کد خبر: ۶۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
بانک مسکن به منظور تشویق سازندگان به تسویه مطالبات سررسیدگذشته مربوط به تسهیلات ساخت، تحت شرایطی معین جرایم دیرکرد بازپرداخت این تسهیلات را می‌بخشد.
فرصت تازه برای تسویه بدهی تسهیلات مسکن

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، بر اساس تبصره الحاقی به بند 16 قانون بودجه سال 97، به منظور تشویق تولید کنندگان و تسویه مطالبات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال 96 سررسید شده باشد، از تاریخ سررسید تا شهریور 97 تسویه کنند، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مکلف هستند اصل و سود تسهیلات را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند.
بر همین اساس با موافقت هیات مدیره بانک مسکن این تبصره برای سازندگان مسکن نیز پیاده می‌شود. به این ترتیب بخشودگی خالص جرائم صرفا برای تسهیلات پرداختی به واحدهای مسکونی تولید شده و سازندگان واحدهایی که طی قراردادهای مشارکت ساخته شده، در صورت تسویه نقدی کلیه مطالبات (شامل اصل و سود تسهیلات طبق قرارداد اولیه) تا پایان مردادماه که طرح بخشودگی جرایم بانک مسکن موسوم به «چاوش» در حال اجرا است، اعمال می‌شود.
سازندگانی که با استفاده از تسهیلات بانک مسکن نسبت به ساخت پروژه‌های مسکونی اقدام کرده‌اند، حدود یک ماه فرصت دارند تا از مزایای بخشنامه بخشودگی کل جرائم با شرایطی که ذکر شد، برخوردار شوند و بدون پرداخت جریمه، اصل و سود تسهیلات خود را یکجا پرداخت کنند.
به گزارش هیبنا، بانک مسکن با اجرای طرح ابتکاری چاوش از اواخر خرداد ماه امسال، شرایط ویژه‌ای برای بازپرداخت بدهی معوق تسهیلات روستایی و اقشار خاص اعم از مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، ایثارگران، زلزله‌زدگان و خریداران واحدهای مسکن مهر فراهم کرد که به موجب آن، امکان بخشودگی جرایم اقساط معوق فراهم شد. در این طرح تسهیلات گیرندگانی که به دلیل معوق شدن اقساط مشمول جریمه شده بودند، می‌توانند با شرایطی از بخشودگی جرایم برخوردار شوند. اجرای این طرح که به تسریع در روند کاهش مطالبات غیرجاری بانک مسکن کمک می‌کند، تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.
بر اساس این طرح، تسهیلات‌گیرندگان در صورت واریز نقدی تمام مطالبات غیرجاری، از بخشودگی 4 درصد از جرایم (اخذ صرفا 2 درصد از جرایم) و در صورت واریز نقدی بخشی از مطالبات غیرجاری با توجه به میزان واریزی، از بخشودگی 3 درصد جرایم برخوردار خواهند شد. همچنین در صورت واریز نقدی تمام مطالبات غیرجاری در قراردادهای با جرایم تصاعدی تا سقف 12 درصد بخشودگی جرایم (اخذ صرفاٌ 2 درصد جرایم) و در صورت واریز نقدی بخشی از مطالبات غیرجاری این قبیل قراردادها با توجه به میزان واریزی ، تا سقف 9 درصد بخشودگی جرایم (اخذ صرفاٌ 5 درصد جرایم) برخوردار خواهند شد. بانک مسکن همچنین در خصوص مطالبات خود در شعب شهرهای زلزله زده استان کرمانشاه، تصمیم گرفته در تمام عقود در صورت واریز مطالبات غیرجاری به نسبت پرداختی‌ها و بر اساس نوع قرارداد، بخشودگی 6 تا 14 درصدی را با توجه به میزان جریمه هر فرد تسهیلات‌گیرنده، در مدت اجرای طرح چاوش اعمال کند.
اگرچه طرح چاوش ویژه گروهی از تسهیلات‌گیرندگان بانک مسکن طراحی شده بود، اما در پی بخشنامه جدید بانک مسکن به منظور عملیاتی کردن یک تبصره از بودجه سال 97 که در زمینه بخشودگی جرایم تسهیلات بانکی تولیدکنندگان در سقف زمانی مشخص برای شبکه بانکی تعیین تکلیف کرده است، سازندگان مسکن که در زمره تولیدکنندگان به شمار می‌آیند نیز از پرداخت کل جرایم در صورت تسویه اصل و سود تسهیلات معاف شده‌اند و این بخشنامه نیز همزمان با ایام باقی مانده از اجرای طرح چاوش، قابلیت اجرا پیدا کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: