کد خبر: ۶۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
بنیادمستضعفان انقلاب اسلامی همواره از جمله نهادهایی بوده است که در زمینه برگزاری اوقات فراغت برای نوجوانان پیشتاز بوده است. در تابستان امسال که شاهد تعطیلی مدارس هستیم بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در مجموعه فرهنگی ورزش امام خمینی (ره) واقع در لواسان اردوهای بسیار خوبی را برای نوجوانان ودانش آموزان برگزاری می کند که برای اطلاع دقیق از نحوه برگزاری این اردوها با حاج محمدتقی نیکنام گفتگو کرده ایم تا نظر ایشان را درباره این موضوع مهم مطلع شویم.
معرفی اردوهاي علوي

اردوهاي علوي با چه هدفي تشكيل مي شود و فلسفه وجودي آنها چيست؟
فعالیت های غیررسمی عموماً مؤثرتر و كارآمدتر از فعالیت های رسمی به حساب می آیند و به رشد و تكامل شخصیت مطلوب و تسهیل بخشی رشد و تكامل اجتماعی نوجوانان می انجامد و امكان تفریحی سالم را برای فرد و كسب معرفت و مهارت های ضروری و ارزش های مطلوب برای بهره مندی از زندگی مطلوب به همراه دارد.    یكی از كامل ترین فعالیت های گروهی كه اثری بس ماندگار در تربیت و شخصیت فرد دارد، برگزاری اردوهای با برنامه و صحیح است.
         اردو جایگاه معرفی هویت نوجوانان و تصحیح و شكل دادن به این هویت است، اردو پنجره باز و روزنه نامحدودی است به سوی طبیعت، معرفت، فرهنگ و شناخت مسایل گوناگون زندگی و روزگار. اردو روح تشریك مساعی، تعاون، ایمان، صداقت و معرفت را در بین اعضا به وجود مي آورد. اصل اردو آشناسازی فرد با طبیعت است.
         بدون ترديد در بين نسل پوياى انقلاب اسلامى، چهره‏هايى وجود دارد كه اگر فرصت شكوفايى استعدادهاى خود را به دست آورند در ساختن فرداى ايران عزيز قدمهاى بلند و مؤثرى برخواهند داشت. برنامه‏هاى اردويى در اين مسير مى‏تواند به عنوان ابزارى سازنده و مفيد در شناسايى استعدادها، تقويت روح تعاون، همكارى، نظم، انضباط و شكوفايى شخصيت اجتماعى آنان به كار گرفته شود.
        رشد تفکر اجتماعی ، تعاون و مسولیت پذیری، تجربه زندگی دور از خانواده، صبر و خویشتن داری، تقویت هویت ملی، بروز شایستگی ها، زندگی گروهی ، کسب اعتماد به نفس بیش تر و شادی و نشاط از اهم فوائد اردو مي باشد. 
          درراستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری با توجه به نگرش ویژه ایشان به مبحث غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مناطق غیربرخوردارکشور ، وماموریت محوله ریاست محترم بنیاد مستضعفان به بنیاد علوی با واگذاری این مسئولیت خطیر، مبادرت به برگزاری اردوهای تابستانی با حضور دانش آموزان مناطق غیربرخوردارکشوردرمجموعه فرهنگی ورزشی امام خمینی(ره) مینماید و دراين راستا اهداف ذيل مورد نظر مي باشد.
 غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان  -  توسعه وتقویت فعالیتهای گروهی دانش آموزان ودوست یابی  - ایجاد فرصتهای مناسب برای دانش آموزان وارزیابی استعدادهای آنان  - آموزش مبانی مذهبی و عقیدتی  - آموزش علم وتوسعه دانائی  - توسعه فرهنگی وتوجه به ارزشهای ملی  - برگزاری آموزشهای اردوئی به منظور افزایش خودباوری - ایجاد نشاط وفراهم نمودن زمینه های شادابی وبروز خلاقیتها  - آشنائی دانش آموزان با اقوام وفرهنگهای ایرانی
در اين اردوها چه برنامه هايي اجراء مي شود؟
تمامی فعالیتهای اردوی علوی توسط اساتید منتخب مجرب وبا توجه به اهداف  بیان شده صورت می پذیرد. بمنظور تحقق این اهداف مقدس  رئوس برنامه های اردوی علوی درتابستان بشرح ذیل پیش بینی گردیده است . استخر( شنا ، پينت بال ،تیراندازی با تپانچه، برنامه های ورزشی ( طناب کشی، والیبال، فوتبال ،  دومیدانی ، دوچرخه سواری ، مسابقه بي سابقه، کلاسهای آزمایشگاهی ‌‌ کیمیاگران جوان، سفالگری،اوريگامي،آموزش نجوم،بازی های فكري انس و سبك زندگي با قرآن، بازديد خارج از مجموعه( باغ موزه دفاع مقدس، بازديد خارج از مجموعه(  باغ كتاب تهران)ضمنا اين عزيزان در طي يك هفته حضور با پذيرائي كامل ، انجام معاينات پزشكي ، انجام  اقدامات درماني مورد نياز ، اختصاص البسه اردوئي و  البسه در قالب هداياي رهبري ، از كليه برنامه هاي متنوع و جامع پيش بيني شده و برنامه هاي هنري در قالب برگزاري جُنگهاي شبانه بهره مند مي گردند ومتناسب با فعاليتها و شركت در مسابقات وكسب امتيازات از جوائز وهدايائي برخوردار مي گردند.
سالانه  بطور متوسط چند نفر در اين اردوها  شركت مي كنند و تصور مي كنيد امسال چقدر شركت  مي كنند؟
از سال 1385 با واگذاري مسئوليت خطير برگزاري اردو به بنياد علوي هر ساله براساس برنامه تدوين شده شاهد حضور قريب 15 هزار دانش آموز در قالب اردوهاي هفتگي در مجموعه فرهنگي ورزشي امام خميني(ره) بوده ايم و از سال 1396 با آغاز عمليات بهسازي و نوسازي يكي از اقامتگاهها و محدويت زماني ايجاد شده متاثر از ايام ماه مبارك رمضان و امتحانات پايان سال تحصيلي  با كاهش ظرفيت ميزبان 10 هزار دانش آموز بوده و درسالجاري نيز در قالب 11 هفته اردو ( 5 هفته پسران و 6 هفته دختران) از تاريخ 09/04/97 لغايت 22/06/97 پذيراي 10 هزار دانش آموز از سراسر كشور مي باشيم. از سال 1385 لغايت 1396 در طي 12 سال با حضور  160790 نفر دانش آموز  825121 نفر روز اردو برگزار گرديده است
گويا در اين اردوها غربالگري هم صورت مي پذيرد دراين مورد هم توضيح دهيد؟
براساس روال همه ساله با هماهنگي صورت گرفته با گروه پزشكي برزويه از اولين روز شروع اردو ، استقرار كادر پزشكي شامل پزشك و پرستار ، تجهيز دو درمانگاه و اورژانس شامل يكدستگاه آمبولانس و تكنسين اورژانس در دستور كار قرار گرفته و كليه دنش آموزان پس از طي مراحل پذيرش و دريافت اقلام اردوئي مورد معاينه دقيق پزشكي قرار گرفته و موارد درماني آنها مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم در اين خصوص صورت مي پذيرد  ضمنا  هر هفته با معاينات بينايي سنجي عزيزاني كه با مشكل كم بينايي مواجه مي باشند به بيمارستان مردم اعزام و با انتخاب فرم عينك مورد نظر خود اين عينكها روز چهارشنبه تحويل اين عزيزان مي گردد.
نحوه انتخاب دانش آموزان براي حضور دراين اردوها چگونه است؟
براساس تفاهم نامه فيمابين بنياد علوي و معاونت محترم پرورشي و تعامل موثر و مطلوب آن معاونت  انتخاب و اعزام دانش آموزان جزء تعهدات وزارت آموزش و پرورش بوده و دراين خصوص طي مكاتبات با ادارات كل آموزش و پرورش استانها مورد ذيل مورد تاكيد قرار مي گيرد و با كمترين انحراف از برنامه شاهد حضور عزيزان دانش آموز مي باشم .دانش آموزان اعزامی صرفاً  از دوره اول مقطع متوسطه  انتخاب شده باشند.اعزام شدگان ازمناطق غیر برخوردار که ازامکانات فرهنگی ورزشی وتفریحی محدودی برخوردارند انتخاب گردیده واز اعزام دانش آموزان مناطق برخوردار اجتناب گردد.دانش آموزان اعزامی ازاقشار آسیب پذیر جامعه باشندوشرط معدل مقطع تحصیلی با اولویت بعدی درنظر گرفته شود.



چند نفر مربي و كادر اجرايي درگير برگزاري اردو هستند؟
براساس برنامه تدوين شده همه ساله در ايام برگزاري اردو اقدام به جذب نيروهاي مجرب و متعهد در مسئوليتهاي مربيان ميزبان، مربيان فرهنگي، اساتيد غرف و پشتيباني گرديده كه از سال گذشته اين موضوع در قالب انعقاد قرارداد با موسسات معتبر داراي مجوز صورت پذيرفته و بصورت متوسط هر هفته حدود 90 نفر  از اين عزيزان  به اتفاق همكاران مجموعه انجام وظيفه مينمايند ( در هفته هاي دختران به استثناء عوامل پشتيباني مجموعه  كليه همكاران خانم مي باشند) ضمنا برون سپاري خدمات حمل ونقل داخلي با استفاده از ناوگان مجهز و رانندگان متعهد، خدمات طبخ و توزيع با امكانات آشپزخانه صنعتي و تيم آشپزي مجرب و با سابقه فعاليت با اين امكانات، خدمات گروههاي هنري و تصوير برداري با عوامل و هنرمندان متعهد و مجرب نيز در ايام برگزاري اردو صورت مي پذيرد.
برنامه هاي افتتاحيه و اختتاميه چگونه است؟
براساس برنامه در سالجاري  با توجه به پذيرش ميهمانان  تا پايان روز شنبه ، مراسم افتتاحيه در شب يكشنبه و براساس خروج عزيزان در روز پنجشنبه مراسم اختتاميه شب چهارشنبه در محل سالن اجتماعات اقامتگاه نگين با اجراء مجريان متعهد و مجرب صدا وسيماي جمهوري اسلامي و با برنامه هاي شاد و مفرح شامل گروه سرود نسيم قدر، حافظين قرآن، پرده خواني، گروه سيرنگ(تئاتر موزيكال مدافعين حرم)، اجراي برنامه هاي كمدي، نورافشاني، اهداء جوائزو..... برگزار مي گردد. 
اين اردو گويا با مجوزي كه گرفته ايد برگزار مي گردد اين مجوز چيست؟
بنياد علوي از سال 85 جهت برگزاري اردو  اقدام به امضاء تفاهم نامه با متولين امر آموزش و پرورش دانش آموزان نموده و در دو سال اول با سازمان دانش آموزي كشور و سپس با معاونت محترم پرورشي وزارت آموزش پرورش اين مهم صورت پذيرفته است و براساس مدت زمان اين تفاهم نامه تمديد گرديده كه در سالجاري تفاهم نامه در تاريخ 09/03/97 بمدت دو سال تمديد گرديده است. 
با اقدامات و پيگيري دو ساله در تاريخ 01/03/97  موفق به اخذ پروانه فعاليت باشگاه در كليه رشته هاي موجود در مجموعه از وزارت ورزش و جوانان گرديده ايم و مترصد دريافت پروانه و مجوز از سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي مي باشيم.
درطول سال از اين اردوگاه به جز برپايي اردوهاي علوي چه استفاده هاي ديگري مي شود و اينكه آيا ساير سازمانها و ارگان ها نيز مي توانند از آن استفاده نمايند؟
 مجموعه  فرهنگي ورزشي امام خميني(ره) با وسعت  بيش از 270 هكتار و فعاليت  در  زمينه هاي فرهنگي، تفريحي، ورزشي ، آموزشي،  اقامتي و خدمات پذيرائي  با  افتخار پذيرائي سالانه بالغ بر 10 هزار  نفر از دانش آموزان مناطق غير برخوردار سراسر كشور در  قالب اردوهاي هفتگي بمدت 50 هزار  نفر روز  ، در جهت استمرار اين  فعاليت و با توجهات رياست محترم بنياد و مدير عامل و اعضاء محترم هيات مديره بنياد علوي در طي سالهاي اخير با اقدامات موثر و قابل توجهي در خصوص بازسازي جاده هاي مجموعه، نصب گارد ريل، علائم راهنمايي و رانندگي، روشنايي در طول مسير، تجهيز و راه اندازي ايستگاه تصفيه آب با جديدترين روش ها، بهسازي فضاهاي ورزشي و اقامتي  امكان بهره برداري عموم مردم و سازمانها، نهادها، موسسات فرهنگي،  آموزشي در قالب گروههاي اردوئي و گردشگري در طول سال  را مهيا نموده و با امكانات اقامتگاهي، پذيرائي، تفريحي ، فرهنگي و ورزشي ( سواركاري، استخر سرپوشيده، زمين پينت بال، سالن تيراندازي با تپانچه، سالن ورزش چند منظوره، كارگاه راپل) ، و همچنين با حفظ، نگهداشت و توسعه فضاي سبز مناسب و چشم انداز زيبا با هدف حفظ محيط زيست شامل ارتفاعات جنگلكاري شده درختان  مثمر و لنداسكيپ  و اقدامات بهداشت محيطي شامل سم پاشي و ضدعفوني هفتگي و جمع آوري و دفع مواد زايد بصورت مكانيزه و روزانه ، پوشش كامل بيمه مسئوليت مدني در طول سال و ايام برگزاري اردو و تدابير لازم با استقرار تيم متخصص سازمان آتش نشاني و امكانات اطفاء حريق موتوري بصورت تمام وقت( در ايام برگزاري اردوي تابستاني ) آماده پذيرائي از ميهمانان مي باشد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: