ کافی شاپی را راه‌اندازی کنید، قطعا پشیمان نخواهید شد. همچنین با توجه به نکات ریز دیگری که در ادامه خواهیم گفت، می‌توانید از درآمد میلیونی خود مطمئن باشید!

در نگاه اول تاسیس یک کافی شاپ شغلی لوکس و سود‌آور به نظر خواهد رسید. اما اگر با هم رو راست باشیم، کافه زدن کار آسانی نیست و همانند دیگر کسب و کارها، مشکلات و دغدغه‌های خاص خودش را دارد. باید ابتدا دانش آن را فراگرفت و باید‌ها و نبایدهای این حرفه را از نظر گذراند و در انتها تصمیم گرفت که آیا ما مرد عمل هستیم یا نه.

گام اول: هدف از تاسیس کافی شاپ
قدم اول در عین سادگی اهمیت زیادی دارد. خرجی هم روی دست شما نخواهد گذاشت. کاملا رایگان است! شاید جواب به این سوال بیشتر جنبه روان شناسانه داشته باشد اما همین موضوع پیش پا افتاده ممکن است در مسیر تاسیس و اداره کافی شاپ کمک بسیاری به شما بکند. چرا که هر زمانی از حجم زیاد کار یا سختی آن به ستوه آمده باشید با مرور پاسخ این سوال قطعا انگیزه می گیرید و با پشتکار بیشتری راه خود را ادامه خواهید داد.

گام دوم: رسالت کافی شاپی
برای این که از همین ابتدا سود آینده خود را تضمین کنید باید رسالت منحصر به فردی برای کافی شاپ خود داشته باشید. توجه کنید اگر به دنبال مشتریان بیشتر و پرو پاقرصی هستید که کافی شاپ شما را به هر جای دیگر ترجیح دهند باید نوآوری و خلاقیت زیادی از خود بروز دهید. هیچ عجله ای برای راه‌اندازی مغازه خود نداشته باشید. اگر وقت بیشتری را برای دو گام اول بگذارید قطعا پشیمان نخواهید شد.

گام سوم: مشورت با با تجربه ها
شما هنوز در ابتدای راه هستید. شاید با چند بار رفتن به کافی شاپ خیلی از موضوعات را فهمیده باشید ولی قطعا برای این که خود کافی شاپ دار باشید این اطلاعات کفایت نمی‌کند. افرادی را که در این حرفه صاحب نام هستند پیدا و به بهانه‌ های مختلف با آن ها صحبت کنید. فوت و فن‌ های این بازار را جویا شوید. راهکارهایی را بیابید که بتوانید در مشکلات از آن ها استفاده کنید.

گام چهارم: مکان کافی شاپ
این مرحله از تاسیس کافی شاپ بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر محل مناسب، تعداد مشتریان شما را تعیین خواهد کرد. در انتخاب مکان مناسب باید به نکاتی توجه کرد. از جمله این که محل مد نظر شما با رسالت کافی شاپ شما در تضاد نباشد. امکان پارک خودرو داشته باشد. در صورتی که افراد با کمبود جای پارک مواجه شوند، قطعا خود را به زحمت نخواهند انداخت و به کافه دیگری خواهند رفت.

چند و، چون یک کسب و کار لوکس جوانان! / راه ندازی کافی شاپ چقدر آب میخورد؟

میزان ظرفیت منطقه نیز مهم است. مثلا محل‌هایی که عبور و مرور در آن جا زیاد صورت می گیرد. مثلا نزدیک دانشگاه‌ ها، مراکز خرید، پارک‌ ها، سینما و سالن‌ های تئاتر و ... . قشر جوان علاقه بیشتری به کافه گردی دارند. شناسایی محل ‌هایی که جوانان بیشتر تردد می ‌کنند خود برگ برنده ‌ای است که در آینده باعث خواهد شد نانتان در روغن باشد! در تهران خیابان های محدوده انقلاب تا ولیعصر، فردوسی، ولیعصر شمال، خیابان بهشتی، میرداماد، ظفر، فلسطین و ماندلا بیشترین تعداد کافی شاپ را در خود جای داده اند. با چند سوال از بنگاه های املاک به راحتی هزینه اجاره یا خرید مغازه در این مناطق را به دست خواهید آورد.

شاید بتوان هزینه رهن و اجاره را بیشترین هزینه برای داشتن کافی شاپ در نظر گرفت. پس پول کافی برای این کار کنار بگذارید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

راه اندازی این کسب و کار در مشهد با توجه به این که هنوز دست در این کار زیاد نشده است، دارای مزیت ها و مشکلاتی است و به این که زاویه دید شما درباره فرصت ها و تهدیدها چگونه باشد بسیار تغییر می کند. مثلا در مشهد پیدا کردن منطقه ای که تجمع کافی شاپ ها در آن بسیار زیاد باشد کمی سخت به نظر می رسد.

اما به صورت تقریبی می توان گفت حاشیه خیابان هاشمیه، هفتم تیر، آزاد شهر، صیاد، لادن، بولوار وکیل آباد و کوچه پس کوچه های سجاد جزو مناطقی است که کافه ها یکی پس از دیگری به رویت شما می رسند. همین تازگی این کسب و کار در مشهد باعث شده که بیشتر کافه های معروف شهر در کوچه های کمی خلوت تر قرار داشته باشند و این به معنی این است که هزینه اجاره بهای شما نیز کمتر از موارد مشابه در تهران خواهد بود.

گام پنجم: گرفتن مجوز
تاسیس کافی شاپ هم مانند خیلی دیگر از مشاغل نیازمند مجوز است. طبق اعلام اداره اماکن برای گرفتن مجوز راه‌ اندازی کافی شاپ یک سری امور لازم است که آن ها را برایتان برخواهیم شمرد. 1) تابعیت جمهوری اسلامی ایران 2) ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا حکم دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم اجاره نامه یا هر برگی که نشان دهد حداقل یک ماه از اجاره مغازه ای را پرداخت کرده اید. 3) اصل شناسنامه و فتوکپی از تمامی صفحات 4) اصل و کپی کارت ملی 5) گواهی پایان خدمت یا معافیت 6) ارائه آخرین مدرک تحصیلی 7)عکس 3در 4 جدید 8) حداقل مساحت برای کافی شاپ 20 متر باید در نظر گرفته شود. 9)به کار بردن اسامی متعارف و استفاده نکردن از اصطلاحات بیگانه

گام ششم: طراحی کافی شاپ
هر چه بیشتر جلو می رویم و بر تعداد کافی شاپ های شهر افزوده می‌شود، یکی از عوامل مهمی که باعث می‌شود از بین چند کافه یکی را برگزینیم، طراحی داخلی کافه به شمار می‌رود. فردی فضای مدرن را بیشتر می‌پسندد اما فرد دیگر بیشتر از نوستالژی های دوران خود لذت می برد. با انتخاب این که چه سبکی از طراحی و معماری را برای کافه خود بر می‌گزینید، طیف مشتریان خود را انتخاب خواهید کرد.

پس چه بهتر که به دنبال طرح و ایده ای باشید که عامه پسند تر باشد و بیشتر اقشار جامعه را در نظر بگیرد. یک کافی شاپ به صورت عادی برای طراحی دکور خود نیازمند یک طراح است که مجموع هزینه های مورد نیاز برای دکور آرایی و دستمزد طراح بین 15 تا 20 میلیون تومان خواهد بود. در برخی مواقع نیز اگر بخواهیم از اجناس لوکس یا عتیقه در دکور استفاده کنیم، دستمزد طراح تا مرز 100 میلیون تومان هم پیش خواهد رفت.

گام هفتم: تجهیزات کاربردی برای کافه
انتخاب تجهیزات کاربردی و مورد نیاز با کمترین هزینه ممکن یکی از راه‌های رسیدن به کافه دار شدن پر سود است! به صورت معمول ظروف خاص و ویژه ای در کافی شاپ ها به کار گرفته می شوند که خود این موضوع بر افزایش هزینه ها تاثیر دارد. در انتخاب وسایل باید دقت کرد چون برخی از وسایل مانند قهوه ساز بسیار پرکاربرد بوده و در صورتی که زود به زود خراب شوند، هزینه‌ های گزافی را روی دست شما خواهند گذاشت. در انتخاب برخی وسایل دیگر نیز مانند میز و صندلی، باید حتما راحتی و رفاه مشتری مد نظر قرار بگیرد در عین حال که در تضاد با دکور مربوط نباشد. در زیر فهرستی از وسایل مورد نیاز کافی شاپ ها همراه با قیمت (به طور میانگین) آن ها را مشاهده می‌کنید.


چند و، چون یک کسب و کار لوکس جوانان! / راه ندازی کافی شاپ چقدر آب میخورد؟

اگر شما اهل بازار گردی باشید می توانید این وسایل را با قیمت هایی بهتر نیز پیدا کنید. فقط حواس تان باشد در صورتی که قصد خرید وسایل دست دوم را دارید از سالم بودن دستگاه مد نظرتان اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت حسابی سرتان کلاه خواهد رفت.

گام هشتم: کارکنان و مواد اولیه
هر کسب و کاری نیاز به افراد متخصص دارد تا بتوانند بهترین عملکرد را ارائه کنند. در حقیقت همین کارکنان کسانی هستند که مسیر کافی شاپ شما را مشخص می کنند؛ سودآوری یا ورشکستگی! پس نهایت تلاش تان را برای انتخاب مناسب ترین گزینه داشته باشید. به طور میانگین هزینه یک ماه کار یک کارگر کافه حدود یک میلیون و 200 تا 2 میلیون تومان خواهد بود. البته به نسبت تخصص فرد، حقوق بیشتر خواهد بود.

مواد اولیه یکی دیگر از نکات مهم در راه اندازی کافه محسوب می‌شود. استفاده از مواد اولیه با کیفیت و در نتیجه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه، پای مشتری‌های بیشتری را به مغازه شما باز خواهد کرد. قیمت انواع مواد اولیه با نوسانات اقتصادی بازار همگام است. اما به طور میانگین ماهانه در صورتی که 1000 مشتری هم داشته باشید بین 7 تا 8 میلیون تومان مواد اولیه نیاز خواهید داشت.

سخن پایانی: درآمد
هر کافه به طور متوسط در خیابان های مرکز شهر تهران و نزدیک به مراکز فرهنگی روزانه 100 مشتری دارد که این مشتریان در روزهای آخر هفته به دو برابر هم می رسند به طور میانگین هر مشتری در کافه بین 12 تا 15 هزار تومان هزینه می کند. در حقیقت هر کافه روزانه یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارد که بیش از 40 درصد آن را هزینه تامین مواد اولیه، تامین دستمزد کارگران و... در بر می‌گیرد. یک کافه دار به طور میانگین روزانه 800 هزار تومان از کسب و کار خود سود می برد که سود ماهیانه آن نزدیک به 24 میلیون تومان است. اما به طور کلی با توجه به محل کسب و کار شما، نوع مواد اولیه و تعداد کارکنان خود این رقم می تواند بهتر یا بدتر باشد.

مثالی از دخل و خرج یک کافی شاپ
آقای تیموری که یکی از کافی شاپ‌‌دارهای باسابقه خیابان معلم مشهد است، می‌گوید: بسته به موقعیت مکانی کافی شاپ و تعداد مشتری‌ها، رهن و اجاره مغازه متفاوت است.

مثلا برای یک مغازه مناسب در بولوار معلم مشهد، حدود چهار میلیون تومان اجاره نیاز است و روزانه تقریبا 50 نفر مشتری خواهید داشت. ماهانه 20 کیلو قهوه به ارزش یک میلیون و 500 هزار، شیر و خامه، یک میلیون و... که در مجموع ارزش کل مواد اولیه تقریبا پنج میلیون در ماه خواهد بود. سود ناخالص روزانه 400 تومان که ماهانه 12 میلیون تومان است. سود خالص آن نیز تقریبا نصف رقم ناخالص آن خواهد بود. اما درآمد کل کافی شاپ داری ماهانه 15 میلیون تومان است. البته با توجه به روزهای هفته، در صورتی که ماهی تعطیلی بیشتر باشد به دلیل استفاده بیشتر از این فضاها این مبالغ بیشتر هم خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار