کد خبر: ۶۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

مهرداد بائوج لاهوتی
نماینده مجلس

برای نجات موسسات مالی واعتباری از ورشکستگی باید آنها را در یک بانک ادغام کرد.
پراکنده بودن و کار کردن با ظرفیت های کوچک عاملی بود که در نهایت موسسات مالی را به سمت  ورشکستگی کشاند؛ اما با ادغام در بانک توان آنها افزایش می یابد.با ادغام کردن موسسات در یک بانک، آسیب کمتری به موسسه ها وارد می شود بنابراین اعتقاد دارم چنین تصمیمی نه تنها غلط نیست؛ بلکه باعث افزایش توان موسسات مالی می شود.
با توجه به اینکه کاهش نرخ سود بانکی باعث ورشکستگی موسسات و بانک ها است، اگر بانک مرکزی بر فعالیت موسسات مالی نظارت می کرد از حضور و فعالیت این موسسه ها به دلیل جمع آوری نقدینگی جامعه استقبال هم می شد چون آنها می توانستند با جمع آوری نقدینگی سرمایه های مناسبی برای تولید ایجاد کنند.

بانک مرکزی نتوانست نقش نظارتی و ساماندهی خود را به درستی ایفا کند، بانک مرکزی نه ساماندهی کرد نه نظارت، موسسات هم بر اساس نرخ تورم سود بانکی در نظر گرفتند که نتوانستند ازعهده تعهد خود برآیند و در نهایت به سمت ورشکستگی رفتند.
بانک مرکزی مدیریت موسسات و بانک ها را رها کرده است. با رها کردن نظارت و ساماندهی موسسات مالی، این موسسه ها نیز از اهداف تعریف شده خارج شدند و در نهایت نقدینگی از بانک ها و موسسات مالی واعتباری خارجی شد.
افزایش نرخ سود بانکی راه حل کوتاه مدت برای جمع آوری نقدینگی و نجات موسسه ها از ورشکستگی است؛ اما باید دنبال راه حل بلند مدت، ایجاد آرامش و اعتماد در جامعه بود، با این وجود راه حل هایی مانند انتشار اوراق مشارکت و افزایش سود سپرده می تواند در کوتاه مدت نجات بخش باشد.. رئیس بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نیست بنابراین مهم نیست چه کسی سکان بانک مرکزی را به دست می گیرد او باید تصمیمات را اجرایی کند با این حساب مهمترین مشکل بانک مرکزی این است که تصمیم گیر نیست..
منبع: خانه ملت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار