کد خبر: ۶۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش سرمایه بانک مسکن، گفت: ورود جدی تر بانک مسکن برای تعادل بخشی به بازار مسکن و پیاده سازی اهداف این بانک نیازمند افزایش سرمایه است.


علیم یارمحمدی در گفتگو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا با اشاره به اقدامات کمیسیون عمران مجلس برای پایش وضعیت بازار مسکن و دعوت از مسئولان، اظهار داشت: در حال حاضر عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن آشفتگی ایجاد کرده از این رو لازم است دولت با تقویت عرضه و افزایش توان مالی متقاضیان این دو را به یکدیگر نزدیک کند.
وی با اشاره به اینکه برای تعادل بخشی در بازار مسکن نه فقط بانک مسکن بلکه شبکه بانکی کشور نیز باید به شکل گسترده­ تر وارد میدان تنظیم بازار شوند، گفت: در حال حاضر با توجه به نیاز کشور به ساخت مسکن برای اقشار متوسط طبیعتا بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی و توسعه ای در این زمینه باید جدی تر وارد شود که این ورود جدی تر نیازمند افزایش سرمایه نقدی این بانک است تا بتواند اهداف پیش بینی شده را پیاده سازی کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش سرمایه بانک مسکن یکی از الزامات و راهکارهای حمایت از این بخش است، تاکید کرد: در این زمینه مجلس و دولت باید کمک کنند و با جدیت وارد شوند. ضمن اینکه شبکه بانکی کشور نیز باید در زمینه حل مشکلات حاکم بر بازار مسکن ورود کند.
این عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پس از تحولات بازار مسکن طی چندین جلسه از وزیر راه و شهرسازی برای حضور در کمیسیون عمران دعوت به عمل آمد و وضعیت بازار مسکن بررسی شد.
وی ادامه داد: در نشست های متعدد کمیسیون عمران در راستای مطالبات مردمی برای تامین مسکن آحاد مردم که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است، تامین مسکن برای اقشار میان درآمد و حتی لایه های پایین تر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
یارمحمدی با تاکید بر اقدام خوب و جهت گیری درست دولت برای سرمایه گذاری در بافت های ناکارآمد شهری، افزود: از 2700 محله هدف در برنامه ششم توسعه بیش از 1200 محله توسط دولت برای نوسازی بافت های فرسوده شناسایی شده است که در این زمینه مشوق های تسهیلاتی دولت انگیزه تسهیل گران و انبوه سازان را برای سرمایه گذاری در این مناطق افزایش داد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: در کنار این موضوع، کاهش نرخ سود تسهیلات خرید و ساخت مسکن در بافت های فرسوده از سوی بانک مسکن انگیزه متقاضیان و سرمایه گذاران را افزایش داد که یک گام مثبت تلقی می شود.
وی، با بیان اینکه متقاضیان اخذ تسهیلات از صندوق پس انداز یکم با کاهش 1.5 درصدی نرخ سود تسهیلات تمایل بیشتری برای خانه دار شدن با این روش خواهند داشت، گفت: باید بدانیم که این موضوع به تنهایی نمی تواند مسکن را از رکود خارج کرده و به بهبود شرایط منجر شود.
یارمحمدی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات بیشترین تاثیر را در افزایش قدرت خرید خانه اولی ها ایجاد می کند، افزود: دولت برای تاثیرگذاری بیشتر تسهیلات دهی بر بازار مسکن باید مولفه های دیگری همچون افزایش زمان بازپرداخت اقساط را در پیش بگیرد. برای این موضوع، باید اعتبار لازم جهت حفظ تعادل منابع و مصارف صندوق پس انداز مسکن یکم در بانک مسکن، از طریقی و با حمایت دولت، تامین شود تا تسهیلات، برای خانه اولی­ ها، در استطاعت شود.
وی با بیان اینکه افزایش رقم تسهیلات مسکن از دیگر عوامل بهبود وضعیت بازار است، تصریح کرد: بهبود وضعیت بازار مسکن با افزایش توان مالی متقاضیان می تواند بازار معاملات مسکن را رونق بدهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: