کد خبر: ۶۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
بازار سهام به مرز انفجار رسید
امروز بازار سرمایه ایران بیش از هر روز دیگری به اخبارها درباره بازار ارز واکنش نشان داد؛ ارزش معاملات بورس تهران امروز رقم ۱۴۲ میلیارد تومان را رد کرد و حجم معاملات این بازار از عدد ۳.۶ میلیارد سهم و اوراق مالی گذشت.
فتح تاریخی قله ۱۳۳ هزار و ۶۴۶ واحدی در بورس تهران
امروز بازار سرمایه ایران بیش از هر روز دیگری به اخبارها درباره بازار ارز واکنش نشان داد؛ ارزش معاملات بورس تهران امروز رقم ۱۴۲ میلیارد تومان را رد کرد و حجم معاملات این بازار از عدد ۳.۶ میلیارد سهم و اوراق مالی گذشت.
در حالی که در ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری، اسحاق جهانگیری- معاون رئیس جمهور- اعلام کرد که قیمت دلار امروز تک نرخی شده و تنها دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان دادوستد می‌شود و خرید و فروش در خارج از این قیمت قاچاق محسوب می‌شود، قیمت ارز در بازار غیررسمی ایران روند افزایشی گرفت و در مقاطعی قیمت ۱۰ هزار تومان را نیز رد کرد. این موضوع تاثیرات شدیدی برروی معاملات بازار سهام داشت.
با افزایش نرخ دلار در بازارهای غیررسمی قیمت سهام شرکت‌هایی که عمدتا صادرات محور بودند، همچون فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها، نفتی‌ها و محصولات شیمیایی با روند افزایش قیمت مواجه شدند و روزهای زیادی شاهد صف‌های خرید برای این سهم‌ها بودیم. افزایش شدید تقاضا نسبت به عرضه در بازار سهام سبب افزایش قیمت‌ها شد و این موضوع سبب شد شاخص‌های بازار سهام شاهد رکوردشکنی‌های پی در پی باشد.
اما شب گذشته عبدالناصر همتی که به تازگی بر کرسی رییس بانک مرکزی تکیه زده، اعلام کرد از سه‌شنبه معامله ارز در صرافی‌ها با قیمت آزاد کاملا آزاد است و قیمت ارز با توجه به عرضه و تقاضا در سامانه نیما کشف می‌شود.
او در عین حال تاکید کرد که قیمت ارز در صرافی‌ها میانگین موزون بازاری است که ۹۵ درصدش در سامانه نیما مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، درنتیجه حداکثر قیمت ارز در صرافی‌ها آنچه در سامانه نیما کشف می‌شود، به علاوه پنج درصد است. درنتیجه از فردا بازارهای غیررسمی ارز صرافی‌ها به بازارهای رسمی بدل می‌شود و واردکنندگانی که کالاهای اساسی و ضروری وارد نمی‌کنند، می‌توانند از طریق صرافی‌ها ارز خود را تامین کنند.
کلیات این موضوعات بر روند معاملات بازار سرمایه به شدت سایه افکنده و باعث شده تصمیم‌گیری در خرید و فروش تا حدودی سخت‌تر انجام شود، هرچند که علی‌رغم صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در شب گذشته، امروز بار دیگر فعالان بازار سهام برای خرید سهم در نمادهای صادرات محور از جمله فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها در صف خرید ایستاده‌اند.
این موضوعات سبب شده امروز شاخص کل ۵۱۹۵ واحد رشد کند و در قله تاریخی ۱۳۳ هزار و ۶۴۶ واحدی بایستد. رقمی که در ماه‌های گذشته حتی تصور آن برای فعالان بازار سهام غیرممکن بود. ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازار سهام بیش از پیش معاملات این بازار را سیطره کرده و باعث شده هیجان بر بازار سهام و معاملات بازار سهام حاکم باشد.
شاخص کل هم‌وزن نیز امروز ۷۳ واحد رشد کرده و به رقم ۱۸ هزار و ۹۵۸ واحدی رسیده همچنین شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم هر یک به ترتیب ۴۹۰۲، ۴۱۰۷ و ۹۰۲۹ واحد رشد کردند. امروز معاملات سهام شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد خراسان، فولاد مبارکه اصفهان و بانک صادرات بیشترین تاثیر افزاینده را برروی شاخص کل داشتند. در این نمادها عمدتا صف خرید مشاهده می‌شد. هر چند که در نماد بانک صادرات ایران، به طور استثناء در مقاطعی صف فروش دیده شد.
امروز در گروه محصولات شیمیایی و برخی از نمادها در گروه فلزات اساسی شاهد افزایش قیمت تا بیش از چهار درصد بودیم اما در گروه خودرو و ساخت قطعات روند قیمت‌ها عمدتا کاهشی بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: