کد خبر: ۶۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
رئیس اداره پژوهش و فناوری حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: خشک شدن تالاب گاوخونی، خطر سونامی نمک را در پی دارد که سبب از بین رفتن اراضی کشاورزی و نابودی دشت‌های حاصل‌خیز می‌شود.



کیوان نعمتی امروز در اصفهان با بیان این‌که طرح تحقیقاتی بررسی اثرات زیست محیطی خشک شدن تالاب بین ‌المللی گاوخونی به پایان رسید، اظهار کرد: پس از ۴۰ ماه کار تحقیقاتی و عملیاتی بر روی طرح تحقیقاتی بررسی اثرات زیست محیطی خشک شدن تالاب بین‌ المللی گاوخونی که بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان منعقد شده بود، این طرح به پایان رسید.

 
وی با اشاره به مطالعات مذکور، افزود: خاک تالاب به علت دارا بودن کمی رطوبت هنوز چندان فعال نشده و چشمه‌‌های تولید ریزگرد، شکل نگرفته است ولی پتانسیل آن وجود دارد که اگر حق‌آبه زیست محیطی تالاب تامین نشود در آینده‌‌ای نزدیک، این تالاب به منبع اصلی تولید ریزگردهای آلوده به مواد سمی تبدیل می‌شود و به ویژه در فصولی که باد غالب از شرق به غرب می‌‌وزد گسترش این ریزگردهای سمی، مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورد.

 

رئیس اداره پژوهش و فناوری حفاظت محیط زیست استان اصفهان با توجه به این‌که این طرح به منظور بررسی آثار و پیامدهای زیست محیطی حاصل از خشک شدن تالاب گاوخونی تعریف شده بود، اعلام کرد: با پیشرفت خشکسالی در تالاب غلظت برخی از فلزات سنگین نمایان شده است که می‌تواند منشا اثرات سویی در آینده‌ نزدیک باشد، هر چند از نظر ترکیبات آلی کلره هنوز تالاب در وضعیت نامناسبی نیست.

 
وی با توجه به بررسی‌های انجام شده، عنوان کرد: در بررسی نمونه‌‌های گردوغبار منطقه مطالعاتی مذکور، میزان متوسط سرب، روی و کادمیوم و در نمونه‌‌های خاک حوضچه آبریز، میزان سرب و کادمیوم و همچنین در نمونه‌‌های رسوبات تالاب، میزان کادمیوم بیش از میزان پوسته در طبیعت منطقه است.

  
نعمتی متذکر شد: خشک شدن تالاب، خطر سونامی نمک را نیز در پی دارد که این امر می‌‌تواند سبب از بین رفتن اراضی کشاورزی مستعد منطقه و نابودی هزاران هکتار دشت حاصل‌خیز شود.

 
وی در ادامه مطرح کرد: حدود ۵۰ درصد این منطقه در سال ۸۰ فاقد پوشش گیاهی بوده و این مقدار در سال ۹۲ به ۷۳ درصد رسیده است، به عبارتی پوشش گیاهی منطقه از ۱۸۲ هزار و ۳۴۹ هکتار در سال ۸۰ به ۶۸ هزار و ۷۶۳ هکتار در سال ۹۲ کاهش یافته است.
 
رئیس اداره پژوهش و فناوری حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پایان با توجه به پیشنهادات ارائه شده در این طرح توصیه کرد: کارگروه احیای تالاب گاوخونی همانند احیای دریاچه ارومیه در سطح استانی تشکیل شود و حق‌آبه زیست محیطی تالاب گاوخونی در حدود ۱۷۰ میلیون متر مکعب در سال، جهت جلوگیری از فعال شدن تالاب و تولید گرد و غبار تخصیص داده و از برداشت‌‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه تا تالاب جلوگیری شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار