کد خبر: ۶۴۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
فروش مرگ در قالب کپسول های دست ساز
برخی فروشندگان گیاهان دارویی داروهای اعتیاد آور را بدون هیچ مجوزی به بیماران خسته از قرص و شربت می دهند و با این ترفند که همه چیز گیاهی است و هیچ خطری ندارد. خیال بافان لاغری و تناسب اندام و معتادان به مواد مخدر را به ورطه اعتیاد به مخدر شیشه و کدئین و ترامادول سوق می دهد.
بازار داغ داروهای غیرمجاز ترک اعتیاد در عطاری ها
داروهای گیاهی همیشه در فرهنگ ما جایگاه خاصی داشته‌اند و همه ما از گل گاو زبان‌ها و گل‌ختمی‌هایی که مادربزرگ‌هایمان دم می‌کردند و برایمان معجونی شفا بخش بود، خاطره داریم و نام این گیاهان با عطاری ها عجین شده بود. اما باید بدانیم اتفاقی که در بسیاری از این عطاری‌ها می‌افتد، شبیه دوران کودکی مان نیست و گاهی عطاری‌ها اقلامی را می‌فروشند که مجاز به فروششان نیستند.
هنوز کمپ های غیرمجاز ترک اعتیاد به صورت کامل برچیده نشده اند که خبر می رسد برخی عطاری ها هم به فکر درمان معتادان افتاده اند. آن هم با قرص ها و داروهای من درآوردی! این در حالی  است که عطاری‌ها مجاز به فروش هیچ نوع دارو، قرص و کپسول لاغری نیستند و فقط می‌توانند برخی گیاهان خشک را به صورت باز و فله‌ای و در شرایط بهداشتی عرضه کنند.

*داروی ترک اعتیاد گیاهی !
در اغلب عطاری های پایتخت داروهایی دست ساز (قرص و کپسول) به نام ترک اعتیاد به فروش می رسد که این داروها بدون مجوز وزارت بهداشت و مراجع رسمی بوده است و سبب اعتیاد بیشتر یا بروز عوارض جدی می شود. این داروها با تبلیغاتی چون «داروی ترک اعتیاد گیاهی رسید» یا «ترک اعتیاد در 10 روز» روی شیشه مغازه ها فروخته می شود. آن هایی که فرد معتادی در خانواده دارند و پس از امتحان چند راه برای ترک او به نتیجه نرسیده اند، به خیال بی خطر و موثر بودن این داروهای گیاهی سراغ عطاری ها می روند. اما غافل از آن که این دارو خودش اعتیاد آور است.
بیشتر داروهای ترک اعتیاد در عطاری ها حاوی داروهای شیمیایی هستند و البته از آن خطرناک تر، داروهای اعتیاد آوری مانند ترامادول و کدئین است که در این داروهای گیاهی وجود دارد، این دارو ها با قیمت های مخلفی در این مغازه ها به فروش می رسد که گاها قیمت های بالایی دارند؛ که افرادی هستند که برای خرید این دارو ها تا سقف 200 هزار تومان نیز هزینه می کنند. بسیاری از عطاری ها انواع داروهای گیاهی با خاصیت ترک اعتیاد و لاغری را به فروش می رسانند که به گفته آن ها ترکیبی از انواع  گیاهان دارویی است که ضرری برای بدن ندارد.
ترامادول این روزها به عنوان یکی از داروهای اعتیاد آور و روان گردان شناخته می شود و اعتیاد به آن بسیار خطرناک است. وجود ترامادول در داروهای ترک اعتیاد، باعث می شود فرد احساس سر خوشی و شادابی پیدا کرده و تصور کند که باعث ترک اعتیادش شده است.
در این زمینه، سردار مویدی قائم مقام سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی باید نظارت کافی و ساماندهی لازم در تولید، توزیع و مصرف قرص‌های ترامادول داشته باشند، گفت: قرص‌های ترامادول در اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر از داروهای طیف سوم شناخته شده و پراکندگی تولید، توزیع و مصرف در ایران هشدار دهنده است.
وی ادامه داد:‌ بر اساس گزارش‌های متعددی که به پلیس واصل می‌شود، وجود قرص‌های ترامادول در اصناف مختلف خطر آفرین است و باید به آن به عنوان یک هشدار نگاه ویژه داشته باشیم.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: با توجه به آسیب‌های ناشی از سوء مصرف قرص‌های ترامادول در افراد و گسترش روز افزون این قرص در جوامع مختلف و وابستگی افراد به قرص ترامادول در کنوانسیون مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، این دارو تحت کنترل است، یعنی تاکید شده است که کشورها بر روی توزیع و مصرف آن نظارت کافی داشته باشند.
سردار مویدی با اشاره به مصرف قرص ترامادول در ایران افزود: قرص ترامادول متاسفانه به شیوه‌های مختلف در دسترسی مردم قرار می‌گیرد. از آن‌جایی که پلیس وظیفه دارد مصرف این گونه داروهای دارای عوارض بسیار خطرناک برای افراد جامعه را هشدار دهد و باید نظارت کافی بر تهیه، توزیع و نوع مصرف آن به شکل‌های مختلف اعمال شود.

*برخورد با عطاری‌های  غیر مجاز
سردار علی مویدی  که  در شهریور 94 رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر بود،  در خصوص برخورد با عطاری های غیر مجاز هشداد داده بود.
وی با اشاره به توزیغ غیرمجاز ترامادول در عطاری‌ها و داروخانه‌ها گفته بود: قطعا در صورت مشاهده تخلف و توزیع غیرمجاز قرص‌های ترامادول در عطاری‌ها و داروخانه‌ها با‌ آن‌ها برخورد قانونی و قاطع می‌شود و بر اساس قانون و مقررات مرتبط با داروهای غیر مجاز با آن‌ها برخورد می‌شود. در حقیقت وزارت بهداشت متولی اجرایی کردن قانون و مقررات برخورد با متخلفان پخش کننده غیر مجاز قرص‌های ترامادول در عطاری‌ها و داروخانه‌ها است و پلیس نیز در صورت مشاهده و با لحاظ دسترسی که به بازار و در مبادی ورودی و خروجی دارد با توزیع کنندگان غیر مجاز برخورد و آن‌ها را در ااعتیادتیار مراجع مرتبط قرار می‌دهد.»

*تفاوت عطاری ها و فروشندگان گیاهان دارویی
برخی فروشندگان گیاهان دارویی داروهای اعتیاد آور را بدون هیچ مجوزی به بیماران خسته از قرص و شربت می دهند و با این ترفند که همه چیز گیاهی است و هیچ خطری ندارد. خیال بافان لاغری و تناسب اندام  و معتادان به مواد مخدر را به ورطه اعتیاد به مخدر شیشه و کدئین  و ترامادول سوق می دهد.
اگرچه عطارهای بسیار با تجربه و دارای دانش کافی، سهم بزرگی را در برافراشته نگاه داشتن پرچم طب سنتی در کشور داشته اند، اما متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از عطاری‌ها تحت عنوان فروشندگان گیاهان دارویی رشد زیادی داشته‌اند در حالی که به اعتراف و استناد صنف عطاران، مجوز فعالیت ندارند.
طبق مطالعات و بررسی‌ها، بخش عمده‌ای از عطاران در این عطاری‌ها، سابقه کار در چنین مکان‌هایی را نداشته و شاید بسیاری از گیاهان دارویی را نمی‌شناسند.
این افراد صرفا به اقبال بیش از حد مردم برای استفاده از گیاهان دارویی، بدون مجوز از سوی صنف اقدام به بازگشایی عطاری کرده‌اند. در حالی که داروهای ترکیبی بی‌نام و نشان تحت عنوان داروهای ضد چاقی، ضد لاغری، ضد سرطان، ضد دیابت و موارد دیگر در تبلیغات پشت شیشه این عطاری‌ها به وفور دیده می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: