کد خبر: ۶۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
یک خبر بد برای اصحاب رسانه و نشریات
احتمال منتفی شدن برگزاری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به دلیل آنچه «هزینه‌بر بودن برپایی آن برای دولت و رسانه‌ها» خوانده می‌شود، قوت گرفت.
برگزاری نمایشگاه مطبوعات منتفی شد
احتمال منتفی شدن برگزاری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به دلیل آنچه «هزینه‌بر بودن برپایی آن برای دولت و رسانه‌ها» خوانده می‌شود، قوت گرفت.
«سیدمحمدرضا دربندی» مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز یکشنبه ۲۸ مرداد در گفتگو با مهر، ضمن اعلام این خبر، گفت: از آنجا که برگزاری این نمایشگاه هزینه بالایی دارد و همچنین این نکته که هم دولت الان در حال صرفه‌جویی در هزینه‌هایی است که خیلی تاثیرگذار نیست و یا ضرورتی ندارند و هم اینکه خود مطبوعات و رسانه‌ها برای غرفه‌بندی و تزئین‌بندی آن، با کمبود نقدینگی مواجه هستند، ما در حال حاضر به صورت جدی روی گزینه تعطیل کردن نمایشگاه مطبوعات در سال جاری، فکر می‌کنیم.
به گفته وی، تصمیم برای برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات در سال جاری هنوز قطعی نشده است اما در صورت اتخاذ، این تصمیم دو فایده خواهد داشت؛ یکی اینکه هم در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی می‌شود و هم در هزینه‌هایی که رسانه‌ها برای حضور در این نمایشگاه متحمل می‌شدند؛ خصوصاً رسانه‌هایی که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و می‌بایست مبالغ زیادی را برای هزینه رفت و برگشت و سکونت و اقامت خود در تهران و همچنین هزینه غرفه‌هایشان بپردازند.
به گزارش مهر، قوت گرفتن احتمال عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سال جاری در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های مکتوب، امسال با مشکلات جدی که عمدتاً به مسائل اقتصادی و متاثر از بحران کاغذ بر می‌گردد، روبه‌رو شده‌اند؛ به طوری که تنها در یک ماه گذشته، دست کم یک روزنامه سراسری (همبستگی) و چندین نشریه مکتوب، انتشار خود را متوقف کرده‌اند؛ ضمن اینکه تعدادی از روزنامه‌ها برای جبران هزینه‌های خود، از تعداد صفحاتشان کم کرده‌اند.
در حالی که نشریات و روزنامه‌های سراسریِ بخش خصوصی هر یک به طریقی با مشکلات مربوط به افزایش سرسام‌آور کاغذ دست به گریبان شده‌اند، روزنامه‌های بزرگ بخش دولتی هم از آسیب‌های این بحران در امان نمانده‌اند و تنش‌های بازار کاغذ، دامنگیر موسسه بزرگ مطبوعاتی از جمله همشهری و اطلاعات را هم گرفته است.
لازم به یادآوری است که نخستین دوره نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۷۲ برگزار شد و تاکنون ۲۳ دوره آن برپا شده است. مروری به تاریخچه برگزاری این رویداد بزرگ رسانه‌ای نشان می‌دهد که پس از هفت دوره برگزاری در کنار نمایشگاه کتاب، نمایشگاه مطبوعات تا حدودی به استقلال نزدیک شد و از دوره هشتم به بعد و تا دوره سیزدهم، در همان محل دائمی نمایشگاه بین المللی در تهران، همه ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد، اما دوره چهاردهم، اولین دوره‌ای بود که نمایشگاه مطبوعات به طور کاملاً مستقل و جدا از برگزاری همزمان با نمایشگاه کتاب، و در فصل پائیز برگزار شد و از دوره پانزدهم، این نمایشگاه به تبعیت از نمایشگاه کتاب، به مصلای تهران انتقال یافت و تا سال گذشته (۱۳۹۶) هم در این مکان برگزار شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: