کد خبر: ۶۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
کامیون های حامل برنج به اتهام قاچاق توقیف می شوند
دبیر انجمن واردکنندگان برنج، ضمن انتقاد از رفتار دولت با واردکنندگان، گفت: کامیون‌هایی که برنج را ازگمرک به مقصد انبار حمل می‌کنند،به‌رغم داشتن اسناد تأیید شده، به اتهام قاچاق توقیف می‌شوند.
انتقاد واردکنندگان برنج از دولت
دبیر انجمن واردکنندگان برنج، ضمن انتقاد از رفتار دولت با واردکنندگان، گفت: کامیون‌هایی که برنج را ازگمرک به مقصد انبار حمل می‌کنند،به‌رغم داشتن اسناد تأیید شده، به اتهام قاچاق توقیف می‌شوند.
مسیح کشاورز در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه وزارت جهادکشاورزی در خردادماه به دلیل مشکل عدم تأمین ارز و عقب بودن برنامه، از تجار عضو انجمن خواست با توجه به تحریم‌های پیش آمده، برای تأمین نیاز کشور در اسرع وقت اقدام به واردات برنج کنند، افزود:‌ واردکنندگان متعهد شدند با اعتبار خود، برنج مورد نیاز کشور و همچنین بخشی از ذخیره احتیاطی را تأمین کنند و دولت نیز وعده داد، ارز مورد نیاز را تأمین کند.
وی گفت: اما امروز شاهد رفتار دوگانه‌ای هستیم که واردکنندگان برنج از سوی نهادهای دولتی مورد اتهامات مختلف قرار گرفته و با انتشار آن در رسانه ملی، آبروی تجار شناسنامه‌دار و معتبر کشور را خدشه‌دار کرده‌اند.
کشاورز با بیان اینکه باید در بازار یک محصول مانند برنج مشکلی چون کمبود یا افزایش قیمت وجود داشته باشد که نیاز به مداخله دولت و دستگاه‌های نظارتی داشته باشد، توضیح داد: این در حالی است که در بازار برنج وارداتی آرامش کامل برقرار و برنج با قیمت مناسب و به اندازه کافی وارد و عرضه شده‌؛ در چنین شرایطی اینگونه برخورد و انجام بازرسی‌های بی‌دلیل و متهم کردن بی‌پایه و اساس فعالان این بازار سؤال برانگیز است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر علاوه بر بازرسان سازمان حمایت و وزارت صمت، نهادهای دیگری نسبت به بازرسی از بازار اقدام می‌کنند، گفت: پلمب کردن انبارها و متوقف کردن محموله‌های برنج که همگی در سامانه انبارهای وزارت صمت ثبت و با مدارک مستند و قانونی نگهداری و حمل می‌شوند، جای سؤال دارد، چراکه با این رفتار عرضه برنج در بازار دچار اختلال شده و در نهایت به برهم خوردن امنیت و آرامش بازار منتهی می‌شود و در چنین شرایطی دولت باید در مقام سؤال کننده پیگیر دلایل چنین کارشکنی‌هایی باشد.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه انجام بازرسی‌ توسط دستگاه‌ها و افراد غیرمتخصص و زدن برچسب محتکر به واردکنندگانی که به طور رسمی و از مبادی قانونی برنج وارد می‌کنند، تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد، تصریح‌کرد: متأسفانه شرایطی پیش آمده برای اقتصاد کشور موجب شده تا علاوه بر دستگاه‌های نظارتی از ظرفیت برخی دیگر سازمان‌ها برای رصد وضعیت بازار استفاده شود، که نداشتن تخصص موجب شده در برخی موارد رفتاری نادرست با فعالان اقتصادی بخش خصوصی داشته باشند.
وی توضیح‌داد: متهم کردن تجاری که از مبادی قانونی و به صورت رسمی برنج وارد می‌کنند و اسناد و مدارک آنچه وارد کرده‌اند از سوی گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهادکشاورزی تأیید می‌شود، رفتاری اشتباه است.
کشاورز با بیان اینکه، متأسفانه بازرسی‌های غیرتخصصی موجب شده، واردکنندگان برنج عضو انجمن مورد اتهامات بی‌اساسی چون احتکار قرار بگیرند، اظهار داشت: رفتارهای برخی بازرسان به گونه‌ای است که گویی ایشان تعبیر درستی از بازرسی و نظارت بر بازار نداشته و حتی از روند تأمین و توزیع کالا بالاخص برنج نیز بی‌اطلاع‌ هستند.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه، متأسفانه برخی تیم‌های بازرسی کمترین اطلاعاتی در خصوصی بازار برنج ندارند، گفت: این بازرسان از این موضوع بی‌اطلاع‌ هستند که نمی‌توان برنج مصرفی یک سال کشور را در یک روز وارد بازار کرد و به این دلیل هنگام مراجعه به انبارها، واردکنندگان را متهم به احتکار می‌کنند؛ این در حالی است، برنج‌ که با ارز مصوب وارد کشور می‌شود باید با قیمت مشخص و تعیین شده در بازار عرضه شود، از این رو برای تجار فرقی نمی‌کند که برنج‌ها را در چه زمانی وارد بازار کنند.
کشاورز با بیان اینکه متأسفانه روند بازرسی‌های غیرتخصص فقط در مورد انبارهای برنج نیست، افزود: کامیون‌هایی که برنج را از مبداء گمرک با مقصد انبار در شهرهای مختلف حمل می‌کنند، به‌رغم داشتن اسناد رسمی و تأیید شده، با اتهام قاچاق توقیف می‌شوند.
وی با بیان اینکه پس از متهم کردن تجاری که میلیاردها تومان سرمایه خود را برای تأمین برنج به عنوان یک کالای اساسی هزینه کرده‌اند، برای ایشان پرونده تعزیراتی تشکیل می‌شود، اضافه کرد: واردکنندگان ناچار می‌شوند تا زمان بررسی پرونده وثیقه‌های سنگین ارائه دهند و همه این اتفاقات جزء اینکه در مسیر تأمین یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور خلل ایجاد می‌کند، نتیجه‌ای به دنبال ندارد.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه رفتارهای اینگونه می‌تواند تبعات منفی زیادی برای اقتصاد کشور داشته باشد، توضیح‌داد: برخورد ناشایست و بعضا شکستن حرمت تجار باعث می‌شود تا ایشان دست از فعالیت برداشته و سرمایه خود را از اقتصاد کشور خارج کنند و بی‌شک جبران خلاءهایی که اینگونه ایجاد می‌شود جبران پذیر نیست.
کشاورز در توضیح علت به تعویق افتادن زمان ممنوعیت واردات برنج که هر ساله از ابتدای مردادماه آغاز می‌شد، گفت: به دلیل مشکلات پیش آمده در بازار ارز و تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان، امسال روند واردات برنج با تأخیر روبرو شد و مهلت دو ماهه‌ای که در نظر گرفته شده برای تجاری است که ارز به آنها تخصیص یافته و برنج‌هایشان وارد گمرکات کشور شده و ترخیص نشده یا بارگیری و در حال حمل است و یا در حال بارگیری است.
وی ادامه داد:‌ در واقع دوره ممنوعیت واردات کوتاه نشده‌است، بلکه برای تجاری که مشکلات ارزی واردات آنها را به تعویق انداخته، مهلتی در نظر گرفته شده تا محصولشان را واردکنند.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به نرخ ارز در بازار آزاد، قاچاق برنج مقرون به صرفه نیست، گفت: از این رو می‌توان گفت همه برنجی که وارد کشور شده از مبادی رسمی و توسط واردکنندگان شناسنامه‌دار و تحت نظر دستگاه‌های مسؤل وارد و توزیع می‌شود و ازاین رو برخورد تعزیراتی با واردکنندگان رفتاری شایسته نیست.
وی با خطاب قراردادن مدیران ارشد دولت که در حوزه بازار مسؤلیت دارند، گفت: اجازه ندهید تهمت‌های نادرست، به اعتبار و آبروی تجار خوشنام و معتبر کشور آسیب بزند و بازرسی و نظارت بر بازار اقلامی چون برنج را به دستگاه‌های تخصصی محدود کنید تا از ایجاد هزینه برای اقتصاد کشور جلوگیری و تبعات منفی آن بازار برنج را تهدید نکند.


برچسب ها: واردات ، برنج ، هندی ، قاچاق
نام:
ایمیل:
* نظر: