کد خبر: ۶۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
رئیس اتاق بازرگانی هشدار داد:
رئیس اتاق بازرگانی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: جستجو برای دور زدن تحریم با هدف خیرخواهی باعث پیدایش رانت اقتصادی و اختلاس‌های گسترده شد و بیم آن را داریم دوباره این چرخه فساد شکل بگیرد.
ظهور رانت خواری به بهانه دور زدن تحریم
رئیس اتاق بازرگانی گفت: جستجو برای دور زدن تحریم با هدف خیرخواهی باعث پیدایش رانت اقتصادی و اختلاس‌های گسترده شد و بیم آن را داریم دوباره این چرخه فساد شکل بگیرد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: بیش از سه دهه است که تصمیمات درستی برای اقتصاد گرفته نشده است و روند تصمیمات صحیح با کندی پیش می‌رود و حتی شاهد تصمیمات وارونه در جهت خلاف توسعه کشور هستیم.

وی افزود: بعد از جنگ دولت‌ها در اقداماتی کوته فکرانه به جای تلاش واقعی، ژست‌های توسعه‌گرانه به خود گرفته‌اند اما در واقع جای تصمیمات صحیح سوءاستفاده گسترده از مفاهیم خصوصی سازی و حمایت از بخش خصوصی در کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: سال‌هاست که دولت در تلاش برای اخد مالیات از تولیدکنندگان و مزد بگیران است و تلاش برای اصلاح سیستم مالیاتی کشور صورت نگرفته است.

وی افزود: وابستگی دولت به درآمدهای نفتی و عدم الزام واقعی به بخش تولید موجب رشد نقدینگی بدون هدایت منابع به سمت تولید شده است که نتیجه آن در وضعیت این روزهای بازار دیده می‌شود.

به گفته وی، تا زمانی که چاره‌ای اساسی برای اصلاح سیستم مالیات و سالم سازی درآمد دولت و تراز پرداخت از طریق بخش‌های تولیدی و کنترل مالی اندیشده نشود باید همواره منتطر شورای ارزی، سقوط پیوسته ارزش پول ملی و سیاست تک نرخی کردن ارز و شکست این سیاست‌ها باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی تأکید کرد: درآمدهای ارزی نفتی و فساد گسترده موجود در آن منجر به پیدایش مافیای نامولد قدرتمند در کشور شده که همه چیز را به تسخیر خود درآورده است و شاهد آن هستیم که تصمیم‌گیران با تعلل فراگیر در انجام اصلاحات ساختاری به کارگزار و متحد اصلی این بخش تبدیل شده و ما شاهد انجام اقدامات سازنده‌ای در مورد مبارزه با این گروه نیستیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود درباره مبارزه بافساد تأکیدات ویژه‌ای داشتند و همواره فساد را به اژدهای هفت‌سر تشبیه کرده‌اند و علاوه بر آن فساد مالی را همانند غده سرطانی می‌دانند که باید با آن مبارزه کرد.

شافعی ادامه داد: رانت و فساد خطر از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی را به دنبال دارد، فساد سازمانی باعث می‌شود تجمع‌گرایی تبدیل به قاعده عمومی و اجتماعی شود و فقر احساسی در جامعه گسترش می‌یابد و احساس فقر خطرناک‌تر از فقر واقعی است. با شروع این نوع از فقر منابع کشور به سمت تولید کالاهای ضروری نخواهد رفت، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت و فقر نسبی جامعه شدیدتر و شدیدتر خواهد شد.

وی افزود: در زمان جنگ منابع کافی در اختیار نداشتیم و دچار تحریم بودیم اما همبستگی مردم بیشتر از امروز بود و مشارکت مردم در سیاست‌گذاری بهتر بود.

رئیس اتاق بازرگانی گفت: جستجوی برای دور زدن تحریم با هدف به ظاهر خیرخواهی باعث پیدایش رانت اقتصادی، فساد و اختلاس‌های گسترده‌ای شد و بیم آن را داریم دوباره این چرخه فساد شکل بگیرد.

شافعی افزود: تصمیم‌گیری‌های ارزی بدون توجه به بخش خصوصی موجب خسارت‌های فراوانی به این بخش شده است و سخنان دولتمردان از حضور بخش خصوصی تنها سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور است درحالی که بخش خصوصی باید در سیاست‌ها و تصمیم‌سازی‌ها شرکت کند.

وی ادامه داد: اینکه از بخش خصوصی درخواست داشته باشند که تنها مجری کار باشد، روش صحیحی برای حل این مشکلات نیست و این جاده یک طرفه مشکلات فراوانی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

شافعی در پایان گفت: تصمیمات خلق الساعه اثرات منفی بیشتری نسبت به تحریم‌های موجود دارد و باید از نظرات کارشناسان در تصمیمات خود استفاده کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار