کد خبر: ۶۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
درپی ابلاغ بخشنامه گمرک اعلام شد
سالانه حدود ۱۴ هزار تن چای ایرانی صادر می‌شود که از ابتدای شهریور صادرات آن به منظور تنظیم بازار ممنوع خواهد شد، اما باتوجه به مخالفت دست‌اندرکاران این بخش، رییس سازمان چای این موضوع را قطعی نمی‌داند و می‌گوید اجرایی نشدن آن را پیگیری خواهد کرد.
مخالفت سازمان چای با ممنوعیت صادرات
سالانه حدود ۱۴ هزار تن چای ایرانی صادر می‌شود که از ابتدای شهریور صادرات آن به منظور تنظیم بازار ممنوع خواهد شد، اما باتوجه به مخالفت دست‌اندرکاران این بخش، رییس سازمان چای این موضوع را قطعی نمی‌داند و می‌گوید اجرایی نشدن آن را پیگیری خواهد کرد.
مصرف چای در داخل کشور تقریبا ۱۱۰ هزار تن در سال است که حدود ۳۰ هزار تن آن در داخل تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود. البته از ۳۰ هزار تن تولید داخلی سالانه حدود ۱۴ هزار تن صادر می‌شود که براساس بخش‌نامه جدید گمرک مبنی بر ممنوعیت صادرات پنج قلم کالا که چای فله و بسته‌بندی هم جزو آن است، ‌ از نخستین روز شهریورماه صادرات این محصول ارگانیک ایرانی ممنوع می‌شود؛ موضوعی که رییس سازمان چای با آن مخالف است.
حبیب جهانساز درباره ممنوعیت صادرات چای که قرار است از ابتدای ماه آینده اجرایی شود، به ایسنا، گفت: ممنوعیت صادرات چای به ضرر تولیدکنندگان داخلی و تجار است.
پیشنهاد او به دولت این است که ارز صادرات چای مانند کالاهای دیگر در بازار ثانویه عرضه و وارد بازار رقابت شود.
جهانساز افزود: ممنوعیت صادرات چای را خیلی قطعی تلقی نمی‌کنیم و اجرایی نشدن آن را پیگیری می‌کنیم، چراکه موافق هستیم که رقابتی به نفع چای داخلی ایجاد شود و صادرات که یک فرصت برای تولید است، نباید به تهدید تبدیل شود.
به گفته رئیس سازمان چای، ‌سالانه بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تن چای از کشور صادر می‌شود که حدود ۲۰ درصد از این مقدار با قیمت ۱۳ تا ۲۰ دلار به فروش می‌رسد که برای کشور ارزآوری دارد. اما بقیه چای که صادر می‌شود محصول ضعیفی است و با قیمت دو دلار صادر می‌شود. این در حالی است که این محصول در بازار داخلی مشتری کمی دارد و فروش آن دشوار است و حدود نصف قیمت صادرات به فروش می‌رسد.
جهانساز همچنین اظهار کرد: جایگاهی که تجار و کارخانه‌ها تاکنون در بازار کسب کردند از سود حاصل از صادرات مهم‌تر است؛ لذا نباید این بازار را از دست بدهیم تا بتوانیم آن را ارتقا دهیم.
وی همچنین با تاکید بر اینکه برگ سبز چای ارزان خریداری می‌شود، گفت: باید قیمت‌ها را منطقی کنیم، زیرا با این قیمت چایکار سود آنچنانی نمی‌برد. چراکه چای مثل مواد پروتئینی و لبنیات نیست که نقش عمده‌ای در سبد خانوار داشته باشد و هر ایرانی در سال حدود یک تا یک و نیم کیلوگرم چای مصرف می‌کند پس اگر این محصول کیلویی۲۰۰۰ تومان هم گران شود به جایی برنمی‌خورد؛ در عوض از تولید داخل حمایت شده است.
رئیس سازمان چای در پایان درباره میزان تولیدات فعلی کشور گفت: تاکنون تقریبا ۸۰ هزار تن برگ سبز خریداری و حدود ۱۷هزار تن چای خشک تولید شده است. البته اکنون فصل برداشت است و تولید هنوز ادامه دارد.
وی همچنین درباره میزان پرداخت شده از بهای برگ سبز چای گفت: بهای برگ سبز چای هم در حال پرداخت است و تاکنون حدود ۶۷ درصد از بهای محصول به چایکاران پرداخت شده است. کل مبلغ قابل پرداخت تقریبا ۱۷۰ میلیاد تومان بوده که حدود ۱۱۴ میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار