کد خبر: ۶۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
درخواست رئیس مجلس برای ساماندهی بازار ارز
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ظرف روزهای آینده باید سیاست‌های جدید ارزی اعلام شود تا آن جا که اطلاع دارم کارها نهایی شده بنابراین باید ساختار اداره کشور براساس علم اقتصاد جلو برود نه اینکه سیاست‌های دستوری به کار گرفته شود.
جنگ اقتصادی با چریک های کت و شلواری
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ظرف روزهای آینده باید سیاست‌های جدید ارزی اعلام شود تا آن جا که اطلاع دارم کارها نهایی شده بنابراین باید ساختار اداره کشور براساس علم اقتصاد جلو برود نه اینکه سیاست‌های دستوری به کار گرفته شود.
علی لاریجانی در نشست فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی، که با هدف بررسی پیامدها و راهکارهای مبارزه با فساد برگزار شد، اظهار داشت: باید مبارزه با فساد، همه جانبه باشد و به تمام بخش ها توجه شود.
وی گفت: از گزارش کامل و مناسب مرکز پژوهش های مجلس در خصوص راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی تشکر می کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مبارزه با فساد باید از رویکرد علمی استفاده شود. باید در این راستا اولویت بندی لحاظ شود، نباید بحث های مبارزه با فساد اقتصادی تبدیل به دستاویزهای سیاسی و تبلیغاتی شود بنابراین باید توجه کرد که جار زدن در این مسائل خاصیتی ندارد.
لاریجانی، گفت: نمایندگان باید به صحبت هایشان توجه داشته باشند و از اینکه مطالب سست به رسانه ها بگویند، پرهیز کنند تا مجبور به عذرخواهی نشوند، بنابراین مطالب باید متقن باشد چرا که وقتی درباره مبارزه با فساد اقتصادی حرف می زنیم باید به فلسفه موضوع توجه شود و در این راستا کارآمدی حکومت و جلوگیری از ظلم مدنظر باشد.
وی ادامه داد: فساد باعث فشار بیشتر به طبقه های پایین جامعه از لحاظ درآمدی مانند کارگران می شود، اما باید دقت کرد گاهی نوع برخورد با فساد کارآمدی حکومت را کاهش می دهد چرا که امکان دارد برخورد غیرعلمی و تبلیغاتی در حل مسئله موثر نباشد.
رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر لزوم مبارزه همه جانبه با فساد، گفت: باید توجه کرد، فساد می تواند در بخش های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی باشد و نمی توان فساد اقتصادی را حل کرد در حالی که به سایر شئون توجه نشده است؛ بنابراین باید به تقویت زیرساخت های فرهنگی توجه شود تا بازده کار ارتقاء یابد.
لاریجانی، ادامه داد: ریشه یابی فساد بسیار مهم است، فساد سیاسی نیز کمتر از فساد اقتصادی نیست، اگر مسئولی اقدام به دروغگویی و تهمت زدن می کند نباید در حکومت حضور یابد، بنابراین باید با دروغگویی به صورت جدی برخورد شود چرا که موضوع ساده ای نیست، البته ممکن است یک شخص تلقی اشتباه کند؛ اما اینکه شخصی با صراحت دروغ بگوید فساد کوچکی را انجام نداده، بنابراین باید با فساد مبارزه همه جانبه شود چرا که غیر از این جواب نمی دهد.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: نمایندگان مجلس مقدار زیادی از وظایف خود را انجام دادند و چند قانون علیه مبارزه با فساد تصویب شده که باید اجرای قوانین پیگیری شود. قوانین مرتبط با شفاف سازی اقتصادی و مبارزه با فساد یکی از  نمونه های قوانین مذکور است، همان طور که از همکاران نماینده مجلس مطرح کردند در حال حاضر نیز روی سایت حقوق و مزایای نمایندگان مجلس مشخص شده است و دیگر  جنبه پنهانی وجود ندارد.
وی افزود: تهمت ها و تخریب های زیادی  بیان می شود، به طور مثال گفته می شود یک شخص ۴۰ میلیارد تومان پول دارد، بنده نمی شناسم و این موضوعات را باید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری کند؛ اما در این قضایا نباید افراط شود.
وی ادامه داد: حجیم بودن دولت مانع کارکرد صحیح شده به نحوی که یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری باید به طور مثال به ۱۰ سازمان مراجعه کند در هر صورت لازم نیست که سرمایه گذار کفش آهنین به پا کند چرا که در حال حاضر قانون پنجره واحد تجارت وجود دارد؛ اما اینکه چرا اجرایی نمی شود باید پیگیری شود تا مانع فساد و بحث رشوه شود.
لاریجانی اضافه کرد: رفتار ساختار حکومتی در دولت قدری قدیمی است بنابراین باید آموزش های لازم ارائه شود و بحث دولت الکترونیک به سرانجام برسد چرا که می تواند حدود ۵۰ درصد فسادها را از بین ببرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بخشنامه ها و دستورالعمل های زاید در انجام کار ممانعت ایجاد می کند در حوزه سرمایه گذاری پولی و بانکی باید کارها با اولویت انجام شود و اینکه قانونگذاری مستند به آئین نامه شود کار درستی نیست؛ بنابراین نکات مهم در قانون لحاظ شود.
وی افزود: در عالم خلاء زندگی نمی کنیم، بنابراین باید شرایط کشور مورد رسیدگی قرار بگیرد، مقداری از مشکلات مربوط به تصمیمات درونی است و مقداری دیگر از مسائل مربوط به کارشکنی های دشمنان است حتی برخی از سرویس های اطلاعاتی دشمنان لعاب کار را چیز دیگری قرار داده اند؛ اما در اصل مطلب روی تخریب فضای اقتصادی کار می کنند و به دلیل اینکه می دانند تلاطم در بازار ارز و طلا به اقتصاد کشور ضربه وارد می کند روی این بخش بیشتر تمرکز کرده اند.
رئیس مجلس افزود: براساس اطلاعاتی که به ما رسیده سرویس های اطلاعاتی دشمن با پوشش های دیگر به دنبال این هستند که به اقتصاد آسیب وارد کنند در هر صورت ساماندهی وضعیت بازار ارز بسیار مهم است.
وی ادامه داد: نباید در اداره کشور بین سیستم میکرو و ماکرو خلط کرد؛ بنابراین اداره یک روستا با یک کشور ۸۰ نفری تفاوت دارد و باید از علم اقتصاد در این راستا استفاده کرد، لزوما با افزایش نظارت ها نمی توان مشکلات را حل کرد، بنابراین باید کارها روان تر انجام شود و ظرف روزهای آینده باید سیاست های جدید ارزی اعلام شود تا آن جا که اطلاع دارم کارها نهایی شده بنابراین باید ساختار اداره کشور براساس علم اقتصاد جلو برود نه اینکه سیاست های دستوری به کار گرفته شود.
لاریجانی تصریح کرد: به نظر بنده مجلس در قانون برنامه قیمت ارز را براساس سیاست شناور مدیریت شده مورد توجه قرار داده اینکه به خاطر شرایط اضطرار توقف بلاوجهی ایجاد شد، تصمیم نادرستی بود و باید اصلاح شود.
رئیس مجلس افزود: براساس تدابیر انجام شده، مایحتاج موردنیاز مردم کشور، اعم از دارو و نیازهای بخش بهداشت و درمان با ارز دولتی تامین می شود و مابقی نیازهای ارزی باید براساس ساز و روال های طبیعی اقتصاد سامان یابد. در شورای هماهنگی سه قوه نیز مسائل را پیگیری می کنم.
وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی همه راه ها را طی کرد تا فشار اقتصادی ناشی از توطئه های آمریکا به مردم وارد نشود حتی در خصوص مسئله هسته ای با آمریکایی ها مذاکره انجام شد؛ اما با توجه به تحولات آمریکا،  این کشور از برجام خارج شد؛ البته آمریکایی ها هیچ تعهدی به توافقات بین المللی مانند توجه به توافقنامه آب و هوا ندارد.
وی ادامه داد: مذاکره با اروپایی ها در حال انجام است و این موضوع را رد نکردیم تا فشاری به مردم وارد نشود؛ اما اینکه چقدر موضوع پیش برود، نمی توانم در این زمینه دقیق چیزی بیان کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه آمریکایی ها اصطلاحا زدند زیر میز توافقات انجام شده، ایران حق داشت که از حقوق خود استفاده کند؛ اما برای اینکه به مردم فشار وارد نشود مذاکره با اروپایی ها همچنان در حال انجام است.
وی ادامه داد: دشمنان درصدد هستند تا در فروش نفت و نقل و انتقالات بانکی ممانعت ایجاد کنند و در این راستا یک لشگر چریک کت و شلواری به راه انداختند تا فشار به ایران وارد کنند.
لاریجانی تصریح کرد: دوره فعلی باید سپری شود، ممکن است فشارهای بیرونی در سطح بین المللی توسط آمریکایی ها و برخی کشورهای منطقه افزایش یابد؛ اما باید این فشارها تبدیل به فرصت شود و ظرفیت های بالقوه بالفعل شوند در این شرایط حتی می توان صادرات را افزایش داد چرا که ایران با ۱۵ کشور همسایه است اما نباید فراموش کرد سیاست های ارزی اشتباه می تواند حتی مانع صادرات شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار