کد خبر: ۶۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
البرز حدوداً 300 روستا دارد؛ قانون امور آب روستاها را به آب و فاضلاب روستایی سپرده است اما در استان البرز با پدیده‌ عجیبی مواجه هستیم، طوری که امور آب 130 روستا اصلاً در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان البرز نیست و برخی با این کار غیرقانونی انشعابات غیرمجاز را به قیمت‌های گزاف حتی تا 30 میلیون تومان واگذار می‌کنند.
فروش انشعابات 30 میلیونی برای ویلاسازی در البرز!

عبدالحسین حسن‌زاده، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان البرز در این خصوص به خبرنگار ایسنا منطقه البرز می‌گوید: بخش عمده‌ای از مشکلات آب استان البرز به چاه‌ها و انشعابات غیرمجاز مربوط می‌شود؛ این دو معضل در حال نابود کردن استان است.

حسن‌زاده ادامه می‌دهد: موضوع چاه‌های غیرمجاز در حوزه شرکت آب منطقه‌ای قرار دارد اما در حوزه انشعابات غیرمجاز روستایی ما با مشکل آبرسانی‌های خصوصی مواجهیم که امور آب روستاها را به شرکت آب و فاضلاب روستایی تحویل نمی‌دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: از حدود 300 روستای استان، امور آب 130 روستا در اختیار آبفای روستایی قرار ندارد و به شیوه‌های مختلفی این امور اداره می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای روستایی البرز تصریح می‌کند: این اقدامات خارج از قانون مشکلاتی را به وجود آورده که انشعابات غیرمجاز نیز بخشی از آن است؛ به عنوان مثال انشعابی که در روستا توسط آبفا به قیمت 650 هزار تومان و نهایتاً سه میلیون تومان واگذار می‌شود گاهاً توسط این آبرسانی‌ها به 20 تا 30 میلیون تومان فروخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: طبق برآوردهای کلی در این 130 روستایی که آبرسانی آن از چهارچوب قانونی و حوزه اختیار آبفای روستایی خارج است  در حال حاضر حدود 3000 انشعاب غیرمجاز وجود دارد.

این مسئول می‌افزاید: از یک طرف ما نسبت به این انشعابات اقدام قانونی انجام می‌دهیم از یک طرف دوباره شاهد انشعابات جدید هستیم؛ تا کی می‌توان از این موضوع شکایت کرد؟

حسن‌زاده اظهار می‌کند: برای حل این مشکل از مسئولان سیاسی-اجتماعی استان و دستگاه قضایی درخواست داریم برای ساماندهی به این وضعیت ورود کنند و امور آب این 130 روستا را در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی البرز قرار دهند. بخش زیادی از این مشکل در شهرستان ساوجبلاغ وجود دارد.

با توجه به این وضعیت می‌توان ویلاسازی و دست‌اندازی‌هایی که به عرصه‌های طبیعی و سبز این منطقه می‌شود را به همین موضوع مرتبط دانست؛ بنابراین قدم اول در رفع معضل ویلاسازی در استان البرز خلع ید از آبرسانی‌های خصوصی در 130 روستای استان است که خودسرانه و سودجویانه اقدام به واگذاری انشعاب می‌کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار