کد خبر: ۶۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر
نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي

امروز جو رواني بسيار نامطلوبي در جامعه وجود دارد، افراد به هم مي‌رسند و مي‌پرسند «اوضاع چه طور مي‌شود؟». اوضاع و احوال اقتصادي، عرصه زندگي و تأمين معيشت را براي مردم سخت کرده است اما آنچه بيشتر خاطر مردم را مکدر مي‌کند اخبار مربوط به فساد اداري و مالي است. وجود چنين حالت انتظاري در جامعه اتفاق خوبي محسوب نمي‌شود، اگر اوضاع و احوال داخلي را درست نکنيم، در مقابل دشمن مي‌خواهيم چه کار کنيم؟ همواره صحبت مي‌شود که بايد جلوي فساد، مفسد، اختلاس و پرونده‌هاي تخلف اقتصادي گرفته شود. دستگاه‌هاي مربوطه هم خبرهايي مي‌دهند اما چند ماه مي‌گذرد و مردم از عاقبت برخورد با متخلف و مفسد اطلاعي کسب نمي‌کنند. بعد از مدتي هم گرد فراموشي روي موضوع را مي‌گيرد و دائم اين اتفاق به اشکال مختلف تکرار مي‌شود.
مردم براي هرگونه فداکاري و دفاع از کشور و نظام آمادگي دارند اما دستگاه حاکمه شامل سه قوه و ديگر ارکان بايد به انتظار آنها پاسخ دهند، جلوي مفسدان و سوءاستفاده‌ها را بگيرند و نتيجه را به اطلاع مردم برسانند. اگر اين اتفاق نيفتد، جو رواني در جامعه تشديد مي‌شود. براي آرامش بخشي به مردم بايد انقلابي عمل کرد. «روحيه انقلابي» حلقه مفقوده در مبارزه با فساد است. انقلابي گري به معناي آشوب و شلوغ کردن نيست بلکه به معناي محکم، استوار، صريح، قاطع و بدون رودربايسي عمل کردن است. جاي اين روحيه در برخورد با مفسدان در دستگاه‌هاي متولي خالي است. متأسفانه روح انقلابي گري در دستگاه‌هاي ما ضعيف شده است.
امير المومنين(ع) وقتي به خلافت رسيد اعلام کرد «اگر بيت المال در خانه هر کسي رفته و قواله هر زني شده باشد، آن را برمي‌گردانم». امروز به مشي اميرالمومنين نياز داريم، اگر نکنيم. حق مردم را ضايع و جو رواني را در جامعه خراب تر کرديم. مردم با سختي‌ها و گراني‌ها مي‌سازند اما وقتي ببيند عده‌اي حق ملت را پايمال مي‌کنند اين مسئله به اعتمادشان آسيب مي‌زند. البته دولت گام‌هايي براي شفاف سازي در بخش سکه و ارز برداشته است اما شفاف سازي بايد به حوزه‌هاي ديگر همچون حقوق نجومي، فاصله‌هاي حقوقي و برخورد با اختلاس گران نيز تسري پيدا کند تا آرامش رواني به جامعه بر مي‌گردد. عامه مردم هستند که موقع نياز مي‌ايستند، جهاد مي‌کنند و مي‌جنگند. بايد خواص زياده خواه را قرباني کرد تا عامه مردم آرامش پيدا کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار