کد خبر: ۶۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
مدیرمسئول روزنامه تجارت در مراسم تقدير از خبرنگاران مطرح کرد؛
هم‌زمان با روز خبرنگار، مراسم گراميداشت و پاسداشت اين روز، مراسمي ‌با حضور بيژن نوباوه وطن مدیرمسئول روزنامه عصر ايرانيان، خبرنگاران و همکاران روزنامه‌هاي تجارت و عصر ايرانيان و روشنگر و نشريات وابسته در سالن اجتماعات موسسه فرهنگي افق رسانه پويا برگزار شد.
گلايه اهالي رسانه از طوفان ناملايمات
هم‌زمان با روز خبرنگار، مراسم گراميداشت و پاسداشت اين روز، مراسمي ‌با حضور بيژن نوباوه وطن مدیرمسئول روزنامه عصر ايرانيان، خبرنگاران و همکاران روزنامه‌هاي تجارت و عصر ايرانيان و روشنگر و نشريات وابسته در سالن اجتماعات موسسه فرهنگي افق رسانه پويا برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم اصغر نعمتي مدیرمسئول روزنامه تجارت با گراميداشت ياد و خاطره شهيد صارمي‌گفت: درود و سلام نثار خبرنگاراني باد که از قلم،‌ سلاح و از رسانه، سنگري براي مبارزه با زر و زور و تزوير ساخته و در مبارزه با ارتجاع و جاهليت از جان خود گذشته و به معبود رسيدند.
نعمتي با تأکید بر اينکه خبرنگاران همواره بايد از بعد آگاهي و دانايي يک گام از جامعه جلوتر باشند افزود: آگاهي و دانايي بيشتر مسئولیت آفرين است و ازاین‌روست که خبرنگاران در قبال منافع ملي باورها و اعتقادات جامعه هنجارها و کژروي‌هاي مسئولان بايد از هوشياري و حساسيت بالاتري برخوردار باشند.
مدیرمسئول موسسه فرهنگي دنياي تغذيه و سلامت همچنين با يادآوري اين نکته که ما در رسالت حرفه‌اي خود بايد همواره حق‌گویی،حق‌جویی و تعهد وامانت داري سرلوحه رفتار رسانه‌اي خود قرارداد يادآور شد:‌خبرنگاران همواره بايد عملکرد خود را با معيارهاي اخلاقي رسانه سنجيده و تطبيق دهند.
نعمتي با انتقاد از موج بی‌مهری‌هایی که به رسانه‌هاي مکتوب مي‌شود از اظهارات يکي از اساتيد پیش‌کسوت که خبرنگاران را آدم‌هاي کوکي دانسته که زير باد کولر به دنبال خبر هستند انتقاد کرد و گفت: فضا و مقتضيات فعاليت در رسانه‌هاي مکتوب تغيير کرده است و نمي‌توان با عینک دهه 50 و 60 مسائل روزنامه‌نگاری و مشکلات آن را تحلیل کرد چراکه امروز ما در جامعه‌اي زندگي مي‌کنيم که درج خبر ديگر هدف و کارکرد رسانه‌ها نيست چراکه جامعه امروز در خبر غرق است. جامعه‌اي که 67 ميليون کاربر اينترنتي پرسرعت دارد، ‌در روزبه دنبال خبر نيست. مخاطب از روزنامه‌ها قدرت پیش‌بینی و تحليل مي‌خواهد. ما در ميان ابرمتن‌ها نيازمند تحليل و حتي فرا تحليل هستيم. بنابراین جستجوي مستمر اخبار و تعمق در آن‌ها باهدف تنظيم يک تحليل منطقي نياز و ضرورت امروز تحريريه‌هاست و نبايد نکوهش شود.
مدیرمسئول روزنامه تجارت افزود: در دهه 50 تنها کانال ارتباطي مردم، روزنامه‌ها، راديو و تلويزيون بود و حضور خبرنگار در محل وقوع رويداد ضرورتي انکارناپذیر بود. اما امروز باوجود شبکه‌هاي اجتماعي و فراهم بودن بستر اطلاع‌رسانی آنلاين، جامعه تشنه تحليل است. خبر را به‌صورت آني دريافت کرده و در پي تحليل خبر است. ازاین‌روست که چرخش از واقعه‌نگاری به سمت تحليل گري ضروري است و اين امر نيازمند "سرچ" مستمر متون اخبار است.
گلايه اهالي رسانه از طوفان ناملايمات
وي همچنين گفت: براي اثبات اين مدعا تحليل چند ماه اخير روزنامه‌ها را مي‌توان به‌عنوان دليل ذکر کرد. اغلب تحليل‌هايي که روزنامه‌هاي اقتصادي در خصوص نقد سياست‌هاي ارزي دولت منتشر کردند، به واقعيت پيوست به‌طوری‌که درهمان زمان ابلاغ بسته ارزي بيشتر روزنامه‌ها ازجمله روزنامه تجارت هشدارهاي خود را در قالب تحليل‌هاي مستند و معقول ارائه کردند و بر ناکارآمدي آن اذعان داشتند و این‌گونه سوءاستفاده‌ها را در آن زمان گوشزد کردند. که اگر توجه مي‌شد،‌امروز با اين سطح از آشفتگي مواجه نبوديم.
نعمتي با اشاره به اينکه رسانه‌هاي مکتوب با ناملايمات و بی‌مهری‌های بسياري روبه‌رو هستند ادامه داد: به‌تازگی يکي از کارشناسان اقتصادي در مصاحبه خود اعلام داشته تخصيص ارز 4200 توماني به کاغذ، دزدي آشکار است که از اين کارشناس تعجب مي‌کنم. زيرا درحالی‌که روزنامه‌ها به دليل قيمت سرسام‌آور کاغذ در حال تعطيلي هستند و موج تعديل و بيکاري فعالان اين حوزه را تهديد مي‌کند و اطلاع‌رسانی مانند نان شب براي مردم ضرورتي انکارناپذیر است، چنين اظهارات ناامیدکننده‌ای مطرح مي‌شود.
وي گفت: جاي شگفتي است که تخصيص ارز به موز، اتو، حبوبات و ... دزدي آشکار تلقي نمي‌شود اما کاغذ که شاهرگ حياتي رسانه‌هاي مکتوب است، این‌گونه با بي‌مهري مواجه مي‌شود.
نعمتي وضعيت رسانه‌هاي مکتوب را بحراني خواند و افزود: عدم پرداخت يارانه‌ها و مقدار ناچيز آن، بحران اقتصادي، کسادي بازار آگهي و مخاطب روزنامه‌ها را به سمت يک زندگي نباتي سوق داده است که اگر فکري عاجل نشود، سرنوشت محتوم تعطيلي در انتظار آن‌هاست.
مدیرمسئول روزنامه تجارت گفت: در چنين شرايطي افزايش بهره‌وري و اثر‌بخشي در فعاليت‌ سازمان‌هاي رسانه‌اي ضرورتي انکار‌ناپذير است و ما بايد با چابک سازی خود از اين گردنه سخت عبور کنيم.
وي در پايان، با تقدير از حضور بيژن نوباوه وطن در جلسه گفت: نوباوه مصداق عيني يک خبرنگار با خصلت‌هاي ممتاز است که همواره صداقت و انصاف و امانت‌داري را سرلوحه کار خود قرار داده است.
در ادامه مراسم بيژن نوباوه نيز با اشاره به ارزشي بودن حرفه خبرنگاري گفت: کساني که در اين عرصه وارد کار و فعاليت مي‌شوند، انگيزه مالي و دنيوي ندارند، بلکه عشق به ميهن و ارتقاي فرهنگ و گرايش‌هاي معنوي براي آنان اولويت دارد.
وي گفت: درآمد ناچيز خبرنگاري در زندگي معمولي آنان بيانگر اين مدعا است و نام نيک تنها وديعه‌اي است که خبرنگاران از خود به‌جای مي‌گذارند.
نوباوه با اشاره به آياتي از قرآن کريم گفت: خداوند در قرآن به قلم سوگند یادکرده است و ازاین‌رو خبرنگاران از جايگاه رفيعي در دين اسلام برخوردارند.
وي مال‌اندوزي و ثروت را در تعارض باکار خبري دانست و افزود: روحيه حق‌گويي با منفعت‌طلبی هم‌خواني ندارد و خبرنگار مطالبه گر کسي است که وامدار نباشد.
وي افزود: هنوز برايم کارت خبرنگاري بالاترين ارزش را دارد و همواره باافتخار خود را خبرنگار معرفي مي‌کنم.
در ادامه اين مراسم ضمن تقدير و اهداي لوح و هدايا به خبرنگاران حاضر در گردهمايي، از دو پيشکسوت عرصه خبر که بيش از 50 سال فعاليت خبرنگاري داشته و هم‌اکنون با موسسه نيز همکاري دارند با اهداي حلقه‌گل و هداياي ويژه تقدير شد.
گلايه اهالي رسانه از طوفان ناملايمات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار