کد خبر: ۶۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۷
نامه نگاری برخی بانکها با شعب آغاز شده است
در حالی خبرها حکایت از نامه نگاری برخی بانکها با شعب خود مبنی بر زمینه سازی برای توقف اختصاص ارز مسافرتی به متقاضیان از ٣٠تیرماه دارد که هنوز بانک مرکزی واکنشی در این زمینه نداشته است.
احتمال توقف پرداخت ارز مسافرتی از 30 تیرماه
در حالی خبرها حکایت از نامه نگاری برخی بانکها با شعب خود مبنی بر زمینه سازی برای توقف اختصاص ارز مسافرتی به متقاضیان از ٣٠تیرماه دارد که هنوز بانک مرکزی واکنشی در این زمینه نداشته است.
به گزارش مهر، اگرچه اخبار ضد و نقیضی در رابطه با توقف و ارایه ارز مسافرتی از اول مردادماه منتشر شده، اما هنوز بانک مرکزی واکنشی به این موضوع نداشته است. این در حالی است که بر اساس نامه نگاری برخی بانکها با شعب خود، اختصاص ارز مسافرتی از ٣٠تیرماه متوقف خواهد شد.
بعد از یکسان سازی نرخ ارز، دولت اعلام کرد که به هر متقاضی سفر به کشورهای دور از جمله اروپا، یکبار در سال ١٠٠٠ یورو و به کشورهای نزدیک ٥٠٠ یورو در سال اختصاص می دهد.  
ما به تفاوت جذاب  قیمت ارز دولتی و آزاد در ماه های اخیر سبب شده است تا دلال‌ها به کمین «ارز مسافرتی» بنشینند. آنها با تعریف سفرهای ارزان به مقصد هند، مالزی، چین، تایلند و ... حواله ارز مسافران را می‌گیرند تا از مابه‌التفاوت قیمت ارز دولتی با آزاد به رانتی قابل توجه برسند.
این روزها چهارراه استانبول به دفعات میزبان مسافرانی است که نه تنها برای خرید ارز مورد نیاز بلکه فروش ارز دولتی که دریافت کرده‌اند به بازار می‌آیند. برخی مسافران از سفر برگشته یوروهایی که با نرخ حدود ۵۰۰۰ تومان از بانک مرکزی گرفته‌اند را به بازار می‌آورند تا با اختلاف قیمت حداقل ۴۰۰۰ تومانی آن را بفروشند.
در حال حاضر در بانک مرکزی هر دلار با نرخ حدود 4300 و یورو تا ۵۰۰۰ تومان به مسافران ارائه می‌شود و این رقم برای دلار تا ۴۰۰۰ تومان(۸۰۰۰ تومان در بازار آزاد) و یورو با نرخ ۹۶۰۰ تومان تا ۴۶۰۰ تومان در بازار اختلاف دارد که باعث روال تازه‌ای در بازار ارز شده است.
 گردشی در میدان فردوسی تا چهارراه استانبول و گفت‌وگو با دلالان و برخی صرافان از این حکایت دارد که این روزها مسافران بسیار در این مسیر رفت و آمد می‌کنند، چرا که از سویی برخی علاوه بر ارز دریافتی از بانک مرکزی برای تامین ارز مازاد می‌آیند و برخی دیگر با توجه به اختلاف قیمتی که بین دو نرخ یورو وجود دارد، ۱۰۰۰ یورویی که از بانک مرکزی دریافت می‌کنند، نزد خود نگه داشته و تا حد امکان در سفر خرج نمی‌کنند و بعد از برگشت در بازار با نرخ بالا می‌فروشند، از این رو کسی که ۱۰۰۰ یورو با حدود پنج میلیون تومان دریافت کرده، در بازار آزاد آن را با قیمتی حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد که چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان  سود دارد. دلالان می‌گویند مسافرانی که یورو را خرج نمی‌کنند، عمدتا قبل از سفر به بازار آمده و ارز کشور مبدا را از بازار تهیه و آن را در سفر مورد استفاده قرار می‌دهند که هزینه آن نیز می‌تواند بسیار پایین‌تر از مبلغی باشد که برای خرید دلار و یورو آزاد هزینه می‌کنند.
در حالی ارز مسافرتی خود مورد سوء استفاده عده‌ای قرار گرفته و از آن برای سودجویی استفاده می‌کنند که شاید نتوان مقصر این موضوع را مسافران دانست. به هر حال شرایط به گونه‌ای است که این فضا را در اختیار آنها قرار داده است چرا که با توجه به فعالیت بازار ارزی که بانک مرکزی آن را به رسمیت نمی‌شناسد و قیمت‌ها در آن دائم در حال رشد است، اختلاف ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومانی بین قیمت رسمی و غیررسمی هر مسافری را می‌تواند ترغیب به فروش ارز خود در بازار کند. این اختلاف قیمت نه تنها در بین مسافران باعث تحرکاتی شده بلکه در بخش‌های دیگر از جمله بین واردکنندگان نیز این گونه بوده و رانت قابل توجهی ایجاد کرده است.



برچسب ها: ارز ، ارز مسافرتی ، دلار ، یورو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار