کد خبر: ۶۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
علت افزایش قیمت محصولات باغی چیست؟
آخرین بررسی از بازار میوه و تره بار حاکی از آن است که هر کیلو گلابی 23 هزار،گیلاس تک دانه 26 هزار،انگور یاقوتی 17 هزار،سیب گلاب 17 هزار،هلو 10 تا 15 هزار، شبرنگ 12 تا 17 هزار،آلبالو 8 تا 10 هزار تومان عرضه می شود.
از گلابی 23 هزار تومانی تا گیلاس نایاب!
این روزها قیمت میوه های رنگارنگ تابستانه به دلیل کمبود عرضه در بازار به اوج خود رسیده است و با تغییرات قابل ملاحظه ای نسبت به مدت مشابه سال قبل روبروست.
بازار میوه و تره بار که میزبان میوه های رنگارنگ تابستانه همچون شبرنگ، هلو زعفرانی، هلو انجیری، سیب گلاب، گلابی، انگوریاقوتی، آلو زرد، آلو سیاه، آلوسانترا، گیلاس، آلبالو  و.. است،این روزها به دلیل کمبود عرضه قیمت آنها به اوج خود رسیده  است.
سرمای بهاره بخش قابل توجهی از میوه های سردرختی به ویژه در اطراف استان تهران را از بین برد و موجب شد عرضه میوه هایی نظیر گیلاس،زردآلو،سیب گلاب،آلو قطره طلا و بسیاری از محصولات باغی دیگر در بازار کاهش یابد و نرخ آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته باشد این درحالی است که بسیاری از مسئولان بر این باورند که تقاضای محسوسی در بازار وجود ندارد و گرنه معلوم نبود که وضعیت عرضه و قیمت به چه شکلی باشد و در مقابل برخی دیگر می گویند که کمبودی در تولید محصولات باغی وجود نداشته و نوسان قیمت محصولات باغی هیچ ارتباطی به وضعیت تولید ندارد.
آخرین بررسی از بازار میوه و تره بار حاکی از آن است که هر کیلو گلابی 23 هزار،گیلاس تک دانه 26 هزار،انگور یاقوتی 17 هزار،سیب گلاب 17 هزار،هلو 10 تا 15 هزار، شبرنگ 12 تا 17 هزار،آلبالو 8 تا 10 هزار تومان عرضه می شود.
براین اساس به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت تولید و عرضه محصولات باغی در سال جاری با خبر شویم:
شکراله حاجی وند مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و نیمه سردسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با بیان اینکه قیمت محصولات باغی ارتباطی به وضعیت تولید ندارد،اظهار کرد: با توجه به آنکه در تولید تمامی محصولات باغی کمبودی وجود ندارد؛بنابراین قیمت های موجود در سطح بازار ناشی از فعالیت واسطه گران و دلالان در بازار است.
وی افزود: شبکه دلالی و واسطه گری به سبب فعالیت گسترده خود در بازار، سودهای هنگفتی به جیب می زنند که از این افزایش قیمت، سودی عاید باغدار نمی شود.
حاجی وند با اشاره به اینکه سرمازدگی بهاره تاثیر چندانی در میزان تولید محصولات باغی نداشته است، بیان کرد: سرمازدگی بهاره تنها در پیش بینی افزایش تولید تا حدودی تاثیر گذاشت و به هیچ عنوان در تولید کف محصولات باغی تاثیر گذار نبود.
مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و نیمه سردسیری با بیان اینکه سرانه مصرف محصولات باغی در دنیا 90 تا 95 کیلو است،اظهار کرد: اگرچه سرانه مصرف در ایران 2 تا 3 برابر بیش از این رقم است،اما با این وجود مشکلی در تولید داخل نداریم.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 3 میلیون و 700 هزارتن سیب در داخل تولید شد،بیان کرد: از این میزان بیش از 750 هزارتن سیب به بازارهای هدف صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ماقبل خود بیش از دوبرابر افزایش داشت. این امر بیانگر آن است که هیچ گونه مشکلی در تولید محصولات باغی وجود ندارد.
به گفته حاجی وند علی رغم آنکه بسیاری از محصولات مرتبط با باغبانی از جمله نیروی انسانی و کودهای شیمیایی منشا خارجی ندارد و ترکیبات باغبانی تا حدودی از طریق واردات تامین می شود، اما به هرحال  مباحث سیاسی اخیر در افزایش قیمت محصولات باغی در بازار بی تاثیر نیست.

*کمبود عرضه عامل اصلی افزایش قیمت محصولات باغی
حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، از افزایش چشمگیر میوه های باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار خبر داد و گفت: علی رغم آنکه سال گذشته فراوانی عرضه محصولات باغی نسبت به تقاضا در بازار موجب شد که قیمت فروش میوه جوابگوی هزینه کشاورزان در بازار نباشد، اما امسال قیمت محصولات باغی ناشی از کمبود عرضه با نوسانات چشمگیری همراه است.
به گفته وی سرمازدگی بهاره منجر به کاهش عرضه میوه های هسته دار و قیمت بالای میوه در بازار شد.
صابری با بیان اینکه وضعیت تقاضا در بازار تعریفی ندارد، افزود: این درحالی است که با ازدیاد تقاضا در بازار،معلوم نبود که وضعیت قیمت ها به چه شکلی می شد چرا که با وجود نوسان کنونی نرخ ارز،واردات میوه مقرون به صرفه نبود.
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با اشاره به اینکه سرمازدگی بهاره به طور کامل محصولات هسته دار اطراف تهران را از بین برد،بیان کرد: با توجه به کاهش عرضه محصولات باغی باید تا اواخر شهریور و ورود میوه های پاییزه منتظر ماند.

*کمبود چشمگیری در عرضه محصولات باغی نیست
محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، درباره دلایل افزایش قیمت محصولات باغی در بازار اظهار کرد:سال آور و ناآور تولید و برخی حوادث طبیعی ناشی از سرمازدگی،خشکسالی و ... در میزان عرضه و به تبع آن قیمت محصولات در بازار تاثیر بسزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه میزان عرضه در افزایش و کاهش قیمت محصولات تاثیر بسزایی دارد،افزود: در شرایط کنونی وضعیت عرضه محصولات باغی به گونه ای نیست که با قحطی و کمبود چشمگیری در بازار روبرو باشیم.
طهماسبی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه کشاورزی در فضای باز با ریسک بالا انجام می شود؛بنابراین شرایط اقلیمی تاثیر بسزایی در تولید دارد . امسال در میوه های گرمسیری به قدری با فراوانی عرضه روبرو هستیم که برای باغدار، چیدن میوه صرفه اقتصادی ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: