کد خبر: ۶۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
در شرایط فعلی ضرورتی برای طرح سوال از روحانی نیست
رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی سوال از رییس‌جمهور را حق نمایندگان خواند و در عین حال به طور تلویحی آن را کار سیاسی تعبیر کرد و گفت: در شرایط فعلی ضرورتی برای طرح سوال از رییس جمهور وجود ندارد کما اینکه بهتر بود استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تدبیر بیشتری مطرح می شد.
مخالفت عارف با سوال مجلس از رئیس جمهور
محمدرضا عارف در آستانه روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری ایسنا به گفت‌وگویی با خبرنگاران این رسانه درباره سوال از رییس جمهور، استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و موضع فراکسیون امید در این باره، آخرین اقدامات از رفع حصر،‌ وضعیت اقتصادی کشور و ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس یازدهم پرداخت که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

**چهارشنبه هفته گذشته در شرایطی سوال از رییس جمهور اعلام وصول شد که اکثر امضاء کنندگان سوال از فراکسیون نمایندگان ولایی و اصولگرایان بودند. افرادی که در مجلس گذشته از منتقدان طرح سوال از آقای احمدی‌نژاد رییس جمهور وقت محسوب می شدند. با توجه به این پیشینه ارزیابی شما از طرح سوال از رییس جمهور آن هم در مقطع فعلی که کشور به وفاق و همدلی نیاز دارد، چیست؟ فراکسیون امید در این باره چه موضعی دارد؟

سوال از رییس جمهور حق قانونی مجلس است

طرح سوال از رییس جمهور حق قانونی مجلس است. نمایندگان طبق قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس حق دارند در تمام امور نظارت و پیگیری کنند و اگر لازم باشد هم سوال مطرح نمایند، لذا باید این حق را به رسمیت شمارد.

البته این‌که روند اعلام وصول سوال از رییس جمهور قانونی بوده یا خیر، وظیفه‌ای است که به عهده هیات رییسه است. آیین‌نامه داخلی حداقل امضاء کنندگان برای طرح سوال از رییس جمهور را مشخص کرده، لذا بهتر است وارد این بحث نشویم.

از نظر محتوای سوال مطرح شده از رییس جمهور، موضع فراکسیون امید این است که عموما سوال‌ها، تخصصی است و برای هر زمینه‌ تخصصی مسئولی در کشور داریم که باید برای بررسی آن موضوع از مسئول مربوطه سوال کرد. یعنی وزرا در موارد مختلف توضیح دهند که چه کارهایی انجام دادند.

انتظار می رود رییس جمهور ارتباط نزدیک تری با مجلس داشته باشد

اگر سوال فراتر از کار وزارتخانه‌ای خاص باشد و به کل دولت برگردد طبیعتا باید سوال از رییس جمهور مطرح گردد. این نگاهی است که ما به موضوع سوال از رییس جمهور داریم البته انتظار ما از آقای روحانی این است که ارتباط نزدیک‌تری با مجلس شورای اسلامی داشته باشند. آقای روحانی بارها اشاره کرده‌اند که فرزند مجلس است، سابقه کاری‌شان هم بیشتر به دوران نمایندگی ایشان برمی‌گردد. انتظار به حق نمایندگان این است که حداقل سالی یکی دو بار نشست صمیمانه‌ای با رییس جمهور داشته باشند که اگر این جلسه تشکیل می‌شد شاید به این سوال ختم نمی‌شد یا حداقل بهانه را از نمایندگان سوال‌کننده می‌گرفت

در شرایط فعلی ضرورتی برای طرح سوال از رییس جمهور نیست

به هرحال موضع فراکسیون امید این است که در شرایط فعلی ضرورتی برای طرح ضرورت سوال از رییس جمهور حس نمی‌کنیم با این وجود باز هم طرح سوال از رییس جمهور را حق نمایندگان می‌دانیم؛ در عین حال از برخی از نمایندگان هم گله داریم که چرا کل مجمع نمایندگان تهران را برای امضاء نکردن سوال از رییس جمهور زیر سوال می‌برند ، مگر قرار است سوال فرمایشی و دستوری باشد که یک نماینده و یا رییس مجمع دستور دهد و آنها سوال را امضاء کنند. مبنای تشخیص خود نمایندگان هستند و چون آنها ضرورتی به طرح سوال در شرایط فعلی ندیدند آن را امضاء نکردند. کما این‌که کل اعضای فراکسیون امید هم از سوال استقبال نکردند.

سوال از رییس جمهور در مقطع فعلی هیچ توجیهی ندارد

به**طور کلی چقدر طرح سوال از رییس جمهور در شرایط فعلی را با وجود فشارهای خارجی و وضعیت اقتصاد به مصلحت می‌دانید؟

به نظر بنده سوال از رییس جمهور در شرایط فعلی و این مقطع زمانی هیچ توجیهی ندارد، حتی اگر سوالی باشد که رییس جمهور باید به آن جواب دهد. چون در این باره راهکاری وجود دارد، این‌که رییس جمهور در جلسه خصوصی و غیررسمی دعوت شده و به سوال پاسخ دهد. حتما توجه به شرایط منطقه و ضرورت انسجام، وحدت و هماهنگی در داخل ایجاب می‌کرد که سوال با تامل بیشتری مطرح می‌شد.

آیا  ** می‌توان از صحبت‌های شما اینگونه استنباط کرد که سوال از رییس جمهور با هدف کار سیاسی مطرح می‌شود؟

نمی‌خواهم بگویم که سوال سیاسی است، چون هنر ما این است که بتوانیم مسائل سیاسی را به راهبردهای غیرسیاسی تبدیل کنیم تا بتوانیم مشکلات را به صورت اجماعی حل کنیم. این همان کاری است که فراکسیون امید در طول دو سال گذشته به عنوان یک راهبرد دنبال می‌کند.

فراکسیون امید در بررسی لوایح و طرح‌ها  و اعلام مواضع در موضوعات مختلف تلاش کرد براساس موضع تخصصی و فنی مسائل را دنبال کند تا بتواند نظرات فراکسیون‌های دیگر جلب کند.

با وجودی که طراحان و امضاء کنندگان سوال از رییس جمهور از یک جریان خاص در مجلس شورای اسلامی هستند و آن را دنبال می‌کردند باز هم بنده نمی‌خواهم برچسب سیاسی به آن بزنم. در عین حال معتقدم که باید سوال را با تامل بیشتری دنبال می‌کردند.

** در همان روز اعلام وصول سوال از رییس جمهور، استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام وصول شد. استیضاحی که موج انتقادات از افکار عمومی را به دنبال داشت که چرا مجلس به جای استیضاح وزیر اقتصاد، استیضاح وزیر تعاون را دنبال می‌کند؛ انگار که مجلس اولویت‌ها را گم کرده است و توجهی به رفع مشکلات اقتصادی نمی‌کند. برای نمونه از دستور کارهای مجلس شورای اسلامی همچون تشکیل وزارت میراث فرهنگی و یا بررسی لایحه اصلاح ساختار نام برده می‌شود، پاسخ شما به این انتقادات چیست؟

لایحه اصلاح ساختار را دولت به مجلس شورای اسلامی فرستاد با این توجیه که با اصلاح ساختار می‌توان مشکلات اقتصادی را بهتر حل کرد. مشخصا تفکیک وزارت صمت را مطرح می‌کرد تا توجه جدی‌تری به موضوع بازرگانی شود.

طبق آیین‌نامه، طرح استیضاح در مجلس روال مشخصی دارد که معمولا بعد از امضای آن در کمیسیون مربوطه و طبق زمان بندی مشخص بررسی شده و در صورت قانع نشدن در صحن اعلام وصول می‌شود. براین اساس تقدم و تاخر استیضاح‌ها متناسب با زمانی است که طراحان استیضاح را تقدیم می‌کنند. البته این شبهه ایجاد شده که چرا در شرایط فعلی اولین استیضاح مربوط به وزارتخانه غیراقتصادی است. در این باره توضیح مجلس آن بود که طبق آیین‌نامه داخلی باید استیضاح در مدت ۱۰ روز در کمسیون بررسی شده و در صورت اصرار اعلام وصول شود. ظاهرا کمیسیون اجتماعی همزمان استیضاح دیگری را بررسی می‌کند به همین دلیل استیضاح ربیعی مطرح نشده بود که همه اینها شبهاتی را ایجاد کرده است.

بهتر بود استیضاح ربیعی با تدبیر بیشتری در مجلس مطرح می شد

در کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز استیضاح وزیر علوم مطرح شد که ما برای رفع هرگونه شبهه‌ای جلساتی را برگزار کردیم. خوشبختانه با توجه به شرایط موجود متقاضیان امضایشان را پس گرفتند و استیضاح منتفی شد. درباره استیضاح آقای ربیعی هم شاید بهتر بود با تدبیر بیشتری در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شد با این وجود باز هم باید صبر کنیم تا هیات رییسه در این باره چه کاری می‌کند.

** شما چقدر این انتقاد را می‌پذیرید که مجلس اقدام خاصی برای مشکلات اقتصادی انجام نمی‌دهد؟

تشکیل کمیته مشترک در فراکسیون های سیاسی مجلس برای بررسی مشکلات اقتصادی

برای این موضوع جلسات غیررسمی متعددی برگزار شده و حضور فعال در شورای عالی هماهنگی اقتصادی داریم. باز هم برای این‌که کار جدی‌تر دنبال شود قرار است که کمیته مشترک ۱۵ نفره‌ای در مجلس شورای اسلامی با حضور پنج نفر از هر فراکسیون تشکیل شود که در این کمیته روسای فراکسیون‌ها هم حضور دارند. هدف این کمیته بررسی با اولویت مسائل اقتصادی است که در حال شکل گرفتن است. از طرف دیگر هم کمیسیون‌های تخصصی فعال هستند که امیدوار هستیم هرچه سریع‌تر به راهکارهایی برای برون رفت از شرایط فعلی برسیم.

** انتقادات کارشناسان و مردم آن است که چرا مجلس زمانی که دلار به ۴۰۰۰ تومان رسید جلسات متعدد علنی و غیرعلنی با حضور مسئولان عالی‌رتبه از دولت برگزار می‌کرد اما اکنون که دلار به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده است هیچ جلسه‌ای برگزار نمی‌شود، نظر شما دراین باره چیست؟

همتی فردا در فراکسیون امید سیاست های بانک مرکزی را تشریح می کند

فراکسیون امید در موضوعات اقتصادی جلسات مختلفی برگزار کرده که آخرین جلسه با حضور آقای سیف و آقای کرباسیان بود. در آن جلسه چالشی آقای سیف از ما مهلت ۱۰ روزه‌ای برای ساماندهی خواست که متاسفانه علی‌رغم پایان این مدت باز هم اتفاقی رخ نداد. فراکسیون امید برای ایفای نقش بیشتر در این باره کمیته ویژه اقتصادی را تشکیل داد و از ۱۰ نفر از برجستگان و خبرگان برای حضور در این جلسه دعوت کرد تا در نهایت بتوانیم به راهکار مشخصی دست پیدا کنیم.

قرار است آقای همتی رییس جدید بانک مرکزی در جلسه فردا صبح در فراکسیون امید مجلس حضور پیدا کنند تا راهکارها و برنامه‌هایشان در شرایط فعلی اقتصادی را ارائه کنند. قطعا بسته جدید ارزی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای حل مشکلات به وحدت و انسجام نیازمندیم

** در شرایط فعلی شاهد تجمعات در برخی شهرهای کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها هستیم که برخی از بزرگان سیاسی همچون آقای خاتمی رییس دولت اصلاحات برای برون رفت از وضعیت فعلی راهکارهایی را مطرح کردند، شما نیز در گذشته صحبت از گفت‌وگوی ملی داشتید. چقدر در مقطع فعلی گفت‌وگوی ملی را تاثیرگذار می‌دانید؟

ما از ابتدا موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم و بر آن هم پافشاری داریم. بر این باوریم برای حل همه مسائل و مشکلات نیاز به وحدت و انسجام درون کشور داریم و راهکار را در گفت‌وگوی ملی می‌بینیم. بنده همواره در تمامی موضع‌گیری‌هایم به موضوع گفت‌وگوی ملی اشاره داشتم.

شورای ۲۰ نفره ای در مجلس برای پیگیری گفت و گوی ملی تشکیل می شود

گفت‌وگوی ملی را در مجلس شورای اسلامی هم دنبال کردیم و اقداماتی انجام شد. خوشبختانه در نهایت قرار است که شورایی با حدود ۲۰ نفره در مجلس از هر سه فراکسیون سیاسی شکل گیرد که امیدواریم به زودی اولین جلسه آن برگزار شود. البته ما این انتقاد و گلایه را هم مطرح می‌کنیم که از همان ابتدا همکاری لازم انجام نشد ولی خوشبختانه صبر ما نتیجه داد و جلسات این شورا در اولین فرصت تشکیل می‌شود.

شروع گفت و گوی ملی با موارد اختلافی نیست

در بیرون از مجلس هم کارگروهی برای گفت‌وگوی ملی تشکیل شده که رسانه‌ای هم نشده است. کار این کارگروه نظارت بر امور و پیگیری آن است. معتقدیم گفت‌وگوی ملی باید در بخش‌های تخصصی، بین دولتمردان و حتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شود تا با هماهنگی به جمع نخبگی ۵۰ یا ۶۰ نفری برسیم که این جمع بر روی مشترکات به جمع‌بندی برسند. مبنا هم این است که نباید شروع گفت‌وگوی ملی با موارد اختلافی باشد، اختلاف نظر آن هم بعضا عمیق بین دو جریان سیاسی داخل نظام طبیعی وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد. به همین دلیل ما می‌خواهیم گفت‌وگوی ملی در مواقعی که وفاق وجود دارد، انجام شود . بعد از آن به طور طبیعی به اختلافات خواهیم رسید هدف آن است که با یک صدا مشکلات را دنبال کنیم.

منشاء اعتراضات اخیر فشارهای اقتصادی است

شما در سوال به موضوع تظاهرات و اعتراضات اخیر هم اشاره کردید که منشاء آن فشارهای اقتصادی است که ما آن را حس می‌کنیم. مردم مشکلات معیشتی دارند. لازم است دولت در شورای جدید تصمیم گیری اساسی انجام دهد. نمونه آن تصمیم‌گیری جدی درباره یارانه‌ها است تا به سمت بهبود وضعیت اقشار آسیب‌پذیر در ساماندهی شرایط اقتصادی برویم. بپذیریم که در شرایط خاص هستیم عملا وارد جنگ اقتصادی شدیم پس باید اقتصاد کشور حالتی جنگی به نفع اقشار آسیب‌پذیر بگیرد تا ان‌شاءالله به اقتصاد پایدار برسیم. مجلس هم در این باره کمک می‌کند.

** چقدر در قالب گفت‌وگوی ملی موضوع رفع حصر را به عنوان یکی از مطالبات بخشی از بدنه جامعه دنبال می‌کنید؟

همان‌طور که توضیح دادم ما در گفت‌وگوی ملی نمی‌خواهیم موارد اختلافی را در وهله اول مطرح کنیم که یکی از آنها موضوع حصر است. ما در گفت‌وگوی ملی رفع حصر را به عنوان اولین مساله مطرح نخواهیم کرد که فکر کنند این طرح برای رفع حصر دنبال می‌شود.

ما برای رفع حصر کارگروهی ویژه تشکیل داده و تقریبا با همه نهادهای ذیربط جلسه گذاشته و صحبت‌هایی کرده‌ایم. پیگیری‌هایی انجام شده که آخرین آن مربوط به جلسه هیات رییسه فراکسیون امید با آقای روحانی است، امیدواریم این مساله حل شود.

روند اقدامات انجام شده برای رفع حصر قابل قبول است

** مباحث مطرح شده در جلسه هیات رییسه فراکسیون امید با رییس جمهور درباره حصر چه نتایج و خروجی داشت؟

در این جلسه بحث جدی با رییس جمهور مطرح شد ما گلایه کردیم که ما با همه مسئولان در موضوع حصر جلسه داشتیم. جلسه با رییس جمهور به عنوان رییس شورای امنیت ملی بسیار دیر برگزار شد. با این وجود گزارشی از اقدامات ارائه کرد که روند قابل قبول است. البته هرازگاهی در جریان حل مساله گره‌هایی پیش می‌آید. گاهی رسانه‌ای شدن مساله خود به یک گره تبدیل می‌شود.

برنامه صدا و سیما باعث صدورنامه توسط آقای کروبی شد

نمونه آن نامه آقای کروبی است که همه از آن انتقاد می‌کنند، اما نمی‌بینند ریشه آن به برنامه بی‌ربط صداوسیما بر می‌گردد که نتیجه آن نامه آقای کروبی بود که کمی روند کار را کند کرد ما موضوع رفع حصر را دنبال می‌کنیم ولی قطعا آن را به عنوان دستور اول گفت‌وگوی ملی نمی‌گذاریم تا بتوانیم با وفاق و صمیمیت کار را پیش ببریم و مشخصا در مورد وضع موجود درباره مشکلات اقتصادی گفت‌وگو کنیم.

**آیا پیش‌بینی می‌کنید که پایان مجلس دهم تغییر در وضعیت حصر به وجود آید؟

بنده هیچ وقت در این باره زمان ندادم و مخالف دادن زمان هستم، چون نتیجه حرف کسانی که برای رفع حصر زمان تعیین کردند را دیدید.

**یکی دیگر از انتقادات  در شرایط فعلی اقتصادی سکوت بسیاری از مسئولان و وزرا نسبت به این وضعیت و ندادن توضیح به مردم است، آیا بهتر نیست مسئولان مستقیم با مردم صحبت کنند؟

وزار نگاه جزیره ای به مسوولیت هایشان دارند

ما از وزرا گلایه داریم آنها بپذیرند که مسئولیت مشترک دارند پس نباید نگاه جزیره‌ای به مسئولیت‌ها داشته باشند. باید وزرا، رییس جمهور را در تدوین برنامه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهایش کمک کند. این حس کمتر در دولت دیده می‌شود. صحبت بنده مشخصا با وزراست که باید جدی‌تر به میدان آیند و حداقل کارهای خود را انجام دهند. این‌که وزرا در دو سه هفته اخیر سفرهایی به استان‌ها داشتند خیلی خوب بود چون باعث شد مردم در جریان بخشی از کارها قرار گیرد. مردم در جریان کل کارهای دولت نیستند که اگر ارتباط بین وزرا و مردم بیشتر شود به طور طبیعی مشکلات راحت‌تر حل می‌شود.

رییس جمهور و وزرا ارتباط بیشتری با مردم داشته باشند

باید رییس جمهور و کل کابینه دولت ارتباط بیشتری با مردم داشته و حضور میدانی‌شان را بیشتر کنند. از طرف دیگر ضمن پذیرش مسئولیت‌شان، مسئولیت‌های مشترک هم متقبل شوند قطعا این روند به اطمینان و آرامش مردم هم کمک می‌کند.

امیدوارم صحبت‌های امروز رییس جمهور با مردم هم امیدبخش بوده و در فضای کشور آرامش برقرار کند.

**از شما هم به دلیل سکوت در بسیاری موارد انتقاد می‌کنند پاسخ شما منتقدان چیست؟

پشت هر سکوتم فسلفه ای است

بنده برای سکوت خود دلایلی دارم و برای هر سکوت فلسفه‌ای دارم که آن را بعدا توضیح می‌دهم.

نیازی به برخوردهای قضایی در دانشگاه نیست

شما * امسال به عنوان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی انتخاب شدید و در همان ابتدا به موضوع پیگیری مسائل دانشگاه اشاره داشتید. یکی از دغدغه‌ای این روزهای دانشگاهیان بازداشت دانشجویان است، چه اقداماتی در این باره انجام داده‌اید؟

در این باره کمسیون آموزش جلسه رسمی با عنوان بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه‌ها در آستانه بازگشایی دانشگاه ها با حضور وزرای ذیربط و مسئولانی از نهادهای امنیتی در برگزار کرد. در این جلسه بحث‌های بسیار عمیق و دقیقی مطرح شد با این پیش‌فرض که دانشگاه باید سال تحصیلی را با نشاط و آرامش آغاز کند و مسائل دانشگاه باید در دانشگاه حل شود اگر دانشجو خطایی می‌کند هیچ نیازی به برخوردهای قضایی در دانشگاه نیست باید از طریق نهادهای قانونی یعنی کمیته انضباطی حل شود.

مسائل دانشگاه سیاسی نشود که اگر شد، امنیتی نشود

در این جلسه اتفاقات دی‌ماه را هم مرور کرده و راهکارهایی مطرح شد. بنده طبق روال قبل توصیه کردم که نباید مسائل دانشگاهی سیاسی شود اگر هم سیاسی شد نباید امنیتی شود. به نظرم این جلسه خوبی بود و همه نهادهای حاضر در این جلسه هم استقبال کردند امیدواریم با پیگیری‌های وزارت علوم این مسائل سامان پیدا کند. خبرهای خوبی هم برای پیگیری وضعیت دانشجویان زندانی و احکام صادر شده داشتیم که امیدواریم سال جدید تحصیلی را به بهترین شکل شروع کنیم.

**آیا می‌توان امیدوار بود که دانشجویان در سال جدید آزاد شده باشند؟

در چارچوب مقررات اجازه طرح نظرات و بحث را به دانشجو بدهیم

راهبرد بنده آن است که ضرورتی ندارد مسائل دانشگاه را امنیتی کنیم بارها این موضوع را مطرح کردم که باید از امنیتی کردن فضای دانشگاه پرهیز کرد. باید به دانشجو در چارچوب مقررات اجازه طرح نظرات و بحث را بدهیم. تقریبا همه نهادهای ذیربط این راهبرد را قبول دارند منتهی گلایه دارند که دانشگاه و به خصوص مدیریت آن فعال است.

بپذیریم اگر مدیریت دانشگاه به مسائل دانشگاه اشراف داشته باشد و از تجارب گذشته استفاده کند عموما مسائل در داخل دانشگاه قابل جمع شدن است. گاهی بی‌تدبیری‌هاست که یک مساله کوچک و اعتراض ۱۰۰ نفره دانشجویان به بیرون از دانشگاه کشیده می‌شود. باید اینها را مدیریت کرد. البته ما باز هم جلسات را ادامه خواهیم داد. قرار بود شورایی در وزارت علوم در این باره تشکیل دهد که درخواست کردیم هرچه سریع‌تر این شورا فعال شود و مراقبت‌های لازم را داشته باشد. نهادهای امنیتی هم کمک کنند که دانشگاه به بهترین شکل مدیریت شود.

اصلاح طلبان برای انتخابات ۹۸ برنامه ریزی خاصی دارند

**با توجه به این‌که برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در سال آینده، اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟

در مقطع فعلی اولویت فعلی رسیدگی به مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. درباره سوالی که مطرح کردند اولین انتخابات پیش رو انتخابات مجلس یازدهم است که اصلاح طلبان برای آن برنامه ریزی خاصی دارند. چون ما در مجلسی که هیچ نفوذ نداشتیم جدی آمدیم و توانستیم فراکسیون امید را با این حجم از تاثیرگذاری تشکیل دهیم.

**آیا شما برنامه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارید؟

مخالف هر فعالیت سیاسی هستم که انتخابات ۹۸ را تحت الشعاع قرار دهد

برنامه فعلی ما برای انتخابات سال ۹۸ است به همین دلیل با هر فعالیت سیاسی که انتخابات ۹۸ را تحت‌الشعاع قرار دهد، مخالفیم.

اصلاح طلبان در انتخابات مجلس حضور پر قدرت دارند

**آیا می‌توان اینگونه تعبیر کرد که شما برای انتخاب مجلس یازدهم کاندیدا می‌شوید؟

اکنون حرف ما درباره شخص نیست بلکه درباره حضور پرقدرت اصلاح‌طلبان‌ در انتخابات است. ما در انتخابات مجلس دهم هم می‌گفتیم "ما می‌آییم" اکنون هم همین جمله را تکرار می‌کنیم. مصادیق دو سه ماه منتهی به زمان انتخابات مشخص می‌شود.

ایسنا فرزند خلف جهاد دانشگاهی است

**با توجه به این‌که حضور شما در ایسنا به مناسبت روز خبرنگار است چه صحبتی با خبرنگاران دارید؟

خیلی خوشحالم بار دیگر افتخار حضور در جمع جوان، تاثیرگذار و ارزشی را پیدا کردم. هروقت من در جمع شما حاضر شدم انرژی گرفتم.

روز جهاد دانشگاهی را تبریک می‌گویم. جهاد دانشگاهی از فرزندان ارزشمند انقلاب فرهنگی است. شاید نگاه اولیه ایجاد جهاد نگاه فرهنگی بود آن هم در شرایطی که وضعیت دانشگاه‌ها مطلوب نبود. انصافا جهاد دانشگاهی رسالت فرهنگی خود را خوب انجام داد و به نوعی ماهیت خود را اصلاح کرد و توسعه داد. جهاد در بخش علمی به خصوص کاربردی کردن علم خلاء در تبدیل علم به ثروت نداشتن نگاه کاربردی به علم را خوب پوشش داد و خدمات ارزشمندی از خود به جای گذاشت.

ایسنا فرزند خلف جهاد دانشگاهی است. بنده در جریان تاسیس ایسنا بودم. خدا دکتر فاتح را حفظ کند که ایسنا را به بهترین شکل راه‌اندازی کرد که نیت خیر، معنوی و ارزشمندی داشت که هنوز هم ایسنا هم همان مسیر اولیه‌اش را طی می‌کند. البته به طور طبیعی با تغییر مدیریت نگرش‌ها اصلاح شده و یا تغییر کند، اما استخوان‌بندی ایسنا حفظ شده که صمیمانه از خدمات و تلاش‌های ارزشمند ایسنا قدردانم.

ایسنا توانست بخشی از کمبودها را جبران کند و در عین حال نگاه جدید و رسالت نوعی را در خبرگزاری‌ها پایه‌گذاری کرد. لذا انتظار می‌رود که ایسنا با رفتار، کردار و خلاقیت‌اش برای سایر خبرگزاری‌ها الگو باشد.

روز خبرنگار را به همه خبرنگاران ایسنا تبریک می‌گویم. خبرنگارانی که با انگیزه ارزشی و معنوی خدمت می‌کنند. ان‌شاءالله که خداوند به شما توفیق دهد حضور در خدمت شما را پیدا کردم.

همچنین عارف در بازدید از بخش‌های مختلف ایسنا اظهاراتی رابه شرح زیر مطرح کرد:

ایسنا باید با انتشار هرچه بیشتر اخبار دانشگاهی برای آنها جهت‌گیری داشته باشد.

ما اکنون وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم که ان‌شاءالله پایان آن نتیجه بخش خواهد بود. البته در صورتی که مشکلات را رفع کرده و خود را برای شرایط مناسب‌تر یعنی خودکفایی اقتصادی آماده کنیم و به همین دلیل باید از پتانسیل و ظرفیت علمی کشور جهت رسیدن به خود اتکایی در همه بخش‌ها استفاده کرده و مشخصا بدانیم راهبرد ما برای برون رفت از این وضعیت چیست. در این کار ایسنا بسیار می‌تواند موثر باشد تا دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را به میدان آورد.

متاسفانه اقتصاد ما وابسته به نفت ناپایدار است که با تحول کوچکی نرخ دلار تغییر می‌کند باید بررسی شود که دلیل این تغییرات چیست؟ ایسنا می‌تواند در این راه کمک کننده باشد.

ما از مجلس سوم دنبال اقتصاد بدون نفت بودیم که هنوز اتفاق نیفتاده و باید در این کار ویژه‌ای صورت گیرد. شاید با اقتصاد بدون نفت مردم با مشکلاتی روبه‌رو شوند که باید پیشاپیش از آنها عذرخواهی کنیم، اما مردم باید بدانند که اقتصاد بدون نفت اقتصاد پایدار با رشد بالای اقتصادی خواهد بود که می‌توان به مطالبات معیشتی و اشتغال آنها پاسخ داد. ما می‌خواهیم صنعت‌مان، صنعت مونتاژ نبوده و علم‌مان در خدمت صنعت و تولید داخل با کیفیت خوب برای مردم باشد. برای این کار باید از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کرد.

ایسنا برای رسیدن به این اهداف باید از دانشگاه‌ها مطالبه‌گر باشد و حتی این سوال را مطرح کند که دانشگاه و صنعت برای رسیدن به این اهداف در کجا قرار دارد و چطور می‌توان از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کرد. مجلس از این کارها حمایت می‌کند و پشتیبان شما است.

یکی دیگر از مواردی که باید آن را دنبال کرد توجه به شرکت‌های دانش بنیان به عنوان الگوی موفق است. ایسنا باید از این ظرفیت استفاده کرده و از بخش‌های مختلف اقتصادی مطالبه‌گر باشد.

در شرایط فعلی اقتصادی نباید از آسیب‌های اجتماعی غافل شد که آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها از چالشی‌ترین بخش در این حوزه محسوب می‌شوند. ایسنا باید اینگونه مسائل را به عنوان مباحث چالشی و به دور از سیاسی کردن آن مطرح کند، چون تبعات مسائل اقتصادی بلافاصله نمود پیدا می‌کند، اما تبعات آسیب‌های اجتماعی در سالیان بعد دیده می‌شود که نمونه عینی آن را می‌توان در افزایش طلاق در کشور دید.

نام:
ایمیل:
* نظر: