کد خبر: ۶۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: دلالان PET را ۶۸۰۰ تومان می خرند و تا ۱۶ هزار تومان در بازار داخلی و خارجی می فروشند و بعضا مصرف کننده واقعی که نیاز به تأمین آن به عنوان ماده اولیه صنایع پایین دستی دارد، دچار کمبود می شود.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد مهدوی دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: جنگ تمام عیاری را دشمن علیه ملت ایران شروع کرده که باید با تدبیر و اندیشه با شرایط کنونی برخورد کنیم.
وی افزود: اگر با فکر و اندیشه و تدبیر وارد جنگ اقتصادی شویم، می توانیم از این گردنه هم عبور کنیم و وضعیت اقتصادی کشور را به جایگاهی که شایسته ملت یاران است برسانیم.
مهدوی با بیان اینکه "اوضاع در صنعت پتروشیمی مثل گذشته نیست"، گفت: ما سالانه 6 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی به چین داریم که خبرها حاکی از این است که دیروز چین اعلام کرده به خرید نفت از ایران ادامه می دهد اما به عربستان قول داده که در پتروشیمی، این کشور را جایگزین ایران کند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم بازار جایگزینی برای چین انتخاب کنیم با توجه به حجم مبادلات تجاری با این کشور در صنعت پتروشیمی، این موضوع به این راحتی امکان پذیر نخواهد بود.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: بورس محل دلالی شده و دولت باید در این زمینه فکری کند.
وی افزود: ما یک کیلو هم PET صادر نمی کنیم چون الان در داخل کشور مصرف کننده نهایی نیاز به آن دارد، اما دلالان PET را 6800 تومان می خرند و تا 16 هزار تومان در بازار داخلی و خارجی می فروشند و بعضا مصرف کننده واقعی که نیاز به تأمین آن به عنوان ماده اولیه صنایع پایین دستی دارد، دچار کمبود می شود.
مهدوی اذعان داشت: در 4 ماهه نخست سال گذشته در مجموع یک میلیون و 648 هزار تن تقاضا برای PET وجود داشته اما در 4 ماهه نخست امسال، این میزان به 4 میلیون و 573 هزار تن رسیده، باید پرسید چه اتفاقی افتاده که این میزان افزایش تقاضا در این بخش داریم؟
وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم شرکت هایی که امسال اقدام به خرید کرده اند و سال گذشته خرید نمی کردند را از بورس خارج کرده و یک به یک آنها را رصد کنند.
این فعال صنعت پتروشیمی در خصوص سامانه نیما گفت: ما اعلام کرده بودیم که ساختار نیما ممکن است ایجاد فساد کند، چرا که وقتی صرافانی که ارز 4200 تومانی را از پتروشیمی ها می گیرند می توانند انتخاب کنند تا ارز را به کدام واردکننده بدهند، این می تواند ایجاد فساد کند.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تزریق ارز پتروشیمی ها به بازار کشور را می توان به سه بخش تقسیم کرد، یکی از اول تا بیستم فروردین که دوره قبل از سیاست گذاری ارزی بود که در این دوره در مجموع ما پتروشیمی ها 260 میلیون دلار ارز به بازار دادیم؛ دومی دوره 21 فروردین تا 15 اردیبهشت است که دوره سیاست گذاری ارزی بود و ما در این مدت 250 میلیون دلار ارز 4200 تومانی به بازار دادیم و در دوره سوم از 15 اردیبهشت تا 31 خرداد که ساختار نیما وجود داشت، ما یک میلیارد و 250 میلیون دلار ارز در این سامانه ارائه کردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: