کد خبر: ۶۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
آقای سخنگو ترمز افزایش قیمت را کشید
سکه پس از صعود۱۲۰ هزار تومانی در روز گذشته، دیروز به روند صعودی خود ادامه داد و ۲ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان را لمس کرد، اما با اعلام نام سلطان سکه توسط سخنگوی قوه قضاییه مجددا مسیر نزولی در پیش گرفت و در پایان وقت کاری به ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار تومان رسید.
وقتی شایعه قیمت سکه را نجومی می کند
این روزها تلاطم دائم در بازارهای سکه و ارز به موضوعی عادی تبدیل شده اما هم چنان به عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری نرخ تورم از اهمیت برخوردار است. روز گذشته و پس از آن‌که قیمت دلار روند صعودی به خود گرفت، سکه تمام طرح جدید هم یکباره از ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان در پایان روز و طی دو ساعت با پرش ۱۲۰ هزار تومانی به دو میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسید.
 امروز این روند ادامه داشت تا این‌که سرانجام محسنی اژه‌ای با اعلام نام پدر و پسری که به سلطان سکه معروف شده‌اند به نوعی ترمز این فلز گرانبها را کشید. دادستان کل کشور اعلام کرد "حمید مظلومین  و پسرش محمدرضا مظلومین در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ دستگیر شده بودند اما بانک مرکزی به دادسرا و دادگاه گفتند اینها با نظر و هماهنگی ما بوده است و ما این دلارها را در اختیارشان قرار دادیم. با آن توضیحی که آن زمان نماینده مرکزی و حراست دادند، دادگاه اعلام کرد که جرمی از این بابت مرتکب نشدند. هم اکنون پدر در زندان و پسر، آزاد است". حداقل فایده این صحبت‌های سخنگوی قوه قضاییه، بار روانی آن بود که باعث شد سکه حدود ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شود و تا ساعت ۶ بعدازظهر ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار تومان قیمت بخورد.
این اتفاق نشان داد بازار سکه تا چه حد وابسته به خبر و آنگونه که رئیس اتحادیه می گوید حتی شایعه است.
در همین رابطه دیروز رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خبر داد و گفت:‌ علت افزایش قیمت سکه شایعات مطرح‌ شده درخصوص پولشویی است.
ابراهیم محمدولی اظهار کرد:‌ امروز سکه تمام طرح جدید دو میلیون و ۸۸۳ هزار تومان فروخته می‌شود و سکه تمام طرح قدیم نیز دو میلیون و ۷۲۱ هزار تومان است.
وی افزود: نیم‌سکه و ربع سکه نیز به ترتیب یک میلیون و ۳۹۶ و ۷۱۱ هزار تومان فروخته می‌شوند. همچنین سکه‌های یک گرمی ۴۱۱ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۴۴ هزار تومان قیمت دارد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار هم یک میلیون و ۴۱ هزار تومان داد و ستد می‌شود.
محمدولی درباره علت افزایش قیمت‌ها توضیح داد: اگر به تعهدات درست عمل شود در کوتاه‌مدت در کاهش قیمت اثرگذار است، در غیر این صورت هم قیمت‌ها افزایش خواهد داشت و هم نوسانات و شدت چالش‌ها بیشتر می‌شود. این روزها حرف و حدیث و شایعات در بحث ارز و سکه مطرح می‌شود و زمزمه هایی در بحث پولشویی شده که باعث افزایش قیمت‌هاشده است.
وی تاکید کرد: برای اینکه در بازار و اقتصادمان آرامش ایجاد شود، نباید اصلا این شایعات به وجود آید و امیدواریم بازار به آرامش اولیه برگردد.
رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر با بیان اینکه هر اونس طلای جهانی ۱۲۴۲ دلار است، اظهار کرد: در قیمت طلای داخلی با قیمت جهانی خیلی فاصله نداریم. فقط شدت فاصله بین سکه و طلا وجود دارد. عرضه و تقاضا هم روی بازار سکه اثرگذار است و از طرفی بحث تحریم‌هاست که روز به روز نزدیک‌تر می‌شود و افراد هم ممکن است حرف‌هایی را بیان کنند که در بحث طلا و ارز اثرگذار باشد.
محمدولی در پاسخ به اینکه آیا افزایش تقاضا از روز گذشته باعث افزایش قیمت سکه شده است، گفت: افزایش تقاضا اثرگذاری جزئی دارد اما در روزهای اخیر علت اصلی افزایش قیمت طلا افزایش تقاضا نبوده است. ممکن است افراد حضور پیدا کنند و بخواهند به صورت‌های خاصی سکه و طلاهای آب‌شده خریداری و سرمایه خود را از مملکت خارج کنند، اما اینکه افراد مصرف‌کننده مراجعه کرده و تقاضای سکه داشته باشند، بعید است و ظواهر این را نشان نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه نمی‌شود با وضعیت موجود قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد، گفت: اگر همین روالی که در یکی - دو روز اخیر بوده ادامه پیدا کند، ممکن است افزایش قیمت داشته باشیم اما اگر  نوسانات آرامش پیدا کند، ممکن است کاهش قیمت داشته باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار