کد خبر: ۶۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
برج لاجوردی به دلار 11 هزار تومانی واکنش نشان داد
نرخ دلار امروز از مرز ۱۱ هزار تومان گذشت تا این ارز بار دیگری با افزایش قیمت خود تاریخ‌سازی کند. وضعیت قیمتی دلار امروز جزو مهمترین اخبار اقتصادی بود تا بانک مرکزی با صدور اطلاعیه به این رکوردشکنی واکنش نشان دهد.
اطلاعیه بانک مرکزی درباره تحولات بازار ارز
نرخ دلار امروز از مرز ۱۱ هزار تومان گذشت تا این ارز بار دیگری با افزایش قیمت خود تاریخ‌سازی کند. وضعیت قیمتی دلار امروز جزو مهمترین اخبار اقتصادی بود.
بازار ارز که این روزها مهم‌ترین خبرهای کشور را به خود اختصاص می‌دهد بازهم آرام نماند و به خبرسازی‌های خود ادامه داد. ادامه روند صعودی نرخ ارز این بار دلار آمریکا را به بالای ۱۰ هزار تومان رساند تا رکورد جدیدی برای این ارز به ثبت برسد. ماجرای پرحاشیه ارز حدود یک سال پیش شروع شده و تاکنون نیز بازار آرامشی به خود ندیده است. دلار از حدود ۳۸۰۰ تومان در شهریور ۱۳۹۶ تا بیش از ۱۰ هزار تومان تا به امروز افزایش قیمت داشته و پیش بینی هم برای زمان پیش رو وجود ندارد. این در حالی است که در سال جاری با وجود اینکه دولت در سیاست ارزی خود تغییراتی ایجاد کرد اما به هر حال پاسخگوی شرایط موجود نبود و به گونه‌ای سیاستگذاری کرد که کارشناسان از همان ابتدای امر آن را شکست خورده و بی‌نتیجه دانسته بودند. زمانی که دلار تا مرز ۶۰۰۰ تومان پیش رفت، به یکباره و طی یک سیاست دستوری آن را تک نرخی و با قیمت ۴۲۰۰ تومان برای واردات و صادرات اعلام کرده و در سویی دیگر بازار ارز را به رسمیت نشناخت.
در حالی آینده بازار ارز تکلیف مشخصی ندارد که بارها کارشناسان از دولت خواسته‌اند در سیاست موجود تجدیدنظر کنند به هر حال این اتفاق چندان نیفتاد تا اینکه اخیرا با تغییراتی که در ریاست بانک مرکزی اتفاق افتاد، ظاهرا رئیس کل جدید بانک مرکزی برنامه‌هایی برای تغییر رویه موجود دارد. آن طور که همتی می‌گوید برنامه‌های او در راستای حفظ ذخایر ارزی و از بین بردن رانت بزرگی است که این روزها در بازار ارز در نتیجه اجرای سیاست ارزی دولت در چند ماه گذشته ایجاد شده است.
در همین حال و به دنبال نوسان شدید بازار ارز و سکه و عبور قیمت دلار از مرز ۱۰ هزار تومان، بانک مرکزی به این موضوع واکنش نشان داد.
در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: «بدین‌وسیله به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند، بانک مرکزی ج.ا.ایران حسب وظیفه ذاتی و قانونی خود، تحولات اخیر در بازار ارز و طلا را که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم است، به دقت زیر نظر داشته و ضمن اعتقاد به این که این تحولات غیرعادی، تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد، برنامه‌های مقتضی و رویکردهای جدیدی را که در برنامه اعلامی رئیس کل جدید نیز آمده بود، در دست تهیه دارد که ظرف روزهای آینده عملیاتی نموده و اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص به عمل خواهد آورد.»


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار